Pages

Sunday, April 24, 2011

Aku Tampaq Hang Mau Dak?

Ngek! Ngeng! Tampo nak? Tampaq mau? Taboh satgi har! Lempang? Cubit nak?

Ok, apa perasaan hangpa kalau kawan-kawan hangpa cakap camtu kat hangpa? Tak kira la samada kawan laki atau perempuan, pakwe makwe, atau laki bini. Sentap tak? Rasa bengang tak walaupun hangpa tau yang dia hanya bergurau dengan ungkapan-ungkapan tersebut?

Aku? Aku dah biasa dengan gurauan kasar macam tu. Selalu jugak aku melawak kasar dengan kawan-kawan aku. Tapi, berpada-padalah jugak. Dengan kawan lelaki, mungkin tak kisah. Kalau perempuan, terasa tak? Marah tak kalau aku cakap "Tampo nak?" dengan nada lembut dan bergurau?

Ada seorang awek ni. Aku komen-komen dengan dia kat facebook. Aku saja gurau dengan dia. Aku cakap, "tampo nak?". Then, dia tegur aku dia cakap dia tak suka aku cakap macam tu. Padahal dia tau niat aku hanya bergurau. Lepas tu, ada jugak sorang awek ni tegur aku. Jangan sebut BINI. Tapi sebutlah ISTERI. Katanya bini dengar macam kasar.

Ok. Orang Kedah memang kadang-kadang cakap dia kedengaran macam kasar, tapi sebenarnya memang itu cara dia cakap. Langsung takdak niat nak lukakan hati mana-mana pihak. Aku ni plak, mungkin kadang-kadang percakapan atau penulisan aku nampak kasar. Ada jugak yang cakap aku mulut jahat bila melawak. Tapi, nak buat macam mana. Kadang-kadang terlepas cakap dengan gurauan kasar macam tu.

Aku tau, tak semua orang boleh terima gurauan kasar. So, kalau ada yang terasa tu, harap maaflah ye. Tak ada niat pun nak menyinggung hati mana-mana pihak. Aku tau, budi bahasa budaya kita. Terima kasih kerana menegur. Sekian, wassalam..

SZ : Aku pun tak pasti. Adakah ungkapan "tampo nak?" adalah kurang ajar atau tak. Tolong jelaskan pendapat anda. Please..

48 comments:

aliarosli said...

entahlah

bagi aku biasa je

sebab aku pun men bedal je

selalu aku cakap ''baling kunk'' / ''sepak kunk'' / ''tampo kunk''

mungkinkah mereka agak sopan dan sensitip

azwa amani said...

errrmmm...samalah macm amani dnegan tunang amani..dia klate...kalau perempuan kan sebut tino...kalau laki sebut jate...amani takleh terima tuuu..tapi dh mmg mcm tu kan....

jadinya....

kena tgok org lah dnegan sape die bercakap..mungkin lepas ni, solihin dengan org utara boleh le cakap mcm tuu..tapi kalau dgn certain2 org kena berjaga-jaga...

kalau ...

kalau dengan amani, amani cakap, meh aku tampaq hg balik..mau???..huhuhuhu..amani okey jerrr :) sebab tahu die bergurau..

Annisa said...

Assalamualaikum, lain orang lain kot cara bergurau dia *(^_^)*

sometimes, ada gak guna ganti nama diri macam nampak kasar. terpulang pada orang membaca tu.

sometimes kte sebut sebab sesuai dengan diri kita.. ^_^ and apa yang kita tulis pun, diorang salah baca nada ayat tu.

perempuan ni hati dia lembut :)

K2r~90 said...

yup .. betui kate hang tak sume leh terime gurauan,,

guwa pernah kate "ong bak kang" ade y kate ganaz hermm


pade guwa x kasaq pown.. ok jer.. ce hang tuko , sekeh kang hehe mb ley terime kot.. ce try ce try

IMANSHAH said...

mai pinjam muka jap..aku tampaq hang

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

tak tau nak kata sebab selalu la gak bergurau cam tu...

aku tampaq juga satgi... cm tu la slalu ayat yg dok sebut..

kasaq ka?? standard la bahasa org kedah..

ka pompuan tu hati kecik? opsss...

mcm ni lah said...

tampo aku taknak,. bako aku nak sambil lambai2 tangan mcm usop wilcha tu,. kehkehkehkeh

Unknown said...

tak

org melake lg ganas...

lahabau, cilake...

depends kat org je

slalu je ckp belasah nak? tak tau pulak ade y sentap

Unknown said...

manja2 gitu yang senang kena lempang tu..
agaknye pernah kena lempang kot..
ahhaha..
orang utara memang cakap gitu..
ada jugak yang tak bahasakan bini..
tapi dia kata gini..
"orang pompuan hang sihat??"
tak dak masalah ja..
selalunye orang kalau sensetip sangt nanti orang malas nak layan..
jadi biasa2 kan lah diri dengan bahasa2 pasar ni..

