Pages

Sunday, April 29, 2012

Debat Bersih 3.0 (FAQ)

Sementara isu Bersih 3.0 yang berlangsung 28 April 2012 semalam masih hangat diperkatakan dan diperdebatkan, aku cuba gagahi dan rajinkan diri untuk membuat sedikit kupasan berkenaan Bersih 3.0 seperti yang dijanjikan. Tapi bukan kupasan menyeluruh. Lebih kepada perdebatan soal jawab. Menjawab persoalan-persoalan yang sering puak anti Bersih ajukan dan menjadikannya sebagai modal untuk condemn Bersih.

p/s : Sebelum tu, kalau nak baca Ulasan Bersih 2.0 dulu, dipersilakan. Ada point yang hampir sama.


1. Kenapa sokong Ambiga? Terang-terang dia tu pejuang LGBT. Bukankah itu menyokong maksiat? Sokonglah ketua kapir kau tu.

Mereka sokong Bersih. Bukan sokong Ambiga. Ambiga cuma pengerusi. Contoh mudah, adakah kalau kita sokong pasukan bola Malaysia, bermakna kita sokong K.Rajagopal? Jika kita respek keberanian Dr Mahathir menentang Yahudi, adakah bermakna kita sokong kelantangan dia menghina hukum hudud? Beginikah disiplin hukum agama? Kalau dia melakukan sesuatu untuk menegakkan dan mendapatkan keadilan, kita mesti sokong walaupun dia kafir. Kalau bercanggah dengan Islam kita tentang. Lagipun, pengerusi boleh bertukar pada bila-bila masa saja. Contohnya tahun ni, ada pengerusi bersama iaitu Dato A. Samad Said. Andai kata Najib Razak sudi jadi pengerusi Bersih sekalipun, mereka tetap akan sokong. Tapi, mahukah Najib pilihanraya yang bersih? Hilful Fudul juga diketuai oleh kafir Quraisy. Tapi Nabi Muhammad menyokong dan mengiktiraf idea yang dimulakan oleh orang kafir Quraisy tu. Baginda juga pernah menyertainya masa zaman sebelum dilantik menjadi Rasul (masa mudanya).

p/s : klik Perjanjian Hilful Fudhul

2. Perjuangan Bersih itu bukannya nak perjuang pilihanraya yang telus sangat pun. Lebih kepada propa pembangkang untuk menarik lagi ramai penyokong. Sebab tu nampak pembangkang saja yang pulun lebih.

Jika anda kata perjuangan Bersih itu propa pembangkang, menentang Bersih itu pula propa siapa? Propa BN untuk menarik perhatian rakyat memburukkan pembangkang? Ke guane? Dan dah tentulah pembangkang saja yang beria sokong Bersih sebab pembangkang saja nakkan pilihanraya yang telus. BN taknak kot. Sebab tu macam-macam taktik digunakan untuk menggagalkan Bersih.

3. Kalau betul Pilihanraya tak telus, macam mana PRU sebelum ni boleh tawan 5 negeri?

Kalau telus, bukan setakat 5 negeri. Pakatan Rakyat dah bertukar jadi kerajaan la. BN pulak jadi pembangkang kat Malaysia ni. Hehe.. Cuba fikir macam tu pulak.

4. Bersih? Bersih kejadahnya. Mengotorkan je. Penuh sampah atas jalan. Kesian abang DBKL.

Sampah yang peserta Bersih buat laju je korang nampak. Sampah masa konsert merdeka dan karnival Jom Heboh tu tak kisah pulak? Tak kesian pulak? Kalau bernasib baik, kena kutip kondom yang bersepah. Ada peserta Bersih yang tolong kutip sampah tu taknak petik pulak?

5. Aku tengok ada paderi bawa payung lambang salib ke perhimpunan Bersih. Apa nak jadi diorang ni. Tak sedar lagi ke tu agenda Kristian?

Ini kelakar. Ler... Apa masalahnya paderi bawa payung lambang salib. Dah nama pun paderi. Normal la. Lainla yang pegang payung bersalib tu Islam. Boleh jugak dipersoalkan.

6. Melayu sama Melayu gaduh.

Sikit-sikit melayu. Sikit-sikit melayu. Peduli apa kalau melayu terpaksa berpecah. Janji Islam tertegak. Dalam Islam, ada melayu. Dalam melayu, ada yang bukan Islam. Kalau Melayu bersatu tapi di dalamnya penuh dengan kemunafikan, dan Islam keturunan saja apa faedahnya?  Kedaulatan dan hak orang Melayu lebih diutamakan. Islam jatuh nombor 2? Kat akhirat nanti Allah tak tanya la kau bangsa apa. Dia tanya kau agama apa. Kalau kau cakap kau agama Melayu, masuklah neraka. Mana ada agama Melayu. Hehe..

7. Malaysia dah tak aman.

Memang pun. Malaysia takkan aman selagi maksiat berleluasa. Maksiat itu sendiri adalah bala dari Allah kerana Malaysia terlalu aman buat pelaku maksiat.  Tunggu masa Allah nak turun bala yang lebih besar saja. Nauzubillah.

8. Menyusahkan jer.

Ha'ah.. Memang menyusahkan. Kerajaan sekarang ni tak kasihan ke tengok korang eh? Kenapa bantah sangat dengan Bersih? Laksanakan jela tuntutan Bersih tu. Habis cerita. Dah tak susah dah.

9. Perlu ke buat demo? Bincang secara aman tak boleh ke? Tak islamik langsung.

Sebab cara aman SPR buat bodoh. Buat demo sampai 3 kali pun tak ada apa-apa tindakan lagi yang diambil. Apa cerita? Nak kena buat Bersih 4.0 pulak? Errr.. Tak Islamik? Dahulu ulamak kata turun perhimpunan menentang Malayan Union wajib kerana menentang penjajah. Jadi, apa bezanya turun Bersih bagi menentang mereka yang meneruskan dasar penjajah? Dan ada juga ulamak hebat turun Bersih antaranya Tok Guru Haji Salleh, ulamak terkenal di Kedah. Dan ramai ilmuan agama yang menyokong Bersih. Yang tak sokong tu, kebanyakannya ular dalam semak je.

10. Peniaga rugi besar

Memang pun. Dah tutup, memanglah akan rugi besar. Tengoklah siapa yang buka kedai hari tu, untung besar woo. Heheh..

11. Peserta demo cetuskan huru-hara. Bukan polis.

Yeke peserta demo cetuskan huru-hara? Ataupun SB yang menyamar sebagai peserta demo yang mula melakukan provokasi? Lihat ini. Bukan aku cakap.


