Pages

Thursday, June 9, 2011

Gua Tiger Sapiens Punya Olang

Ini adalah pengalaman aku masa aku praktikal kat KL awal tahun lepas. Hampir kena pukul dengan Cina Kongsi Gelap. Waktu tu aku sangat terdesak nak pakai handset berkamera selepas handset aku hilang kena curi. Bagi aku, kamera itu penting sebab aku suka mengambil gambar. Nak beli DSLR tak mampu. Dapat sambar henset berkamera 3.2megapixel pun jadi la.. Kah Kah Kah..

Situasi kejadian adalah di Kota Raya, berhadapan dengan Petaling Street. Aku baru balik kerja dari KL Tower. Mintak member tolong hantar aku kat puduraya, nak naik bas balik rumah family angkat kat Jln Klang Lama. Sebelum tu, melilau dulu cari henset 2nd hand. Bajet dalam RM300 saja. Duit tu pun hasil tip yang aku dapat dari Mat Salleh kat KL Tower. Heheh..

Sedang khusyuk memilih handset, aku terpikat dengan handset berjenama Sony Ericsson K770i.. Ada kaler hitam dan purple. Aku berkenan dengan yang kaler hitam tu sebab nampak macho. Maka bermulalah sesi dialog antara aku dan Encik Cina kedai henset tu.

***************************

Aku : Allo kawan.. Ini handset berapa harga?
Encik Cina : RM360
Aku : Boleh kasi tengok dulu?
Encik Cina : Boleh. Tunggu kejap. (Sambil buka kunci almari kaca)

Aku pun belek henset tu, testing apa yang patut. Nampak macam ok. Nampak baru. Kesan calar langsung takde. Memang aku dah jatuh cinta la. So, bermulalah sesi tawar-menawar.

Aku : U kasi kurang sikit boleh? I bajet dalam RM300 saja maa.. (sambil buat muka kesian dan comel)
Encik Cina : RM 330 boleh la kasi jual sama U.

Aku terus memujuk rayu hingga akhirnya beliau bersetuju dengan harga yang aku minta tersebut. Lepas tu aku try test lagi sekali handset tu. Alamak! Vibrate tak berfungsi. Macammana boleh jadi macam ni? Kemudian Encik Cina suggest handset kaler purple tu plak kat aku. Dia punya cover kamera plak rosak. Arghhh...

Aku : Takpela.. I tak jadi angkat ini handset. I pergi survey dekat kedai lain pulak..
Encik Cina : Apa ni kawan? Lu cakap tadi mau angkat? (Sambil pegang tangan aku)
Aku : Barang rosak, takkan gua nak angkat?
Encik Cina : Lu dah buang masa gua la. Penat gua explain dekat lu tadi. Ini lu tak jadi angkat pulak? Lu jangan macam-macam kawan..

Aku tetap berkeras yang aku tak nak beli handset tu. Cina tu bertambah marah. Muka dia bengang, merah padam. Kalau pakai spek mata 3D tu, maybe boleh nampak asap keluar kat telinga dia. Tiba-tiba dia tanya aku...

Encik Cina : Lu mana punya olang?

Ahh.. Sudah.. Dia dah start pantun kongsi gelap pulak dah. Tapi aku still rileks n cool. Aku tanya dia balik..

Aku : Lu mana mari?
Encik Cina : Gua Tiger Sapiens punya olang! (muka berlagak)
Aku : Haha.. Tak pernah dengar pun.. (Aku cakap dalam hati.. Heheh..)

Tiba-tiba dia punya geng datang kerumun aku. Ada la dalam 5 orang. Aku dah cuak sikit. Mati kena pukul jugak aku kang. Dah la KL ni bukan tempat aku. Kabel pun tak cekang sangat. Haha.. (Bajet ada kabel) Aku pun cuba mencari jalan penyelesaian.

Aku : Ok.. Gua boleh angkat. Tapi lu kena repair dulu kasi cantik balik, baru gua angkat. Boleh?
Encik Cina : Ok, boleh.. boleh..

Beliau pun memulakan sesi me'repair'. Akhirnya siap. Aku pun setuju untuk menjalankan proses jual beli tersebut. Sambil tepuk-tepu bahu Encik Cina yang still muka merah padam tu, aku cakap 'Sorry' coz buat dia marah tadi. Dalam hati aku, "Nasib baik ni tempat lu".

