Pages

Friday, August 26, 2011

Wish Besday Guna Short Form 'HB' = Annoying?


HB? Apa menatang tu? Hari Bulan? Hertha Berlin? Hang Busuk? Jenama Pensil? Errr... Owhh.. Short form 'Happy Birthday' rupanya.. Heheh.. Apa pendapat hangpa dengan orang yang wish birthday seseorang dengan hanya short form 'HB'? Terutamanya yang wish kat facebook atau SMS. Kalau macam kat dalam KAD di atas tu lain cerita la. Maksud aku, 'HB' sahaja semata-mata. Kalau "HB Solihin.. Semoga panjang umur..". Itu lain. Sila fahami betul-betul apa yang aku ingin sampaikan bagi mengelakkan salah faham. Faham!

Sesungguhnya aku sangat tertarik dengan statement Abam Panda ni. Dan itu juga yang sering bermain di fikiran aku selama aku dok tengok gelagat orang wish besday dengan short form HB kat facebook.


Harus diingat, bukan semua orang berfikiran positif macam anda (yang ikhlas wish pakai short form HB). Ucapan HB boleh menimbulkan persepsi negatif si penerima.

1. Dia ni ikhlas tak wish besday aku?
2. Wish macam nak tak nak je.
3. Malasnya dia ni nak menaip.
4. Dia ni marah kat aku ke? Aku ada buat salah kat dia ke?

Antara alasan mereka yang guna shortform HB

1. Walaupun short form, tapi ikhlas.
Kalaulah keikhlasan tu boleh dilihat, pasti tidak akan wujud persepsi negatif. Contohnya, kita sapu sampah sambil duduk dan halai-balai, padahal kita ikhlas sapu sampah. Tapi, apa pandangan orang terhadap cara kita sapu sampah tu? Rasanya, lebih baik kita buat sesuatu biar nampak ikhlas daripada buat sesuatu yang nampak malas. Orang pun takkan bersangka buruk kalau kita tak cetuskannya.

2. Sibuk / Tiada masa
Walau sibuk macam mana sekalipun, better wish 'Hepi Besday' daripada 'HB'. Beza 1 saat je kot. Melainkan keyboard korang rosak, cuma huruf H dan B saja berfungsi. Heheh..

3. Tak kenal, tak rapat.
Kalau tak kenal, buat apa add kat FB? Sapa suruh main add rambang je? Kalau tak rapat, rapat-rapatkanlah. Takkan nak biar terus jadi tak rapat dengan short form HB yang annoying tu?

4. Lebih baik daripada tak wish langsung.
"Hek eleh.. Bagi betis nak paha. Macam bagus plak nak demand." Mesti ada yang cakap camtu kan. Hahaha.. Aku rasa, lebih baik tak wish langsung kalau kau nak cakap dia demand.

Aku bukan nak hentam sesiapa. Jauh sekali nak berlagak dan bajet bagus. Ini hanya cadangan dan saranan. Aku harap, apa kata kita ubah cara tu. Kan ada cara yang lebih baik. Elakkan daripada mengguna ringkasan yang boleh menyebabkan orang tersalah tafsir. Setahun sekali ja kot nak wish besday kat kawan kita tu. Salahkah kalau kita selitkan sedikit doa untuk dia sempena hari lahirnya? Terasala jugak dihargai sebagai seorang sahabat.


Apa-apa pun, aku berterima kasih kepada semua yang wish besday aku semalam. Entry ni bukan nak pertikai cara korang wish besday aku semalam. Dah lama sebenarnya aku nak ulas pasal ni. Bagi aku, aku tak kisah kalau sesiapa yang wish dengan shortform 'HB'. Tu hak dia. Dia punya pasal. Aku sentiasa cuba untuk berfikiran positif walaupun kadang-kadang rasa negatif tu sering mengganggu. Siapa yang wish 'HB' tu, aku reply 'TQ' ja. Adil la kan. Heheh..

*Nak tengok pendapat orang ramai pasal ni, KLIK SINI!

SZ : SHR MZB.. Short form Selamat Hari Raya.. Maaf Zahir Batin.. Boleh? Heheh..

51 comments:

atiqsalleh said...

hahaha.. lawak singkatan selamat hari raya tue.. huhuhu..

siyes.. tak suke juga arg wish guna HB..