Fariehan Ibrahim said...

kne tgk pd mood seseorg tu gak kot,
maybe gurl tu tgh bulan mengambang.
jdi sume benda nk jdi serius. XP

Unknown said...

hahaha. dah biasa dah dengan perkataan camni. Rasanya tak kisah kot. Tapi maybe sesetengah orang tak berapa nak gemar. Kalau saya, okay je. Sebab it's like a joke. Main main =)

faINa989 said...

entry macam pasal saya jek except yg bini tu lah.

Depends sebenarnya, macam saya, x pernah bila org gurau cakap tampo nak? Atau ngek. So bila awak cakap macam tu berlaku kejutan pada diri.

Saya dari kecik cakap aku pun x pnah. So, bila tampo nak? atau ngek? it sounds a little x berapa appropiate lah.

Lagi 1, rasanya awak taukan perempuan sensitif. Especially yang lahir bulan 8 macam saya. Awakpun sensitif jugak sy tau sb awak lahir bulan 8 kan? :P

Tips dari saya untuk awak, a girl hearts is so sensitive. Sekali awak cakap, dia akan ingat. Sbb tu awak kagum bila saya ingat ayat awak "Pujukanku hanya untuk isteriku, lagi macam2 lg".

So conclusion? Bergantung pada jenis perempuan tu sendiri. Kalau dia sesama kawan dia sendiri dah bergurau macam ko ni, aku tampo kang. Atau ngek la ko ni. So, bg dia biasalah. Bg saya yg x pernah gurau macamtu, so...sambung ayat sndiri..Paham dah?


p/s: saya komen pjg kali ni. Hehe..

Lagi 1, kata2 melambangkan peribadi. Kalau dah kawen, isteri mmg kita panggil sayang, cakap semua lembut2. Tp kalau kata isteri awak jenis x suka dgr semua tu macam saya, bila dgr nnt dia mst tegur. Nnt dia cakap, "X elok cakap macam tu syg, nnt anak dgr diorang ikut"
**Ok, yg ni saya reka sndr.. hehe..

anah samsudin said...

agak la.kadang2 kita orang kedah ni cakap dengar macam kasar sikit..terutama bagi golongan yang berjiwa lembut..haha.yang cakap guna 'saya' 'awak'..pernah je orang cakap guna 'hang' 'aku' tu macam kasar.padahal bagi kita yang selalu guna ni , biasa ja.huhu.

btw , 'tampo nak' kalau dalam nada lembut/gurau2 ok kot.jangan cakap sambil buat muka bengis dah la..haha =P

Unknown said...

depends dgn care penerimaan org yg mendengar tuh.. kdg2 yg jiwe sensitif je takley trime gurauan camneh even xde la sekasar mane..

p/s : da rase mcm hari raye pulak bermaaf-maafan..ekeke

shahjiehan said...

org kedah comel!~ hahaha

Gen said...

sabaq ja laaa...
kadang2 kita cakap leklok pun depa kata kita tengah marah... macam mana kira tuh?

Nufa Husin said...

For me it is so normal. memang biasalah benda2 mcmnih. kat negeri mane2 pun ade je. kalau touching sangat tuh alaa semak je. we can see the differences between joke and serious dia nak marah. kalau susa nak terima benda mcmnih means anda tak tgk lagi dunia luar yg sebenar. try to see things with another side. yg baik xsemestinya baik and yg jahat tak semestinya jahat. ada paham? tapi kalau cakap tuh berpada padalah bukan ckp nak rempit je. btw saya study utara now and kwn2 oke. siap kiteorang ade je yang saling panggil 'saya' and nama takde pun 'aku-kau' but still ckp die ngeng and die tak kesah kot.

SukaHatiAkulah said...