Dia ni bekas Setiausaha UMNO BANDAR TUN RAZAK. Cerdikkan dia ni sebab pecah rahsia kat facebook. Hehe.. Bukan edit ni. Aku dah tengok sendiri kat wall facebook dia. Apapun, aku tak cakap pun tu memang kerja SB. Maybe salah segelintir peserta Bersih jugak. Mungkin juga ada yang termakan provokasi SB. Al-maklumlah darah tengah mendidih. Semangat sedang membuak-buak. Bila dah ada yang buat buah mula, tunggu cangak lagi? Berderet-deretlah ikut.

12. Peserta Bersih kurang ajar

Tidak dapat dinafikan. Tak semua yang hadir tu bagus-bagus belaka. Dan memang mustahil dapat control sorang-sorang. Sama macam puluhan murid dalam kelas. Bukan senang seorang cikgu nak control. Inikan pula puluhan ribu umat. Orang macam tu, aku pun tak sokong. Sama-sama muhasabah diri balik. Belajar dari pengalaman.

13. Kau lawan kerajaan, tapi kerja kerajaan. Minta bantuan kerajaan.

Ler.. Apa masalahnya. Dah memang itu tanggungjawab kerajaan. Ok, andaikata PR ambil alih kerajaan nanti pun, apa bezanya? Akan nama kerja kerajaan jugak. Orang takkan cakap kerja pembangkang. Haha.. Adeyhhh.. Dan bila masa Bersih lawan kerajaan BN? Bersih lawan SPR. Yang BN nak terasa lebih apahal? Jeng..Jeng..Jeng.. Smell something fishy right there..

14. Tak bersyukur langsung. Tak mengenang budi atas apa yang kerajaan dah bagi.

Contoh, abah kau rogol kau. Tapi disebabkan terkenangkan budi yang abah kau dah bela kau sejak baby, maka kau lepaskan dia macam tu je tanpa sebarang tindakan. Camtu? Memang budi patut dikenang. Tapi, jangan disebabkan budi yang telah ditabur, kita nak biarkan macam tu saja penyelewengan yang mereka dah buat.

15. Memang patut pun polis pukul diorang. Kurang ajar sangat.

“Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sekalipun dia seorang yang jahat. Kejahatannya itu bagi dirinya.”(Riwayat Ahmad - dinilai hasan oleh Albani)

“Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sekalipun dia seorang yang kafir kerana ia tidak ada hijab (penghalang untuk Allah menerimanya)."  (Riwayat Ahmad - dinilai hasan oleh Albani)

Part polis aku malas komen banyak-banyak. Kang ada yang emo suruh aku report bomba kalau abang aku kena rogol. lol. Hye polis! Love u!

*********************

Ok, cukuplah setakat 15. Aku malas nak kupas panjang-panjang dan buat kepala Conan siasat itu ini. Sedangkan yang betul-betul pergi demo pun tersilap fakta dan maklumat. Inikan pula yang tak pergi tapi hanya tahu nak mengutuk saja kat rumah tu. Suka sangat buat fitnah kan? Dan ada yang cuba provok aku kat facebook tu pun, aku buat bodoh saja. Malas nak layan. Kecuali yang dirasakan sesuai.

Aku mampu berhujah dengan 10 orang yang berilmu tetapi aku pasti akan kalah berhujah dengan seorang yang jahil kerana orang yang jahil tidak pernah faham landasan ilmu". -Imam Syafie

p/s : Korang boleh baca Pandangan Hilal Asyraf Berkenaan Bersih. Mantap!

Aku kesian yang percaya bulat-bulat media pro-BN. Bila tanya apa itu Bersih pun tak tahu. So, rajinkanlah diri baca penjelasan di bawah sebelum mengutuk mengkhinzir buta.

                 Penjelasan Lengkap Apa Itu Bersih 3.0 (Part 2)

Mereka pohon besar. Akar mereka kuat sehingga sukar untuk diubah. Maafkan mereka, mereka tidak tahu. Mereka tidak ramas buku, mereka segan ilmu. Mereka tidak fasih, malah fasik guna kata. Kita jangan jadi macam mereka. Malas membaca, malas mengkaji. Hanya tahu membuat andaian sendiri. Tidak berpaksi pada realiti. Mencarut memaki sana sini.

SZ : Ni last aku update pasal Bersih. Hang ingat senang ka nak buat research? Terlalu banyak fakta yang beraneka macam. Haha.. Kalau nak update pun, aku update kat 2nd blog. Salah-silap harap dimaafi.

211 comments:

1 – 200 of 211   Newer›   Newest»
Ain Shdn said...

Terbaikk! :')

adan said...

TERBAEK BRO!!

Sebelum ni aku dapat pencerahan dari amenoworld,bila masuk blog ni bertambah-tambah cerah aku nak balas komen member yg kononnya peserta BERSIH ni bodoh..

Sya_Merpati Putih 88 said...

suka baca hujah ini dan dari hilal asyraf..kelihatan neutral...

kita tak boleh leparkan tduhan jika kita tak berada di situasi sebenar, nak carai kebenaran kena dgr dari dua2 pihak...

cth terdekat berita bersih, yg keluar kat media perdana berbeza dgn klip2 yg tersiar di youtube..

Tuan Hijau said...

sepatut nya orang UMNO yang jahil patut baca ni aku setuju sangat..TAKBIR...!!!!!!!!1

nazirulhazwan~ said...

pandai rupenye die ni.hehe

shahjiehan said...

tu dia... bukan main lagi abg kita ni



tahniah>>>


1 hujah yang bernas....


mmg aku tunggu2 hang punya idea mmg tiptop....


buat vlog mesti meletup!!!

Fasihah Supian said...

xjumpa lak owner blog ni sabtu hari tu =D

Afrina Damia said...

I likeeee it ! :DD

Afrina Damia said...

I likeee it ! :DD

Unknown said...

tolong paham ye sekalian...
heheheh..

Liza @ Adzriel AB said...

suke

haris khairuddin said...

aku pun x setuju bila orang pertikaikan pasal rakyat x kenang budi pihak kerajaan. itu hak n tanggungjawab pemerintah. itu dah memang amanah yang dorang janji nak tanggung. kenapa nak ungkit2?

fRaMe+LenSeS said...

boss, the very the like la apa yang ang kata ni. ahhaa :D

Anonymous said...

TERBAIK. KUPASAN YG BERGITU JELAS & TERANG.

Mohamadazhan.com said...

terbaik bro! menjawab tomahan media

Mohamadazhan.com said...

terbaik bro! menjawab tomahan media

The Crow said...