*bzdy pun tak sampai lagi.. haha

SZ: lupa nak wish semalam.. hepy belated bzdy ye... hihi.. smg pnjg umr. murah rezeki

Ct Hajar ♫ said...

ehehe saya selalu wish kat org

guna short HB


agagagaga~

Ct Hajar ♫ said...

jap2 hepy befday~ ;)

Rtp Farra Arisha said...

yeah, different people got different thinking right..:)

arisha juga sering wish birthday seseorang dgn menggunakan HB..but at the last sentence i put smiley, so that the birthday girl/boy will know what i mean ;)

iyalah kan, persepsi orang terhadap wish kita lain!!

Puteri Iqa Izyan said...

HB! Hang Baik. hahaha


selamat hari lahir solihin zubir ^_^

Farhani Mazlan said...

betul tu..HB nie memang nampak sangat macam tak ikhlas.lagi satu,memang rasa sedikit kecewa bila orang type HB classmate..aduhh!!dah nama classmate,takkan tak boleh type nama.kalay rasa nama tu pnjg,nama panggilan pun dah ok..HB nie bagi aku adalah pensel HB yang harga 20sen sebatang.hahahaha

hidayah said...

HB :)

sy mmg tak suka org wish camni kt fesbuk. jd sy perasan hot kejap, sy private kan besday sy so that wall sy takkan penuh dgn benda2 annoying mcm ni. ok, sy seorang yg annoying jgk. haha.

p/s : sy sendiri tak wish "HB" je kat org. nmpk tak proper, kan?

Siti Safiyyah said...

SSSDSZ (ss setuju dgn solihin zubir)


haha. nak shortform sangat kan? kehkeh :p

Ema Minami said...

sy suka wish saengil chukahamnida...haha..no n HB okkayh..kekekke...

saya cello191 said...

asalkan wish..hehe..

tapi kekadang cam menyampah jugak~~

Mek Onie said...

alamak1meaw terlambat wish! happy belated bufday solihin....semoga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki ye...


hurmmm,agak annoying gak kalau s.form pada HB,macam tak ikhlas org kata, tade masa sangat ke nak taip pepanjang?berapa huruf je,tu pon nak berkira kan...


papepon,selamat hari raya dan hari kemerdekaan ye :)

hana said...

hahahh
hana jenis x kesah tp x pnh l lagi wish macam tu..
selalu msti tulis pnjng....

sanah helwah...
zhu ni shengri kuaile..
saenghil chukha hamnida..
hepi besday..
selamat hari lahir...
semoga panjang umur n murh rezeki bro..
=D

Fariehan Ibrahim said...

aah..pnah gak terpikir die nie ikhlas ke x wish burfday org..xpom die mmg pemls. :p

Fatin Aliyya said...

sungguh aku pun kekadang x phm why certain ppl nk sngt shortform kn benda yg senang lenang tue.apsangtlah nk wish full word happy besday tue.aiseh.agak x best kn kalo dpt besday wish yg sesingkt itu.sabo jelah.encik SZ, happy belated birthday :)

PEAH said...

*terasa2..hoho

reason maybe no.3 kut

Fasihah Supian said...

SHR MZB? waaa xbestnyaaa =D

Nightroad said...

no komen...ha3..

Unknown said...

hauhau..kdng2 ayie pon bt short form mcm gitu..

Anonymous said...

ahaha.....terbaik.... SHR MZB

cek chun said...

HBB SZ
MABY

(sila twit kalo nak tau jawapan :p)

RHI said...

tapi betullah, takkan mentang2 nak short form sampai macam tu, kalau kakak pun terfikir, apa maksudnya

Selamat hari raya maaf andai selama ini ada yang terkasar

WanFadhilah said...

sangatlah tak suka bila orang wish birthday macam tu. semua perkataan nak di pendekkan, padahal taip guna keyboard yg sama jugak pun. ish3.. rosak bahasa.

SHR MZB jugak =)

nurmisnan said...

Wish u happy belated besday and many2 happy return

aku tak perasan plak besday kau smlm.
Amacam... apa azam tahun ini?

dr 'afifah said...

hb=haemoglobin

erk??

sama. xsuka bila org wish shortform. kenapa la semua bnde nk disingkatkn sesingkat boleh? =,="

shr mzb~

Fatt said...

assalamualaikum

lama dah aku tak singgah sini. hg pekabo? happy belated besday ye! semoga dgn pertambahan usia ni hg semakin matang dlm segala segi.

apapun, aku mmg anti dgn org yg pemalas taip HB je..bkn pjg mana pun naik taip full sentence..pd aku mmg nampak tak ikhlas..cth lain HBTY..pun meluat jgk.

ok, itu saja setakat ni. selamat hari raya aidil fitri utk hg sekeluarga :)

cik heroin said...