Kire oke la tu Tan Sri ckp cm tu.. NN slalu jek ckp "lempang nak?" tak pon "sepak kang!"... Bagi NN normal.. Tapi, mmg sesetgh org xleh trima.. Kalo dgn kwn2 yg knl kita cm ne, ok la.. Cm NN la.. Kalo kwn2 NN x knl NN yg mmg ganas n sengal2 cm tu.. Msty dorg tak mau da kwn ngan NN.. Wuwuwuuwu.. Tapi kan... NGEK tu nick name NN tau! Hahahaha... NGEK = BONGEK.. NGET = SENGET.. Normal! Nick name yg bff NN slalu panggil.. Tp NN xpenah pon touching2 nih.. Sbb NN pon sengal2 itik.. Kasar jugak.. Mulut je kasar tau.. Yg penting hati baek! =P

FadhDeela said...

Bagi deela biasa jer kot..ckp pun ngan nada bergurau..deela pun selalu jugak ckp "tampo kang" hihihi normal kot..alah ape salah nyer bini ngan isteri..mungkin wanita yg xsuka tu jenis agar2 kot *lemah lembut la konon..mengada2!* ihihi tah la masing2 punye pendapat..but for me its normal..:)

meh sini: Salma Peserta Mentor yang Terbaikk!!

Sini Jugak: Senarai Imam Muda Musim Kedua 2011

Najeera Yahya said...

solihin mu nak nak kena tampo tak??? hikhikhik~~~

saya ngan classmate dah besa dgn ungkapan tu ..cubit kang!..haha...

sestgh mgkin bependpt agak kasar , tapi sstgh tak ...

bgi yg sstgh yg mganggap ia hnya guarauan , merka itu boley dktakan open-minded dan mesra alam ..hihihi~~~

Unknown said...

orang kedah memang lagu tu.. mai nak boh penampaq sedaih. haha

Anonymous said...

tapau nak la...hii....
lain orang lain penerimaannya...
gaya pcakapan atau loghat pon kdg2 mpengaruhi intonasi kita...
pape pon....hati pempuan mmg kdg2 cpt jadi sensitif......

p/s : "tampo nak" tak kurang ajar sgt.. "aku lempang kang" tu yg kurang ajar....

Unknown said...

hahaha..kalau dgn elaki biaselah bro..ayie gurau gitu.. lgpon perempuankan nilai sensitiviti yg sngt tinggi..so, kne fhamlah dgn mereka nie..lala tak semua orang satu kepala dgn diri kita.. so, fham2 jelh..

Woofer Storm said...

tampo nak??kurang ajar ea?heeee

*skdr gurauan buat apa nak terasa hati,heheee leh tahu sama ada gurau atau tak..ngeeee

Anonymous said...

girl tu ada ati kt awk kot, tu pasal la dia ttibe nk terasa2 plak ;-D

agaknye laa...

ala stkt kawan2 yg da biasa tu takkan la tak paham lagi kot gurau ngn siyes,,kcuali ada kuch2 hota hai, harusla ttibe nk sentap tak pasal2..hihi

Aida Azura said...

klau laki da ckp camtu,nak blas " aku tampaq hang balik satgi kot"..haha..nk tgk laki tu blas pe lak

afifah said...

lain orang lain penerimaannya kot..saya dgn kawan2 okey je kalau gurau2 cam tu..

Cik Nisa said...

x kot.. rasanya besa jer.. nisa pon selalu gak cakap lagu tu.. so, x payahla. prejudis sangat dengan hal tu..

RHI said...

kalau ayat 'nak kena tampo' rasanya tu memang kurang ajarlah, tp kalau 'tampo nak' rasanya tak kut lagipun maknanya pun kurang rasa haha...

kadang2 ada sesetengah orang tak suka dengan ayat2 yg berbau kasar ni, rasa macam tak mesra....

tapi kalau dah dealek negeri nak buat mcm mana, yang penting niat kita...kita tak ada niatkan nak berkasar cuma caranya mcm tu....tak de apa2 .....kena memahamilah...