Terbaik SZ.. Malas aku nak layan karenah pembangkang Bersih. Eh? Siapa pembangkang? ekekeke.. Kat entri hang ada debat yg sgt jelas. Elok lah depa baca.. Oh BTW, bukan kita tak kenang jasa kerajaan BN. Kita kenang dan sangat berterima kasih. Oh ya, patutnya kita kenang jasa kerajaan British juga. Kalau depa tak mai, tak kenal la kita dgn kegunaan pokok getah, kegunaan bijih2 timah dan lain2. So jasa mereka elok lah kita buat kenang-kenangan ok. Koh3.. Tapi apa yang rakyat mahu adalah 'keadilan' dalam pemerintahan yang berteraskan Raja-Rakyat-Kerajaan. Bukan Kerajaan-Kerajaan-Kerajaan-Raja-Rakyat. Maksudnya titah Raja no satu. Suara rakyat no dua dan Konsep kerajaan no tiga. Tapi ape yg berlaku, Konsep kerajaan mendahului suara rakyat. Kalau SPR bersikap seperti SPRM yang telus tanpa mengira parti kerajaan dan parti alternatif. Takde point bagi Bersih. Jadi, Bersih diwujudkan untuk mengutuk pentadbiran SPR yg selama ini dimonopoli oleh idealogi BN. Kau rasa kalau parti alternatif memonopoli SPR, rakyat nak duduk diam? Begitulah apa yg berlaku sekarang. :)

Anonymous said...

Kenapa tak Ada orang buat demo pasal Orang tak solat Jemaah. Penting tu....

Ujang9897 said...

penat2 aku taip panjang2 kau bg kreadit kan..!!

FIZGRAPHIC said...

terbaeekkk.. suka!

recca said...

OMG! Terbaeekkk hujah2 bro! I LIKE!!!

Anonymous said...

kenape tak leh copy, ni tulis ikhlas ke nk buat duit...

Anonymous said...

Best FAQ I've read so far. Not only FAQ but FACTS. Thumbs up.

Tarmizi said...

bosannnnnn..........

Anonymous said...

Terbaik...

Anonymous said...

Best gile, short and sharp, haraplah golongan yg suka bertanya itu mengaji dan berfikir dahulu sebelum bertanya atau mengkritik, bravo!!!

Anonymous said...

Penjelasan yg bagus dan diterima dek akal dan fikiran.. napela aku x trpikir...

Anis Adila Aris said...

terbaca pulak..
sepatutnya budak bawah umur macam saya ni tak patut baca hal orang dewasa ni..

Allah kan ada...doa je :)
mintak semua dibetulkan

Anonymous said...

Puih...

asyrafasnawi said...

@Anonymous share jer link entri ni, tak payah copy bagai..hahaa

aneyz said...

sokong dgn entry nie...
sebelum nk ck bersih nie mcm-2 kene larr pkir betoi-2..stgi tkot yg ckp bkn-2 tu yg malu sndri :)
nak taw perkare sbnar pegi larr bersih tu sndri bru taw spe betoi n spe x betoi :)

faten^.^ said...

memang terbaik...ummat sedang tenat..dan akar y kuat mmg sukar nk dicabut...tp bila ditarik satu2, insyaAllah, akan tercabut juga akhirnya...

nalurihati said...

SZ...wa respect sama luuuu..... Org ganu kate KEMAH KEMING BOH!!!!

nalurihati said...

SZ...Wa respect sama luuu.. Org ganu kater KEMAH KEMING BOH....

Solihin Zubir said...

@The Crow : hujah hang yg ni brilliant! :D

Solihin Zubir said...

@Anonymous : sbb nak elakkan org copy ni dgn niat utk buat duit.. hehe.. nk ke? kasi email kalau ikhlas nk copy ni.. ;-p

Solihin Zubir said...

@Anis Adila Aris :

Dik..

Buat apa belajar? Doa je kasi pandai.. Allah kan ada..

buat apa kerja? doa je supaya duit jatuh dri langit.. Allah kan ada..

hehe..

Mina said...

Tolong malu okay kau ni pun jenis blogger cikai. Sumber entah mana-mana kau cedok, terus berdegar cakap polis yang buat rusuhan. Kau ni sila updated sikit ok. Kau tak tahu ke fakta no 11 tu palsu? Pakcik yang buat statement tu trolling and being sarcastic der. Kah kah kah lawak tengok korang ni bulat-bulat percaya. Mentang2 statement dia macam menyebelahi BERSIH, maka kau memuliakan dia dgn letak statement dia sini. Padahal dia troll je.

NI link pakcik tu. https://www.facebook.com/zaharin.m.yasin/posts/3120972023031

Solihin Zubir said...

@Mina

assalamualaikum..

hai Mina.. terima kasih kerana sudi mencikaikan sy.. syg mmg seorg yg pemalu pun.. hehe..

owhh.. pakcik tu troll eh? macammana kalau sy ckp pakcik tu cover line sbb dh kantoi? :D

mcm2 kemungkinan dan andaian yg bleh dibuat kan?

dan sy TAK ckp tu MEMANG kerja SB.. sy sendiri akui yg itu mgkin juga salah segelintir peserta Bersih..

mohon baca dan faham semula..

yg salah tu sy kena akui kesalahan mereka. bkn taksub menyokong buta.

terima kasih.

perindu_خلافة said...

terima kasih atas perkongsian..
cukup membantu untuk menjawab pertanyaan dari mereka yang masih jahil dan sering dijahilkan,
^_^

Anonymous said...

mmg trbaik.tmbah lak ngn point form n ala2 Q&A bg yg pndirian goyang2 tu paham sket haha.gud job bro

aku said...

"Kalau telus, bukan setakat 5 negeri. Pakatan Rakyat dah bertukar jadi kerajaan la. BN plak jd pembangkang kat Malaysia ni..."

Dah dpt 5 negeri pn kira bersyukur tau sbb dah nampak sikit perubahan. Kenapa tak yakin je dan terus berbakti smp menang semua kerusi? sbb tak menang je terus nak tuduh tak telus etc.? dah mcm bdk2 y ngamuk sbb tak dpt apa y dia nak. kat sini pun dah nampak niat nak menjatuhkan kerajaan so tapayah la nak canang kata BERSIH ni khas utk SPR sajeee. logik lah jgk kot BN nak gabra sbb mmg niat nak jatuhkn dorg kan. Ak tak pro mana2, tp fikir lah balik niat masing2 join BERSIH ni apa, especially for students. betul ke perjuangan y korg ikut ni nak kembalikan ketelusan SPR atau politik punya isu semata2. jgn main ikut ja. kalau politik punya isu, aisyman, rugi lah masa. baik buat study, ms depan cerah sumbang utk keluarga dan negara. walaupun ak tak join BERSIH ni, tp ak masih dan sentiasa berfikir nak vote sapa y terbaik nt di PRU. dan aku yakin dgn kuasa vote aku. hehe. ni y turun BERSIH jgn lupa plak turun mengundi yop. adios. xD

Anonymous said...