Balik Kedah, aku tanya membe aku yang sememangnya taksub dengan gerakan kongsi gelap pasal 'Tiger Sapiens" ni. Dia cakap tak pernah dengar pun. Haha.. Sapa pernah dengar?

Handset purple tu aku masih pakai sampai sekarang. Dah banyak kali jatuh pun still 'sihat walafiat' beb! Heheh..

***************************



Moral : Masuk kandang kambing, mengembek.. Masuk kandang harimau, mengaum.. Heheh.. Jangan cari pasal kat tempat orang. Kalau hangpa nak beli apa saja barang kat Petaling Street tu, kalau boleh tengok dan tanya harga saja. Jangan lepas tawar-menawar, tiba-tiba hangpa cancel tak jadi beli. Memang lepas tu, dia pegang hangpa taknak lepas punyalah. Dia akan tetap paksa kita beli barang dia. Hampeh btoi!

Errr.. Hangpa ada pengalaman macam ni jugak tak?

p/s : Ini bukan entry racist.. Sekadar berkongsi pengalaman.. Melayu pun sama jugak sebenarnya..

SZ : Lu Abg Long ke.. Lu Ayahanda ke.. Lu Mail Lambung ke.. Mati jugak lu nanti! Tak payah nak langsi sangat. Malaikat Izrail lagi gangster la beb! No kompromi!

54 comments:

Ronaldmohoni said...

Dahsyat tu. pengalaman yang cukup bermakna. Tak minatlah bab kongsi gelap nih.

hana said...

hahaha...
ayat ni 'Lu Abg Long ke.. Lu Ayahanda ke.. Lu Mail Lambung ke.. Mati jugak lu nanti! Tak payah nak langsi sangat. Malaikat Izrail lagi gangster la beb! No kompromi!' mmg terbaik...suke 1000x...
setakat ni hana xde pengalaman lagi la sebab x pernah bli barang ngn PS tu pun..huhu

Anonymous said...

bahaya ya . takkan terfikir untuk membeli kat sana . hoho . patut dijadikan pengajaran nie . terima kasih info yang berguna :) hehe

Mime MF said...

petaling street..1x je pegi..2 pun pegi secara beramai2..hu3..
Malaikat Izrail lg gengster beb!!
betoi!!:)

Unknown said...

yes, ayie pernah kena lgi lh bro sebbmemang xad kebal..haha lagipon biase beli fon dekat kedai2 yg biase2 shje.. kalao dh twar n then tak nak beli..xkisah pon kedai tu..hohoh btw, betol2..xkisah ad pangkt mcm maner pon tpy nty akan mati juga..sama jer..

Unknown said...

nak beli apa2 beli kat tempat yang kita bias adah la..
takut jadi macam ni la..
kalau kamu kena pukul habis la hidung terpacqk tu...

Mashe said...

wua... beraninya bro! kalo den kalo dia tanya, "lu olang mana?"

gua.. erk... erk... olang kedah..."

hahahaha... *mmg kecut perot~

Farhan AJ said...

wa.. xberani guwa nak p petaling street usha hp.. bajet2 kat Digital Mall dgn Pertama Kompleks je..hahaha.. lu langsi,lu mati :D

ASP said...

petaling street tu tempat samseng tu.. polis xde wat ape2 ke?

paling bahaya member aku kena pukau kat tempat 2...bahaya bahaya..

Unknown said...

btol la..kdg2 tak boleh main ikut pale sndiri

kat tak psl2 ilang kepala

hehe

slalu msuk kdai kalau org ikut mmg akn keluar cepat2

risau ase bersalah sbb tak beli...grr

Unknown said...

haha..adehh, teringat aku masa zmn aku sekolah menengah. area KL kota raya tu mmg aku slalu pergi. termasuklah China Town (petaling street) tu.

kes aku dlu, aku tanya pasal CD lagu. aku tanya itu ini. last2 tak beli. cina tu sound "lu mau main2 ka?" pastu siap walkie talkie lagi panggil geng. cuak gak la pasal tu kawasan dia. aku minta maaf, pastu blah cepat2..

semenjak tu aku kalo lalu sana, usha2 je. tak cakap dgn mana2 peniaga langsung. bahaya woah, tu kawasan dia.