Miss Syida said...

macam pernah dengar ayat tu. baru tadi dengar lagi :p

Miss Syida said...

macam pernah dengar ayat tu. baru tadi dengar lagi :p

cik heroin said...

agakla, prmpuan snstif dgn bini. xtau la pasaipa. HAHA. lagi 1 minah. pantang T.T

eh hg orh kdah? sama lah. HAHA

☾SHiemaCMa786☾ said...

nk ckp gitu??cuba kalo kita yg dicakap cenggitu..agak2 terasa hati x??

ermm..kalo cma..tgk sape yg berckp tu.."tampo kang" (dlm nada main2 is better then "lempang kang"..

apepun..xsukela dgr psl ni

Unknown said...

alya sensitp lagi2 ngan kata2 ni. bg alya la, lau stakat cakap "tampo nak" then gelak2 or dalam nda gurau, x salah pon. nmpak guraunya tapi kalau dalam suara keras memg sentap lebih la. haha
bnd ni depends on situasi kot. kalau tulis plak, dpengs kat org yg baca la dia nk baca cmne..hehe

kan..kan..?

Unknown said...

adeh,biase je pn ayt cm 2 sbb biase gak gne heee lempang mao?ngeee

tp ade sesetengah yg xbiase 2yg sentap kot keh3 ;D

ibu hidayahamin said...

terpulang kepada orang yang ditujukan... kadang33 orang tak boleh terima... kalau ibu ok je... sebab bagi ibu ianya selalu bernada gurauan...

Dekcik said...

biasa kowt..klu dgn care bergurau lah kan..tapi klu ckp cm 2 ngn owg yg sensitive x tahu lah maybe dye terasa kurng ajar kowt..huhu..

puteri ain said...

for me tengok kat keadaan la..
kalau dlm gurau , tak de hal laa..
btw lain orang lain style cakap dia . i mean tak semua orang sama ..

so give and take :) faham satu sama lain.. we're 1 mlysia rite ;)

Kumbang Jingga said...

kami oghang kedah memagn kasaq sikit tapi hati kami cute heheheheeh

Miss AZ said...

bg saya, biasa je.. maybe sbb sya org kedah kot.. :D

qasehraihan said...

hai SZ..

kalu yg rapat xrasa sgt kot..
tp klu tetiba..mybe terasa jg ar..hehe

http://qasehraihan.blogspot.com/2011/04/bila-rinduku-jenguk-blogmu.html

Qaseh Dalia said...

selalu cakap kat hencik kyle 'tampo kang ' tak kasar pun lah .. kalau jiwa sensitif sgt memang xleh terima .. tampo kang sensitif2 ni .. tapi kalu BINI mmg kasar lah haha

cek chun said...

hang ni kasaq noo lihin..
mai ni nak luku sedaih
besa nihh...


hg kan ramai rakan fb dari merata negeri. jadi tak semua yang tau orang kat sini kasar dalam lembut. just be urself la. kalau tak, sampai bila depa tak akan tau orang kedah/utara jenih macam nih

sarah-najwan said...

bagi akak..nk ckp bahasa gtu..kwn2 yg rapat bole..

mcm oghe klate..kalu bestfrenz kita bole ckp gini:
"nate mu"..kita tak terasa hati tau..cuba kalu yg xkenal atau baru2 kenal..mmg sentap..

seme bahasa tu..hanya bole diguna antara kwn2 baik shj..yg baru kenal atau jarang2 jumpa..baik cakap yg elok2 shj bahasanya..kita tak tahu hati org..mudah sensitip atau tak..baik kita beringat..

Solihin Zubir said...

terima kasih pada yg sudi memberi komen, nasihat, pandangan serta cdgn.. insyaAllah akan dibalas jejak satu persatu.. =)

.ShazaSulaiman. said...

haha.bile bace entry neh.
terigt plak diri ni yg agk2 guro kaso.haha.

tp ngn dak laki la gamaknye.agk2 dorg taching x?? sbb slalo kate "ish aku penampo jgk karang" haha..

tp dorg cam hati kering je.haha.pdn muka dorang dpt kawn cmneh.;D

feeza macho said...

tak langsung ~

jawab je la balik . hang nak tampo aku dlm fb ni mcm la smpai :hahahha

:p sye mmg suka ckp tampo nak ?

spe yg terasa tuh ? meh hempuk muka dye XD

mila said...

betul2, sy pon dh terbiasa kdg2 tu ckp ngek, ngeng, sepak kang. but my boyfie ( skrg dh ex ) dia xsuke sebab kata kurang ajor.huhu.. ntah la pemahaman dia cmne kihkihkih..