Persoalan nombor 3 tuh punca masalahnya

Tanya org PR, confirm diorang kata menang semua. 100% rakyat vote mereka. Bila menang, rakyat bersama kita, buat senyap sahaja. Bila kalah, kata SPRM jahatlah dsb.

Persoalannya, adakah kita menggunakan akal untuk berfikir atau sekadar menggunakan akal untuk mengatktifkan defense mechanism diminda untuk mempercayai benda yang kita suka tapi x dapat lagi dibukti kita dipihak benar?

Contoh. A lawan B. A kata Allah bersama mereka. B pon kata Allah bersama mereka. Persolannya, Allah bersama dengan siapa? Hanya Allah yang tahu. Tetapi masalah sekarang A dan B masing2 gunakan otak untuk mengatakan Allah bersama mereka. Kerana 'tertipu' dengan akal, masing2 bertumpah darah sesama sendiri. Dan situasi ni lah negara macam Iraq asyik gaduh x henti2, mamcam Syiah vs Sunnah. Masing2 percaya Allah dan masing2 percaya mereka lah yang betul orang lain salah. At the end, US menggunakan ni untuk kaut minyak.

ewienster.blogspot.com said...

ini komen orang budak2 tahun1.cakap main hentam jak

SAYA ORG ISLAM - JGN BIADAP DENGAN SAYA said...

mmg bukan bangsa yang ditanye... tp bangsa melayu kebanyakan nya agama ISLAM. so ISLAM itu sendrik diperkuda oleh org beragama lain... MCA n DAP still bangse Cina and kebanyakan still agama same. Sekelumit je agama lain. Depan depa still balah sesame sendrik. Blakang korg tau? Bangsa kite yg bole kate kan seagama dok balah terang2an. Depa dok sorg gumbire korg ade tau? Ako x nk cete pasal politik. Malas dh. Hok hijau kate biru. Biru kate hijau. Sudah nya x abes.

Anonymous said...

Nak tegakkan islam.. Tp musuh islam depan mata angkat sebagai ketua.. Mcm klakar plak..

Anis Adila Aris said...

tengah duk doa je la ni...
biar bg pndai sikit, pndai guna otak nak pikir..
doa dipermudahkan rezeki, duit jatuh gedebok atas atap umah :D

Zailiffah Zain said...

tu pasal la kita kena cuba tukar kepada kerajaan lain pulak...dahla sepanjang negara kita merdeka ni asyik2 kerajaan yang sama.kita kena cuba yang baru pulak dengan idea pemerintahan yang baru. Mana tahu bila kita di bawah pemerintahan yang baru hidup kita menjadi lebih baik dari sekarang ni. Tula gunanya sistem pilihanraya yang telus. Bila kita rasa pemerintahan baru nanti tak bagus seperti yang dicanang2kan, kita boleh ubag balik ke pemerintah sekarang ni...ada faham. yang penting ada perubahan dalam hidup, taklah kita hidup ni di takuk lama jer

zul hassan said...

mereka pohon besar tu ayat last sekali dalam video lalang matlutfi terbaik....

nodin said...

Pembangkang dah menang pun kat semenanjung.. Cuba kat sabah dan serawak beri kelebihan pd bn... X kan nak cakap kat sabah dan serawak pun tipu jugak.. Dah memang kubu bn... Jgn terlampau taksub.. Aku pun x suka umno.. Tp aku x pecaya anwar... Lihat kerenah bersih kotor korang buat aku menyampah... Tahun ni x undi pembangkang... Jgn jd alat.. Org suruh langgar barricade korang langgar.. X de sivic

effi said...

Akhirnya dua komen terakhir yg paling rasional dan dan menggunankn akal bukn emosi..pernahkah sesiapa disini yang menjadi pengira kertas undi SPR untuk mempersoalkan hal ketelusan SPR..dan pastikah setiap insan yang pergi BERSIH itu dah daftar mengundi untuk mempersoalkan hal telus atau tidak

Persoalan ketiga dalam Q n A ini menjawab persoaln yg betapa ceteknya kita berfikirkn...;P

Perjuangan yg kita sendiri tidak tau apa yg kita perjuangkan...

Unknown said...

Itulah dia politik kan SZ kan, tulis nampak nak macam neutral tapi tak berjaya juga nak neutral...

jangan biarkan Idea politik menilai kualiti insani kita.

kita mungkin berbeza pendapat, tapi tak perlu bertegang urat..


p/s komen pasal entry kau pulak, kau guna banyak hujah 2 salah menghalalkan salah satu menjadi betul.. sekian pendapat aku. :)

profesional lah kan.

Anonymous said...

assalamualaikum,
kawan, boleh tambah tak soalan?
"kenapa tak guna stadium? kenapa nk dataran merdeka jugak?"

tHe_dOcToR said...

bodoh..x solat jemaah tu pilihan individu..ko nk demo kt sapa bengong?org x solat jemaah g jela nasihat,kalo degil biar jela sbb silap dia seorg x menyusahkan org ramai..kita demo ni biasanya pd badan2 atau institusi,sbb diorg degil dan sombong..

Anonymous said...

bodo..x solat jemaah tu pilihan individu..ko nk demo kat sape bengong?kalo org x solat jemaah,ko g je la nasihat,kalo dia xnk biar jela sbb dia x mudaratkan org rmai..org biasa demo kt badan2 or institusi sbb diorg degil,kita rkyat da xley wat pape..akai ada pakai la..

dRopPuc!noo™ said...

Yupp... Good point semuanya... Yang ada reasoning yg baik dan bkn minda kelas ke 3, mesti boleh faham..

What?? Tak faham lagi?? pffttt lost words! peace. :)

Anonymous said...

kau ni...szilihin...

aku nk komen point no 13...
skrg ko kata bersih tk lawan kerajaan..tp lawan SPR...

kau ni ada guna otak ke tak?? kau kan pi buat demo duduk dan bantah tu kt malaysia ?..dah tentu la kerajaan masuk campur.. ..kerajaan skrg kan kerajaan BN...kalo dah jd huru hara..tkkan nye kerajaan nk tgk buat bodoh...lain la kalo korang buat tu kt negara lain....haihhh.....please la..nk buat FAQ,..buat la smp habes..plssssss

Anonymous said...

Sebab telus la..merasa jgk pembangkang dpt lima negeri..kalo tidak..kim salam la...

Anonymous said...

Hehehe...jawapan2 yang tidak bertanggungjawab. Main lepas tangan ajer part tak leh nak kontrol ramai org. Pastu pandai lak quote hadis2 part nak yakin kan org. You are so full of crap. Smile.

Anonymous said...

Congrat...
PDRM = Polis dajalkan Rakyat Malaysia
BN = B*b* negara.
Maaf kalau ada yg terasa
Inilah realitinya.

jpul said...