Budak Botak said...

Alamak takut lak dengar. Dulu selalu keluar sorang2 ja pi Petaling Street waktu dok sana. Alhamdulillah x jadi apa2 lagi macam Solihin crita...

Entry terbaru -> Cara Buka Blog Di Telefon Bimbit Dengan Pantas... (",)

Aretikz said...

keh keh keh.. gua pun dulu bila tawar mnawar kat srawak, amoi cina (kiut woo) tu trus kc tunjuk gua video org kna pukul bila gua ckp nanti dulu, sbab budjet xckup.. brani dia ugut2 gua.. gua pun ckp, ini tmpt gua, lu buat mcm2, lu tidak bole cri mkn.. tp last2 gua beli juga nset tu, sal awek dia kiut sgt.. kah kah kah..

oh, msa tu gua blajar di sarawak, bukn tmpt gua pun sna tu.. haha.

jap2.. apasal aku main gua2 ni? =.="

nunui Joe said...

homo sapiens pernah dgr la. haha :D

~nsar~ said...

hahaha.. negara islm banyak gangster. bangga lak tayang kat orang. aiyak..

Hazie Lutahraf said...

" Lu Abg Long ke.. Lu Ayahanda ke.. Lu Mail Lambung ke.. Mati jugak lu nanti! Tak payah nak langsi sangat. Malaikat Izrail lagi gangster la beb! No kompromi!"

LIKE & AGREE dgn ayt ni!

qasehraihan said...

kat mana2 pun kat KL ni mmg kena ati2..mcm2 jenis org..huk

ilan nur said...

wah nervous sungguh.

kaizen said...

len kali try ayat ni

lu langsi lu mati..lu mati wa hepi!!!

hahaha...pas2 lari laju2...

The Crow said...

PS? Semua olang pun tau punya. Sana kalau tawar harge wajib beli maa.. koh3..

Tahun 2005. Kena paksa beli kasut puma rm70 puma gred b kat ps. sedangkan gred a baru rm80 kat uptown. cet. lepas terkena mcm tu. tak pegi sane dah. Jangan la tawar harge kalau taknak membeli. Mau kene maki je kat sane. keh3..

(^____^)

Admin said...

haha..
cina2 KL rmai yg banga*g gtu,
sape na beli brg rosak en;)

pape pn, hp tu camera die cun ngat!

RHI said...

pengalaman mcm ni belum ada lg, wahh...takut betullah...

Mohamadazhan.com said...

haha...biasala bro..PT tu memang macam tempat budak2 sepet tak cerdik duduk...byk tempat baik lagi boleh survey hphne kat KL tu...PT juga yang hang dok p terjah...

patutnya hang kasi Kongsi sekali budak2 tu...haha

Anonymous said...

dulu sll lalu jalan kt ptaling street tu sorg2 nk g cari tpt bas... ntah la, tak t'pk plak bhye2,, ms tu baru2 je dok kl. naif la konon.

bile da lama2 ni, bru ase takot.. mcm2 bole jadi,

*lau stkt nk jln2 tgk barang, tayah la gatal belek, tnye rege,, baik jalan p up/downtown ke pasa mlm ke..

*pjg lak bebel, sori ;-p

TOPAN_85 said...

kat sentosa pn ader gejala2 cam gini....ak pnh kner beb...harap korng hati2 la.....

: husna : said...

menakutkan betol! hish, ade ke patot buat camtuh

My Little Diary said...

hehehehe
takut gak kena sergah camtu...

lu langsi, lu mati... :)

lizz said...

petaling street dari dulu ader kongsi gelap..suka paksa orang beli...biler belek2 jer terus buat muka n tanya nak ke tak kalau tak mau jangan usik2 menyampah....

faINa989 said...

takut bila pegi petaling street..huuu~

cik ciput said...

fuhh..nasib baik SZ pandai kompromi balik dengna cina tu..kalau tak, mau lebam biji mata tu rasanya..haha

Anonymous said...

macam mana nak popularkan blog ma.