HB tu simple and sweet lah ! hewhew

SHRMZB !

K said...

SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR BATIN

BESAR BESAR BAGI, HAHA

KiD said...

keyboard aku cuma ada 2 huruf je.serius.

nini said...

sangat jarang wish besday...tatau la kenapa...hehe...

FarhanahAdzlan said...

memang deb xbaper gemar orang pkai camtu..cam xikhlas..tp xkesah la..sukati die la..hehe=)

SyazWan said...

ada member aku lagi best. taip H je. kehkehkeh

Jejaka Terhangat said...

wakaka..baru aku tau..besday pon ada short form skrg. lepas ni nak chat senang la..taip guna huruf awal perkataan je. ahaks..

sama la mcm "thank you very much". org buat "tqvm" je..errr, kata terima kasih banyak2. tp taipnya tak banyak pon. mksdnya sbnrnya dia terima kasih tu sikit je la. kehkeh..

Muslimah Optimis said...

huhuhu.. tak paham tadi apakah SHR MZB ni.. Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin rupanya.. btw MO pun xsuka guna HB atau hepi besday ni.. MO lebih suka ucap selamat menyambut Ulangtahun kelahiran.. :-)

Unknown said...

akak cukup malas baca apa2 yang guna singkatan melampau2 ni..
malas ke,nak jimat masa ke...tu semua bukan alasan..
nampak tak ikhlas pun ye...
orang gini akan kata "yang penting dia ingat kita.."..
tak de maknanya...
sebenarnya dia je yang nak orang ingat dia..sebab tu benda gini pun dia buat sambil lewa.asal orang tu baca ucapan dia sudah la..
ucapan selamat hari jadi ni bagi akak sama macam kita mendoakan orang tu..
jadi kena buat betul2 dan sepenuh hati.

azwa amani said...

amani terima jugak wish HB macam tu... tak kisah lahh..janji dia ingat kita. heheheh.. SMH MZB SZ

aniki said...

buruk gila short selamat ari raya tu..hoho

Amelia said...

tu la.. mcm nk xnk je wish kalau pndek sgt.. hehe

Hanys Najib said...

kalau mcm tu,

SHL SZ MABU A SHR MZB DHN

ha, boleh?
haha

SELAMAT HARI LAHIR SOLIHIN ZUBIR,
MAY ALLAH BLESS U,
AND SELAMAT HARI RAYA..
MAAF ZAHIR BATIN..
DARI HANYS NAJIB,,

hehe..
^^

FarizAtie said...

ok lettew at least org tuh bukak page n conteng wall kan..syukur sudeyy~~

wannurfazrini said...

aku xlayan siapa hantar HB. tak suka mc x iklassss

Sya_Merpati Putih 88 said...

huhuhu..nie smua mesti pengaruh guna ayat ringkas2 mase message2..

~pendapat sy baik gunakan perkataan penuh happy birthday, lebih proper kot..~

keyna kina said...

alahai lek arh . For somebody, HB do seems sweet and simple kay . opinion masing masing lah . Bukan nye annoying ke apa ke , at least that person do show his/her appreciation towards that person .

aNdi.Hanin::حنين said...

haha. SHR MZB

SHR terbaca shahir

MZ terbaca maher zain

B tataw la pedia XD

Mohamadazhan.com said...

hari bulan sama aku tu..haha.bulan ja lain..bulan depan..haha.

FaKArePa!n said...

elakkan penggunaan short form..

Afifah said...

yang wish selamat hari raya tu luculah..hahaha...ternganga jap nak pikir apa dia tu..

betul! lain orang lain pendapatnya..

Anonymous said...

sy pown pena wish oeunk kat hb jee..tp tu fb jee..sbb dy xkenal/xrpt..
tp bukan sy y add dy..dy y add sy~

MerLe said...

xpenah lg wish hb je... hbis koman pun 'hepi besday to yOu~' @ 'slmt hari lahir'.. rs tu lebih baik...

Unknown said...

hepi belated birthday bro SZ!

salam aidilfitri.. jage2 makan time raye :)

Unknown said...

haha gua sentap oke sentap !

selalu gak pakai short form tuh weeeee *tutup muka ngan selipar* ;D

AnakPakZohar said...

hahaa... kadang2 gune gak hb tu... nguuu~~`


wahhh... SHR MZB jugakk.. hahahaha