Pages

Thursday, January 13, 2011

Zaman Nakal di Asrama Sekolah Bersama Zul Koje

Entry kali ini aku tujukan khas buat seorang sahabat sekolah menengah aku yang baru sahaja melangsungkan perkahwinan dengan pasangannya pada 29 Disember 2010 yang lepas. Sekadar ingin mengimbau kenangan bersama beliau ketika kami sama-sama tinggal di asrama salah sebuah sekolah agama yang elit di Negeri Kedah iaitu Maktab Mahmud Alor Star. Rasanya belum terlambat untuk aku dedikasikan kisah ini kepada beliau.

Insan yang dimaksudkan itu ialah Zulkifli atau lebih dikenali sebagai Koje dikalangan rakan-rakan. Koje pada asalnya adalah nama samaran yang diberikan kepada abangnya yang merupakan bekas pelajar di sekolah kami. Rupa Zul ni mirip dengan abangnya. Mungkin disebabkan itu, para senior yang mengenali abangnya juga menggelarnya dengan panggilan Koje. Berdasarkan fakta yang diperolehi, gelaran Koje diperolehi daripada perkataan Kojet. Kojet merupakan  nama style rambut yang digayakan oleh abangnya yang juga merupakan bekas penjaga gol sekolah. Itulah sedikit sebanyak asal-usul nama Koje yang aku tau. Gelaran yang asalnya diberikan kepada abang, akhirnya melekat kepada si adik hingga ke hari ini. Bak kata pepatah, "lembu punya susu, sapi dapat nama".

Masa aku tingkatan 3 dulu, aku tinggal 1 dorm dengan Si Koje ni. Tahun tu juga merupakan tahun genting di mana kami akan menghadapi peperiksaan PMR. Kami berdua memang selalu study bersama-sama. Jadual study yang ditetapkan di asrama adalah  selepas Isya' hingga pukul 12 malam. Pada waktu itu, semua pelajar wajib berada di dalam bilik study dan diharamkan berada dalam dorm. Akan tetapi, lain pula aku dengan Si Zul ni. Kami curi-curi naik masuk dorm dan curi-curi tidur. Orang sibuk study, kami sibuk tidur. Hehe..

Biasanya Zul akan kejut aku bangun tahajjud dalam pukul 1 pagi. Bagus sebenarnya Zul ni walaupun nakal. Lepas kami solat Tahajjud, kami pun pergi la kelas dan study sama-sama. Suasana awal pagi macam tu memang tenang. Apa yang diulangkaji memang mudah masuk dalam kepala hotak aku. Zul ni pulak seorang yang sangat pakar dalam Matematik. Aku ni pulak tersangatlah tak suka dengan Math. Dia lah yang banyak memberi tunjuk ajar.

Setelah penat memerah otak, perut pun mula la berbunyi meminta belas ihsan tuan empunya perut. Kalau stok biskut kat hostel habis, kami bertindak nekad melompat pagar untuk lepak di kedai makan seberang jalan hadapan sekolah. Istilah lompat pagar lebih dikenali sebagai 'fly' dikalangan budak-budak sekolah zaman sekarang. Port yang menjadi kebiasaan ialah Kedai Abg Man CD. Selalunya kami menggunakan istilah mengaji kitab dengan Ustaz Man CD. Mengajib kitab apa? 'Kitab Biru'! Haha.. Astaghfirullahalazim.. Kami tak sengaja ok. 'Abg Man CD' tu yang slumber pasang biar pakcik-pakcik tua melayan stim sambil hisap rokok minum kopi. Demm! Dapat dosa free.

Ketika kami melakukan aktiviti 'fly' tersebut, rupa-rupanya ada mata yang memerhati. Kaki report ataupun istilah yang dipakai oleh kami, 'Spy AJK'. Aku memang anti betul dengan budak-budak kaki report camtu. Dan akhirnya, kami dibuang daripada asrama pada hujung tahun atas kesalahan keluar malam tanpa kebenaran. Zul tak kisah walaupun kena buang asrama sebab dia mahu berpindah ke MRSM. Aku ni yang naya. Tetapi setelah rayuan dibuat, aku diterima kembali tinggal di asrama ketika sesi pendaftaran tingkatan 4 kerana result PMR aku agak memberangsangkan. Zul dan aku memperolehi keputusan yang sama iaitu 6A. Akan tetapi, beliau berpindah ke MRSM manakala aku pula terus kekal di situ sehingga Tingkatan 6.