Anonymous said...

sepupu dan kakak aku pernah jalan2 shopping kat satu tempat ni. kakak aku nampak jam tangan cantik. pastu dia pun pegang.

lepas tu dia letak balik n blah. Cina tu marah lebih kurang dalam ceta ko jugak la. Kakak aku melawan.

sudahnya sepupu aku tarik kakak aku bawak lari dari situ. nasib baik....

kesimpulannya jangan la pegang kalau tanak beli...

Unknown said...

penah g sekali je petaling street tu. tu pn membe tunjuk sbb aku ckp aku tak tau kat mana. tapi tak beli pape. tu la. ade dengar jugak klau kat sana bahaya. da tanye2 kne beli. huooohoooiii.ni meniaga ke hape.

Unknown said...

pergghh..ganas tu. lau alya memg pucat kat situ je la..hahaha..memang tak pernah kene la,,,seb bek xde pape..:)

Muhammad Syahmi said...

pukul la balek langsi tu... takut ke...?
hehehe

nabByla said...

tak pernah lagi la kena cm tue... huhu...

Kumbang Jingga said...

kalau aku..aku fight lima2 org tu skali hehehehe...baru dorang tau...hehehe...

Hazwan said...

cool gila ko time tu..kalo aku dh lame dh aku cabut kah3


Untuk Bacaan Lelaki Yang Dah Bersunat Sahaja

puteri ain said...

gilerr lah.. pape pun ayat last best ! :)

ewanthology said...

bahaya bro tawar menawar kat ctu, dah tawar kena beli

shahjiehan said...

gua x penah kena!!! tp gua ade dengar orang citaaa..!!!



jom baca dan komen Review KL gengster


hahahha...

pikah yang baik said...

dekat indonesia pon macam tu..penjual itu akan ikut kita ke mana saja selagi kita tak beli barang dia..jangan sentuh dan tanya langsung kalo tak nak beli..
kalo berminta juz jeling and dengar dia bgtaw harga..saya pernah alaminya..cuakk gila

sayezahidahadi said...

terbaikk punye pengalamannn. haha

muhammad iqbal hakimi bin tahir said...

aah..bese sangat dengar citer kalau nak beli dekat ps kena hati2 ..

Miss Lavender said...

kt sna mmg..ramai org ckp klu pi sna,jgn la tnya harga klu x mau beli...dh la aku nie suka jugak pi tawar2 hrga..last2 x beli pn..huhu...

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

fuhh nerves baca entry ni

ery said...

mantop story lu kat ps.. lu langsi jugak erk. dah tny xnak beli plak.. sekarang gua tanya lu plak.. Lu mari mana?? HAHAHAHAH... Gurau je bro.. Salam kenal dari gua HariMau siang.. hehehe

blog-tips-kurus said...

da elok2 jadi homosapiens, nak jadi tiger plak! ingat rimau tu nak terima ke? lagi dikendurikan, iye!! benci dengan peniaga tak beretika macam tu!!

*kat Pertama ok, tapi kena pandai pilih kedai. :-)

ash said...

erk, menakutkan je. mmg aq tanak beli pape dah lepas ni kat ps tu,

De'din said...

kawan2 aku yg dok sana
adalah juga dok citer,,
tmbah2 hat baru merasa kl !

tpi kat kedah x pernah lah pula jadi mcm tu !

kira kedah memang aman lah kowt,, hehe

Anonymous said...

sumpah takot giler.. huuuu

Azza Azman said...

mail lambung best!!!

azwa amani said...

nak masuk petaling street tu pun takut...huhuhuhuhu...

mail lambung lagi best..hehee

Mohd Fadhil Bin Mohd Rusli said...

kita ni rakyat malaysia, bangsa melayu dan beragama islam. Kita harus berani dalam mempertahankan hak kita. Ingat semua!!! Malaysia asal usulnya tanah MELAYU!!! bukan cina ataupun india. Tp skg ni melayu berada di tahap paling BAWAH,,, cina pijak kepala melayu sebab kita tunjuk kan kebodohan bukannya kepandaian. ingat lah semua kepada tragedi 13 mei 1969 yang telah menimpa nasib org melayu. org melayu di bunuh dan di buang mcm sampah secara beramai2 akibat pembalahan KAUM!!!