Terbaik la bro.. Aku stuju pndgn ko.. Kita pakat2 share untuk makluman dan tatapan yg hati batu n bodoh sombong.. Hidup bersih... Mampus la BeNd

jpul said...

Info yg padat dan kemas.. Pakat2 share bg buka mata kerajaan rakyat yg xtau n pk negatif. Tahniah bro.. Bn mmg dh nk mati dah.

The Crow said...

@Mina

Eh2? Zaharin Mohd Yasin ni men trol2 lak.. auw.. ayah sapa ni.. cute arr.. dah ar tua, cakap melayu india cina suma bodo.. ckp cam mat rempit ar.. dia ja la yg pandai? wah wah.. comel larr uncle Zaharin Mohd Yasin ni men cakap pkai lepas ja.. hal membabitkan ribuan polis dan ribuan rakyat sangup tumpah darah, die buat men2 cam celah gigi die je.. Siap nak troll2.. Kah kah kah. Ptuiihh..

(Kau orang pegi FB si Zaharin Mohd Yasin. Baca semua status. Kau rasa orang mcm ni profesional ke untuk pendapatnya diterima pakai? hehe.. aku pasti kau orang ada jawapannya.)

Anonymous said...

Bagi aku pembangkang ni lagi setan. Perangai suka menghina mengutuk menfitnah tambah bukti kukuh yang membuatkan aku tak terus percaya bulat2 dekat fanpage2 pembangkang.

Nak kata kerajaan bagus tak jugak, tapi pembangkang lagi teruk bagi aku. Ada ka patut bagi Anwar Ibrahim, yang video dia dengan cina tu sudah lupa? Macam itu ke pemimpin yang nak membentuk negara Islam? Berkawan dengan si yahudi, tak ada ke yang terselindung di sebalik batu?

Orang pembangkang ni lagi satu DIA NAK MENANG SEMUA DEKAT DIA. Kalau orang tak sama pendapat dengan dia, dia akan hina caci maki kata lembu la taik la dajei la.

Macam tu ka orang yang inginkan NEGARA ISLAM TERBENTUK?

Pergi kaji kenapa tak semua sokong bersih dan sokong pembangkang. Jangan ingat kalau tukar kerajaan maksiat dapat dielakkan la konon. Maksiat tu ada jugak punya kalau orang bernafsu binatang.

Yang video Anwar Ibrahim menari dengan Hindu tu apa pulak? Boleh ke ikut budaya agama lain?

Aku tak nampak langsung satu sumbangan pembangkang kepada negara. Yang aku nampak BERSIH 3.0 tulah sumbangannya. Membuatkan org benci polis la , buat orang bergaduh sesama bangsa seagama dengan polis.

Mohon fikir la. Ambiga tu dah terang2 jahat. Itu nama dia kafir. Lim Guan Eng yang slalu pergi Singapura. Tak ke ada udang di sebalik batu dengan Singapura? Kalau PAS saja aku sokong, tapi kalau campur PKR dan DAP. memang hancus la, ingat diorang takda udang di sebalik batu?

Mohon jangan jadi bodoh la. Kita dah elok bersatu , guna cara elok. Tapi tengoklah si dajjal tu peralatkan orang kita. Jadi ganas, benci polis. Satu hari2 silap jadi lagi peristiwa bunuh membunuh.

Bila negara tak aman ada bersih, negara lain mula nak campur tangan dan kita kembali semula kepada zaman kena takhluk. Hahahahahahaha.

Itulah orang kita, bodoh sangat. Orang bagi hujah , dia bagi hujah fitnah. BANGANG PEMBANGKANG!

parsyy cat said...

Tq

Anonymous said...

@adan

MEMANG BODO PON.JENIS OTAK LETAK KEPALA LUTUT

The Crow said...

@Anonymous

Kau rasa, orang syria tu lawan polis sebab apa? Kau rasa orang syria berhimpun menentang kerajaan sebab apa? Kau rasa, org syria tu buat perhimpunan tu takde menyumbang apa2 ke pada negara? Kau rasa, kalau org syria duduk bantah dirumah dan keadaan jadi aman, pihak kerajaan akan diguling?

Keluar lah dari kepompong. Bila rakyat syria/mesir bangkit menentang, kau tidur. Bila rakyat Malaysia bangkit menentang kau maki sbb kacau kau tidur.. Kaji lah sikit apa yg dikehendaki rakyat kini. Bukan apa yang di sorong pada rakyat dulu yg masih mentah dgn perlembagaan.

Si Ambiga tu bukan islam. Dia memperjuangkan agama dia seperti mana kita memperjuangkan agama kita. Kau doa lah supaya Allah buka pintu hatinya untuk menerima islam. Andai dia tak menerima dan menetang islam. Azab Allah sudah tersedia untuknya. Wallahu a'lam..

Tapi dalam isu BERSIH. Tujuan rakyat pelbagai kaum dan agama adalah sama. Tuntutan sudah dibuat. Malangnya 1 pun tidak di endah oleh SPR, malah ditentang oleh kerajaan. Salah satunya, penggunaan dakwat kekal. Adakah ia menyalahi agama atau undang2 dan menguntungkan pihak pembangkang? Fikirkan mengapa kerajaan dan SPR menolak usul ini? Sudah pasti ada muslihat tersembunyi. Ini semua permainan politik yg Anwar (bekas umno) faham akan kelebihan yg ada pada BN iaitu memanipulasi SPR. Jadi, tak wajarkah 8 tuntutan itu di buat? Bukan memaksa rakyat sokong pembangkang pun. Itu soal individu. Soalnya sekarang, 8 tuntutan itu sgt simple dan mudah tetapi mengapa tiada feedback yang baik kepada salah satu dari 8 tuntutan? Sebab jika salah satu dr tuntutan itu dijalankan, nescaya BN hilang byk undi manipulasi. :)

Anonymous said...

Ko jwb ni pulak.

KENAPA PERHIMPUNAN NI TIDAK DIADAKAN DI TEMPAT LAIN?KERAJAAN DAH BG KEBENARAN BUAT DI STADIUM.KENAPA MASIH PILIH JLNRAYA?

Anonymous said...

Sapa pernah bertugas masa PRU tau la.. nk kira undi tu camna.. ingat boleh tipu ke? semua wakil ada situ waktu kira...

kalau x telus x merasa la Tuan Guru jd MB selama 20 tahun.. ingat 2004 Kelantan hampir kalah .. satu kerusi tu hanya menang mijoriti berbelas undi saja.. kalau x telus bungkus dah...

jgn double standard.. kalau menang bagus, telus, tp bila kalah xleh nk terima

Anonymous said...

aku bace soalan yg 1st yg part pasal rasulullah tuh aku dah marah... buku mane kau bace ckp rasulullah menyokong org khafir tuh??? sbb dyer bengang la dyer gi muhasabah diri kat gua hiraq sampai jadik rasul... kalau tak tahu jgn nak putar belit cerita bodoh!