Itulah sedikit sebanyak kenangan aku bersama Zul Koje yang dapat dikongsikan. Tergelak sendirian mengenangkannya. Tak sangka yang dia sekarang dah pun berkahwin dan juga sudah bergelar Cikgu Zul. Selamat Pengantin baru aku ucap kan buat sahabat aku, Zul dan pasangannya Huda. Semoga berbahagia hingga ke akhir hayat. Amin..

Selamat Pengantin Baru
Zul dan Huda

SZ : Ramai kawan-kawan aku yang dah kahwin.. Jeles plak..

61 comments:

Anonymous said...

hahahahahaha.. rasa nk meleleh ayaq mata tingat suma2 2.. aku dah try wat kt mrsm mcm kita dok wat kt maktab mahmud tp memg xdak aura mcm kita dok study.. mungkin btoi kata ustat2 maahad kita dpt berkat ulama2 yang penah blajaq situ

faINa989 said...

kitab biru??

cuba translate bagi saya faham boleh??

:P

IMANSHAH said...

Salam

Wah tahniah buat sahabatmu itu

Unknown said...

woaa..memories... hehe

zaMir said...

rajinnya study tgh2 malam...

m i a said...

ekhkehkee..indah zaman sekolah..sy pon bukan baek sgt pon zaman dok asrama dulu..kaki fly jugak, but last skali jumpe warden pulak..slmber die tegur sy n mmber tgh makan..mmg nk tersembur time tu..hekhekheke

shahjiehan said...

haa..tunggu apa lagi..kawen laaa~ hahahha

kat langkawi ade gak maktab mahmud...hari tu jejelan..jumpa!! hhahah

sekamar rindu said...

salam,

awak bila lagi..??

Solihin Zubir said...

@Anonymous : haha.. tu la pasai.. terharu beb tringat nostalgia tu semua..

Solihin Zubir said...

@f_aRa_aINa989 : ntahla.. sy tau kitab hijau ja.. ;-p

Solihin Zubir said...

@mia : knangan dok asrama mmg besh kan.. heheh...

Solihin Zubir said...

@shahjiehan : skang ni mmg banyak cwangan maktab mahmud ni sejak SAR dimansuhkan..

Solihin Zubir said...

@sekamar rindu : ada jodoh tu, ada la... hehe...

CIK TOM said...

tahniah buat kwn solihin..kalau ada jodoh tak ke mana...

Annisa said...

wee..sweet kje gambar koje dengan isteri dia ^__^ hoho, kawan orang pun dah kawen =.=" jeles jeles*

Izamir Ridzwan said...

hahhah ko biler lgi nk kawin??

Iman said...

Kisah persahabatan yang best sekali...Bertuah Solihin dapat kawan macam koje tu....

Nak tanya ni...Bila lak kawan Koje nak naik pelamin ni?

Tunggu jemputan dari adik akak yang hemsem ni....

pssst...kalau nak jadi adik ipar akak pun boleh gak...hehehe...LArikkk!!!!

mie said...

kenangan tu...
spy ajk?hehheee

sarah-najwan said...

akak salu ckp kat murid2 akak bhw kenangan kat skolahlah yg paling best..make it ur own history of succesful..

akak pom smpai skrg igt kenangan kat skoloh akak tau..hehe

Siti Hajar Masri said...

tahniah pada koje..ko bila lg?

Ayuni said...

best kn zaman sekolah...

cik ciput said...

zul dah selamat..SZ bila lagi?hihihi..

**penah jugak 'fly' msa dok hostel dulu.. =))

niesz said...

sekali2 wat solat tahajud ni tenang ati kan..

slamat pengntin br gak kat cikgu zul..hehe..

AzianKhalil said...

yang nakal tu lah kadang2 yang jadik orang bila dewasa..

KELI OH KELI said...

solihin t kawin..jgn lupa jemput geng2 blogger.. :)

nurmisnan said...

cute n sweet tgk pengantin naik motor..
kalau naik vespa lagi superb...

