Pages

Wednesday, June 20, 2012

Tok Guru Yang Belah Mulut Aku Ketika Bayi, Maut Dirempuh..

Hari Ahad lepas, sementara menunggu masakan tengahari siap, aku membelek-belek akhbar Metro Ahad bertarikh 17 Jun 2012 yang dibeli pada pagi tersebut. Kebiasaannya, seorang lelaki sejati seperti aku membaca akhbar bermula di bahagian belakang terlebih dahulu. Tetapi hari itu, entah kenapa aku memulakan bacaan dari bahagian depan seperti kebanyakan manusia normal yang lain.

Selak punya selak hingga ke mukasurat 8, aku tertarik pada tajuk "Tok Guru Dirempuh". Terpampang juga di situ gambar seorang warga emas. Aku amati wajah tersebut, kelihatan sangat familiar. Aku pun meneruskan bacaan. Bait-bait ayat laporan berita tersebut tambah meyakinkan aku.

"Tok Lang Sahak?". Aku terus ke dapur menunjukkan berita tersebut kepada Mak aku bagi mendapatkan kepastian. Memang benar. Tidak syak lagi. Itu memang Tok Lang Sahak. Innalillah...


Tok Lang Sahak merupakan panggilan aku kepada arwah. Kami tidak mempunyai pertalian darah. Beliau cuma seorang sahabat baik arwah Tok Wan aku yang juga merupakan seorang Tok Guru di Pondok Lebai Ali di Tualang yakni kampung tempat aku tinggal dulu. Beliaulah yang membelah mulut aku ketika bayi dulu. Dan beliau jugalah yang membawa aku menjejak tanah buat pertama kali selepas kelahiran. Disebabkan Tok Wan aku telah meninggal dunia sejak ayah aku belum bernikah lagi, jadi ayah aku menjemput Tok Lang Sahak untuk melakukan upacara tersebut.

Belah mulut adalah istilah kepada tahnik. Tahnik bermaksud memamah kurma dan menggosok kurma yang dimamah itu menggunakan jari ke mulut bayi. Juga boleh dilakukan dengan menggunakan manisan lain seperti pisang atau madu. Selalunya dilakukan oleh orang yang dianggap soleh seperti imam, ulama atau tok guru. Ia merupakan sunnah Rasulullah. Manakala upacara pijak tanah pulak ialah membawa bayi keluar rumah dan memijak tanah buat pertama kali sambil membaca doa-doa tertentu. Difahamkan ini pula cuma adat.

p/s : Disebabkan ada yang tak tahu belah mulut tu apa, aku akan terangkan secara detail dalam entry akan datang.

Arwah Tok Lang Sahak mendukung aku keluar rumah untuk pijak bumi buat pertama kali.
Lokasi : Kampung Keriang Menora, Tualang. Sekitar tahun 80-an.

Tak sangka Allahyarham pergi dalam keadaan tragis. Mungkin ada hikmahnya juga berita kemalangan tersebut masuk paper. Kalau tak, mungkin kami sekeluarga tidak tahu mengenai kematiannya. Kerana ayah aku dah lost contact dengan anaknya, Pak Cik Ahyad sejak beberapa tahun selepas kami berpindah. Disebabkan berita kematian ini sudah terlambat, kami tidak sempat menatap jenazahnya buat kali terakhir. Hanya mampu menziarahi pusara dan keluarganya sahaja.

AL-FATIHAH...



SZ : Godek-godek album lama boleh buat air mata menitis. Membangkitkan nostalgia.

14 comments:

Mrs. Abi said...

al-fatihah.....

p/s : ingatkan family sy aje yg ada istilah belah mulut....hehehe..

nurdani said...

al fatihah..
pilu rasa.

Sya_Merpati Putih 88 said...

salam takziah solihin..Al fatihah, smoga rohnya dicucuri rahmat...

imantizz_truper said...

alfatihah...moga allah tempatkan arwah di tempat orang yang beriman..

Faiqah Umaira said...

Al-Fatihah
Semoga beliau ditempatkan di kalangan para solhin..

Unknown said...

xpenah tau pon istilah belah mlut

al Fatihah

sangat sedih bace

sayu je

moga arwah tenang di sana

lin said...

@Mrs. Abibelah mulut atau tahnik ni sunnah nabi saw :)

Kumbang Jingga said...

oo baru tahu..al fatihah buat tok guru...sape erk nk aku bg buat tuk belah mulut anak aku nanti

Unknown said...

Al fatihah utk arwah, dah ajal menjemput...

Gambar baby tu nmpk lusuh beno, muda lagi kan? Hehe....dah sama level dgn gmbr akk kecik.

Hansyitake said...

innalillah..

daripadaNya kita datang, kepadaNya kita kembali..

Siti Safiyyah said...

Innalillah wa inna ilahi rooji'un..

RHI said...

Al-fatihah

samalah dengan akak, akak pun suka baca dr belakang gak..cari berita sukan dulu heee

Shiqin Sunshine said...

innalillah....semoga rohnya dicucuri rahmat..amin~

err, huhu, baru tau belah mulut ngn pijak tanah tu...igtkan belah mulut ape td.... =D hahha....

zul hassan said...

itu lah hikmahnya..