Anonymous said...

tgok jawapan soalan no 6..biala org melayu berpecah asalkan islam tegak.. pikir la bodo.. kalau org melayu berpecah kau nak harapkan sape yg tegakkan islam? cina? india?? melayu jugak la yg tegakkan pg la mampos kat melayu yg bukan islam.. melayu yg islam kena bersatu.. bodo!

Anonymous said...

Kecewa ngan penulis blog ni. Allah beri akal kepada manusia tuk berfikir tp penulis menggunakannya untuk memecahbelahkan rakyat terutamanya orang melayu. Sedih disebabkan kepentingan individu tertentu dgnn iat memperolehi kuasa, telah disalahertikan oleh orang melayu sendiri. Semoga Allah selamatkan bumi Malaysia dari yahudi, manusia berupa dajjal and anasir2 luar. Sama2 la kita berdoa ya. Amin...

Nana said...

setuju sangat2..kalau berunding dan duduk 1 meja berbincang kan lebih professional..

Anonymous said...

Sokong. Memang point hang sama ngan aku.Dah 15 thn aku jadi ahli PAS tapi semenjak PAS terlalu vokal menyokong Karpal, Ambiga, dan Tony Pua sampai pecat Hassan Ali, aku mula keliru perjuangannya

An Najwa said...

best la bro, gua mmg nanti2kan ko punya ulasan.

bila tgk berita kat tv3 nampak sangat provokasi semata2, asik dok ulang video yg dyorg pecahkan kete, ape kes, masing2 hanya tahu komen based on apa yg dyorg tgk kat tv, dyorg langsung tak tgk apa sebab org2 tu hancurkan kete tu..

cuma terasa takut bila tgk bersih kali ni..

dunia2..

Anonymous said...

STILL STUPID AND IRRELEVANT. Dah dapat 5 tempat pun, tengoklah tempat tu ada perubahan ke? Membangun ke? Terjaga ke? Sampah! Sebab tak menang kira tak telus lah? Please lah, cakap pakai common sense.Nak tegakkan Islam konon, cari lah orang Islam sebagai ketua. Ni cari siapa? Kafir jugak. PTUIH. Knock some sense to your brain bro

Anonymous said...

setuju...negara dok aman makmur..nak cari rezeki senang..nak buat amal ibadat tak dak sapa nak halang..anak cucu mudah dapat pendidikan..mudah dapat biasiswa..mudah segalanya..yg nak pi cari bala pasai apa?..kalau puak Dapigs tu memerintah lingkup bangsa Melayu..apa ke jadahnya semua ni?

Anonymous said...

Doa saja klau tak ikhtiar nk mai kejayaan kot mana dik oi?!..

Anonymous said...

just nak bg pendapat...pd saya nak buat bersih tue tak salah tp caranya mungkin tak kene...dlm kerajaan mana2 pun mmg perlu ada pembangkang..tujuan utk betulkn apa yg diyakini salah dgn bukti dan positif...tp skrg semua atas dsr ckp jer...ok saudara bloggers utk kali nie kerajan tak halang pun sbb kalo halang ckp kerajaan zalim cuma jgn buat di dataran merdeka...tp penganjur degil...Inikah kerajaan yg kite nak sdgkn pandangan org lain x diterima... 2) semua ckp polis dan kerjaan bn zalim sbb mengasari bersih xpi pernah org ambil peduli nasib mereka polis dan org bn yg kene belasah smpi kritikal..mereka juga ada ank dan keluarga malah apa yg penganjur buat lps tangan... 3)pembangkang dah kuasai 5 negeri tp mcm mana dgn masalah dlman..adakah dah diselesaikan sblm mahu mengambil alih negara...penang dgn isu tanah dan maipp nya...kedah dgn isu tanah, ekonomi kebajikan dan tanah hutan simpan...kelantan dgn hutang negrei,air dan mcm...sel dgn isu agama,pentadbiran dan kebajikan rakyat...mcm2....4) menghormati agama...adakah pembangkang pentingkn agama(spt bloggers ckp bn ketepikn agama)isu murtad tak selesai malah ada seorg beranai kuar exco dan berlwn demi agama....mana parti pembangkang...ada yg support malah ada yg ckp pilihanraya lbh penting dr agama.... isu org gelandangan, isu remaja buang anak...mana parti yg menyokong atau ada pas dtg berganding bahu utk membantu xde...cuma yg ada bercakap dan berceramah tp secara praktikalnya xde...byk isu yg kite kene teliti dulu sblm berbicara tp bg saya kalo nak buat bersih ker himpunan apa baik diadakan di tmpt yg tidak mengganggu ketenteraman awam...kite sbg rakyat yg mendokong kedaulatan undang2 patut patuh pada undang2...org bg tempat tak ikut tp ikut keras kepala....bila huru hara semua lps tangan...pd saya kalo bersih ikut sbuat kat stadium saya rasa x jd huruhara...malah ini kan effect ekonomi negara kita...siapa yg merana balik kite gak sbb jika ekonomi tak kukuh perbelanjaan kite akn naik...minyak akn naik, bil kn naik dan mcm akn naik sbb kerajaan xkn mampu tanggung subsidi selama2 kalo rakyat kite tak bersatu majukn negara....ini bukn budaya kite berdemo bagai...kita org malaysia ada cara dan tatasusilanya...byk cara utk kite membangkang tp bkn cara berdemo huru hara mcm nie...org xkn hormat kite kalo pemikiran kite masih di takuk lama..;pemikiran mcm org zaman batu...

terfikir sejenak bru nie ada tgk saudara nasharuddin mat isa dr pas...nak berhimpun boleh biar ikut undang2...

dan lg satu pandangan saya biar kite menilai dr kedua2 media sebb saya tgk byk org menuduh media arud perdana tue zalim dan berat sebelah tp adakah media pas..tv sel..suara keadilan, harakah dan lain2 menyokong kerajaan...apa yg dibuat semua x betul...fikir2kn la....

Anonymous said...

aku said...
"Kalau telus, bukan setakat 5 negeri. Pakatan Rakyat dah bertukar jadi kerajaan la. BN plak jd pembangkang kat Malaysia ni..."