Anonymous said...

hahaha...kenangan manis..congratz to ur frenzz

efa said...

tahniah pada member solihin tu erk solihin bila plak? hoho..wo0..sekolah maktab mahmud alor star?school agak top di kedah aku jeluz..sekolah aku ja tak top..top fly hado hahaha,pasal fly tu kan mmg nk tergelak...teringat kenangan ak kt asrama la plak huhu..pasal fly tu mmg kekdg tu jenuh cover diorg yg kluar tu..ceh kwn la konon kan..tp kekdg aku kaki report gak..tp utk sdnt laki yg fly aku report..yg pmpn aku cover line leh ka cmtu? haha :P

Anonymous said...

cepat2 le kawen solihin heheh

LiFe KaMi said...

dah tukar domain ye,lama tk dtg singgah..huhu
teringat plak kisah kat asrama dulu,mcm lebih kurang sama je..hehe
semoga mereka berbahagia ke akhir hayat..:)

nurul rasya said...

mengaji kitab biru?
kekeke

iniialahaku said...

pergh..blik ni aku nk p trus cari kdai tu..dpan mktab kan???hahahaha

Unknown said...

betul kata ciktom tu..
kalau dah jodoh tak kan kemana..
hhhehe..
dalam maksud nye tu..
hahahah

shahjiehan said...

mai la langkawi...grap sebijik dua nikon2 nih..hahaha... banyak sangat org berkeliaran menggantung DSLR kat sini..grrr

Hanim Mahali said...

wah jeles jugak tengok orang lain kawen..... teeetttt...
sabar erk... akan tiba masa... mengingatkan diri sendiri jugak... tehehe

mizzura said...

comel pengantin naik motor..hehe..

☾SHiemaCMa786☾ said...

he3..seronok bila dikenag semua tu..
tahniah utk sahabat solihin tu..
solihin bila lagi???

Anonymous said...

fuyooo.... kaki fly jugak yerk

yott said...

x lama lg SZ pulak ikut jejak langkah Zul...:)

ibu hidayahamin said...

hehehehe... seronok baca cerita kamu... dan kamu bila lagi nak nikah kahwin... tak sabar nak tunggu gambar ni.... hehehehe

Amelia said...

waaa..budak pndai...



dan nakal.haha

Miss Yaty said...

wah...sweet nye gmbr dorang..

tahniah pada zul dan huda...solihin ni umo bape? teeeet...hihi;p

macam cik tom ckp kalau dah jodoh tak ke mana..tapi jodoh kita kena cari jugak kan...bukan dtg bergolek je...hihi :)

nfatin said...

tahniah buat pasangan pengantin..

org ckap, makin nakal kita wktu zman skolah, mkin bnyak kenangn manis yg kita ada wktu zmn prskolahan..

Solihin Zubir said...

@Izamir Ridzwan : sampai jodoh kang, kawen la.. heheh...

Solihin Zubir said...

@Iman : jadi adik ipar kakak? hahah.. ada adik ke? ;-p

hhmm.. smpai masa nnt, kompom sy jemput! :D

Solihin Zubir said...

@sarah-najwan : tu la pasal.. kngan skolah mmg best! tmbh2 utk budak2 nakal.. heheh..

Solihin Zubir said...

@Siti Hajar Masri : aku lmbt lagi kot.. haha..

Solihin Zubir said...

@Nafisa81 : haha.. setuju.. yg x nakal tu plak kdg2 yg rosak.. hehhe..

Solihin Zubir said...

@efa : hahha.. besh kan fly2 ni.. hehe.. agak sinonim ngan pelajar skolah yg nakal..

Solihin Zubir said...

@iniialahaku : haha.. rasanya kedai tu dh pupus kowt skang.. heheh..

Solihin Zubir said...

@diana : ahaha.. cik tom lagi? ;-p

Solihin Zubir said...

@ibu hidayahamin : haha.. dh smpai jodoh nnt, sy kawen la mama.. hehe..

Solihin Zubir said...

@mia.lia : ahahha... biase la tu.. hehe..

Solihin Zubir said...

@Miss Yaty : sy umoq bopa? cuba teka.. haha..

btoi! jodoh xkn dtg bergolek..

Solihin Zubir said...

@pena : haha.. tau xpe.. nakal jugak bley wat kite cepat top... haha..

Wan Gerrard said...

gerrard masa sekolah gangster woo =P

Chain said...

Wehh..demn syiall..abg man cd..wakaka..aku rindu kat abg man dan pengajian 'kitabny'..
Entri utk aku tk nak wat ke?

Solihin Zubir said...

@Wan Gerrard : skang gangster lg x? hehe..

Solihin Zubir said...

@Muhsin : ahahha.. kitab biru yg bermanfaat kan boxchaun.. hehhe..

entry utk ang? kawen la dlu! haha..

iniialahaku said...

sat2..aku tgk muka dia ni cam aku besa tgkla..la dia ngaji mna???

iniialahaku said...

hahaha...dia dlu mtab ilmu khas pastu mktab tknik xslah aku..btoi x?