Dah dpt 5 negeri pn kira bersyukur tau sbb dah nampak sikit perubahan. Kenapa tak yakin je dan terus berbakti smp menang semua kerusi? sbb tak menang je terus nak tuduh tak telus etc.? dah mcm bdk2 y ngamuk sbb tak dpt apa y dia nak. kat sini pun dah nampak niat nak menjatuhkan kerajaan so tapayah la nak canang kata BERSIH ni khas utk SPR sajeee. logik lah jgk kot BN nak gabra sbb mmg niat nak jatuhkn dorg kan. Ak tak pro mana2, tp fikir lah balik niat masing2 join BERSIH ni apa, especially for students. betul ke perjuangan y korg ikut ni nak kembalikan ketelusan SPR atau politik punya isu semata2. jgn main ikut ja. kalau politik punya isu, aisyman, rugi lah masa. baik buat study, ms depan cerah sumbang utk keluarga dan negara. walaupun ak tak join BERSIH ni, tp ak masih dan sentiasa berfikir nak vote sapa y terbaik nt di PRU. dan aku yakin dgn kuasa vote aku. hehe. ni y turun BERSIH jgn lupa plak turun mengundi yop. adios. xD

Nie komen untuk yang bernama aku:

Macam mane nak menang kalau diorang main taktik kotor? Sampai biler2 pun tokleh menang.
Banyak isu yang dibangkitkan oleh PR tapi puak-puak BN buat taktau jer especially kerakyatan. Ko nak ke satu hari nanti kerja atasan swasta @ kerajaan orang asing pun boleh dapat sebab ade kerakyatan? Skang keje pun susah. Silap silap satu hari kita jadi kuli bawah diorang.

Bukan tu saje, korang tak pernah terfikir ker, dengan semua sumber yang kita ada, minyak, balak sawit, getah dan macam2 lagi, macam nie jer kemajuan yang ade? macam mane singapura yang se kecil itu lagi maju dari kita?

Kita diminta berjimat tetapi pemimpin bermewah-mewah.

Part student pulak, ko tak perasan ke skang nie pendidikan dah jadi satu bisnes yang menguntungkan? Kalau tak takkan IPTS muncul bagai cendawan. Pastu peluang pekerjaan tak selaras dengan pengeluaran graduan. Ape peranan kerajaan dalam hal ini?
Lagi satu dengan yuran yang terlalu mahal. Belum bekerja dah berhutang berpuloh ribu dengan PTPTN. Bile kerja tak selari dengan kelulusan dan gaji tak setara dengan kelulusan. Belum masuk hutang kereta & rumah lagi. Cerah ke masa depan macam nie?

entahler. Sendiri pikir & sendiri nilai ler.

Anonymous said...

Yg penting kita kne bersatu. UMNO dan PAS kne bergabung. mintak tolong penyokong PAS nasihatkan Tuan Guru Nik Aziz utk bergabung dgn UMNO. dlu masa Dr. Mahathir jemput utk bergabung dia tolak sekeras-kerasnya skrg sbb nk menang sanggup duduk bawah kekuasaan pemimpin kafir. klu kita nk agama kita naik n tegak, kita yg kene memerintah si kafir. tp dlm masa beberapa tahun ni aku tgk PAS langsung xde suara dlm PKR. bersatu lah Islam dan Melayu. jangan di ikut telunjuk yang mahu memecah belahkn kita seagama n bangsa. sekadar meminta.

Anonymous said...

saya nak bg pandangan

soalan 1. Kenapa sokong ambiga....
sbb kenapa nak sokong org yg degil dan xnak ikut pandangan org lain...menyokong perjuangan lGBT dan pd masa yg sama apa tindakan dr parti islam yg ada dlm pakatan..knp tidak ulama yg termashyur yg menerajui atau manjdai kepala bg tujuan bersih...

soalan 2..perjuangan bersih...
mmg kerajan bn campur tangan sbb nie negara yg dibawah pimpinannya..sth kalo org datang masuk rumah saudara curi barang, rogo ker atau buat tindakan yg melampau xkn ketua keluarga atau bapa tidak amik tindakan..takkan tgk jer...malah kerajaan bg ruang dan tmpt utk berhimpun...ada yg patuhi ker...

soalan 3. kalau betul pilihanraya...
mcmmana saudara blh yakin yg pakatan blh tawan seluruh m'sia dan buat kerajaan pakatan sedangkn 5 negeri pun xleh nak handle...raja diketepikn..undang2 diubah dan diketepikn..tp kalo kene pada diri..saman menyaman guna saluran undang2 pelik...

soalan 4. bersih? bersih kejadahnya..
mmg betul kalo sure heboh atau konsert byk sampah xpi diorang xdelah sampah merosakkn hantar benda awam...pukul polis...diorang buat konsert minta permit dan buat tempat yg diizinkn malah ada yg dibayar gaji utk bersihkn kawsn...

soalan 5. aku tgk paderi bawa payung.... bg soalan nie aku xkisah sgt sbb hak masing utk bawa apa pun xpi yg pelik nyer kenapa ada yg bawa besi dan lain...blg org dgn btl dan bata...kata aman...

soalan 6. melayu sama melayu...
jwb saudara memang saya mmg saya terkejut...biarkn melayu berpecah....mmg ada melayu yg bukan islam tp bukankah majoriti melayu tue islam...jika tidak berpadu manakan mungkin islam dpat ditegakkn...jgn sampai surau atau masjid dimusnahkn atau diambil utk tujuan pembangunan pun ditutup sebelah mata macam di pp dan kedah..

Anonymous said...

soalan 7. malaysia dah tak aman
maksiat berleluasa tp org kite hanya pandang menuding jari pada salah kerajaan semata-mata...ada tak bdn ngo atau parti pas sendiri ambil kisah... dalam ceramah yer tp aper praktikal nya...hassan ali berani...tp aper yg parti buat kat dia...malah singkirkn dr parti krn perjuangan dia dan krn takut pada parti paktan lain...

soalan 8. menyusahkn jer...
saudara dlm bersih 3 nie ada 8 tuntutan....bkn ker kerajaan dlm proses memenuhi tuntutan itu....itu buat sesuatu yg membabitkn byk pihak bukn blh diperbuat dlm sekelip mata...cth kalo saudara belajar di u...blh tak arinie amik course a...esok amik course b...esok tukar universiti...

soalan 9. perlu ke buat demo...
kerana tak sokong bersih terus jd ular dlm semak..sng nak hukum seseorg...saya mmg respek bila ada ilmuan islan yg turun tp cuba saudara brtanya balik pada ulamak itu adakah apa yg berlaku pd bersih nie mmg menjadi kebanggaan atau ada yg perlu diperbetulkan...adakah khilaf dimana2....saya rasa spr dlm proses memperbaiki aper yg dirasakan perlu hinggakan ada cadabgan utk memperkenalkn sistem biometrik..tp itu pun x disokong...agak nye byk kot jari nak kene potong utk dpt pengundi hantu...

soalan 10.peniaga rugi...
mmg betul rugi...mcmmana nak meniaga kalo semua x reti jaga adap...pelancong pun nak jln2 tak blh ini lg nak meniaga...itu sbb org srh buat kat stadium ada paham...kalo kat stadium kite tak leh halang xpi blh kawal...mcm kat konsert pun org nak head bang ker menari mmg xleh halang sbb ramai tp leh kawal dr buat benda yg buruk..

soalan 11.peserta demo cetuskn huru hara..
jgn berat sebelah saudara...arahan rempuh tue dtg dr saper....saper yg suruh rempuh halangan tue...mcm kat umah kite ada pagar kenapa sbb kite xnak unsur luar mengganggu rumah tp kalo ader org tiba masuk paar kite takkan kite nak senyap jer...org yg disebalik halangan tue pun pikirkn keselamatan mereka..igat mereka takde kuarga...
lg satu saya pelik adaer statement dlm blog nie...polis tidak patut meneyemburkan air atau baling gas kepada org berhimpun yg tak terkwl hanya segelintir...cuba pikir logik...peserta bersih nie 10 org jer ker...so nak suruh tiap polis pergi kesitiap org yg buat gila...sdgkn polis lalu dgn kereta pun dibelasah ini lagi nak pancut sorang atau tangkap sorang2...

soalan 12: neutral
soalan 13: kau lwn kerajaan...
itu mmg tak dinafikan kalo pembangkang jd kerajaan pun kerja tetap kerja tp kerjaan x zalim walaupun ko sokong parti lain...ko x dibuat kerja...

soalan 14 : x bersyukur
jgn hanya nampak satu pihak buat seleweng...bg saya semua pihak atas nama politik semua sama jer..sbb dun cempaka guna peruntukan utk pergi demo...mkn hotel dll..bkn seleweng ker..isu anwar ngan azmin seleweng masih belum dijwb mcmmana...

soalan 15: memang patut...
jgn pandang satu pihak...pihak polis yg kene pukul smpi koma tue nak kire mcmmana...pastu penganjur lps tangan mcmmana...penah pikir keluarga mereka tak....

Anonymous said...

Kesimpulannya bersih ni takda maknanya....lrbih krarah menghancurkan....contohnya kalau pun menang nanti...amalan rusuhan yg diajar ini akan berterusan akan dipratikkan.tak puas hati...sikit2 buat perhimpunan...akhirnya huru hara..hancur semua..

:) said...

bila aku baca ... memang handal ko berkata2 ..... tp bila dpikirkan btapa sedihnya aku ..... memikirkan dunia makin kiamat .....kekerasan adalah cara yang baik dari bersabar dan berfikir waras ..... tipu itu pekara benar .... benar itu dalah tipu semata ..... aku menyesal x menjadi orang yang baik dulu ..... selamat berjaya atas perjuangan kalian .. aku doakan jika benar cara yang kalian lakukan kalian memperoleh kejayaan .... jika apa kalian lakukan ini dimurkai ALLLAH , aku memohon sebagai insan yang lemah lagi hina ini ... supaya kalian ini diampuni dosanya dan memperoleh rahmat .. selamat berjuang

bad73tomato said...

assalamualaikum saudara saudari sekelian,
abistu apa yang bersih nak kerajaan buat...segala pembetulan akan dilaksanakan pada pilihanraya nanti...takkan sekarang gak nak buat pilihanraya???ibarat nak beli kereta..datang showroom bawak duit down payment...bukan boleh masa tu gak nak bawak balik kete tu...kene tunggu loan lulus dan macam macam prosedur lain...bukan boleh terpekik terlolong depan kedai tu mintak kereta tu...hehehehe...malaysia mempunyai 2 juta lebih rakyat dan semalam hanya menurut mereka meraka seramai 2 ratus ribu lebih menyertai demo ni tapi kenapa macam puluhan ribu jer ye??wallahhualam kami ni majoriti pemerhati senyap adalah majoriti yang melihat di kedua dua pihak dan selidik mencari kebenaran...apa yg kami nampak semua ada kepincangan dan kami tahu siapa akan kami pilih untuk pilihanraya nanti...saudara ada tengok tak kat you tube yang saudara semua kata videonya benar belaka dimana anwar beri instruct ion kat azmin supaya mulakan suruh peserta demo merempuh halangan...dan anwar kemana lepas tu???lariii....hehehehehehe.....anwar dan pas beruntung sebab punyai penyokong macam nada semua...dan untuk pengetahuan semua saya tak memihak kat memana pun buat masda ni...

Anonymous said...

Thniah bro

Tuan Hijau said...

mari kita semua buat solat hajat beramai2 agar parti ISLAM menang PRU kali ni...TAKBIR......!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Kalau orang cakap jamgan report Polis kalau suka kritik@kutuk Polis,..cuba tanya dia kalau Polis rogol/liwat dia, mau report kemana??report direct pada najib?

acok

Anonymous said...

Yang penting BERSIH buat tu x ada kebaikan pun tapi lebih kepada keburukan dan tidak berfaedah. Contoh merosakkan harta awam. Klau betul nk protes pun tunggu je pilihan raya. Pandai la rakyat memilihnye. Klau dah kalah tu terima je la dgn hati yang ikhlas

Muhammad Hasnan Na'iem Nazemi said...

Bagi pendapat aku, kita perlu tukar kerajaan sekarang.
kenapa?.

1. Negara malaysia sekarang berada di indeks rasuah yang hampir berada di kelompok tertinggi di malaysia. Kte negara islam, bahkan kte pernah jadi negara pengerusi OIC. tpi negara kte penuh dengan rasuah. as a muslim, it a shame douh. IN the other way, kerajaaan tak buat apa2 pon untuk mencegah rasuah.

2. Negara malaysia mempunyai hutang sebanyak 53%, dan ia semakin meningkat dari tahun ke tahun. Sekiranya hutang mencapai 56%, negara kita akan dikira bangkrap. Kegawatan ekonomi akan terjadi.
Tapi saya tengok, kerajaan, makin banyak membazirkan duit rakyat je.

Seandainya Najib Razak dapat selamatkan malaysia dari 2 masalah nie, sebelom plihanraya 13. ak sokong tok jib.

Anonymous said...

BOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO pada geng-geng pencacai UMNO kt sini...aku dah agak dorang takkan faham punyalah,teranglah guna dalil aqli atau naqli..dorang mesti guna hujah sampai dorang jugak....dasae UMNO otak karat! sama ja dengan pemimpin korang Najib tu...booooooooooooooooooooo sekali lg hahahahahaha

Anonymous said...

Kami sokong BERSIH punye tuntutan, bukn sokong Ambiga. Kita sokong PRU yg adil, daftar pengundi yg adil, bukn sokong Ambiga. Skrg ni, ada ke aku kata aku nk Ambiga... jd PM?! Ada ke aku kata aku merestui apa yg Ambiga buat psl LBGT, psl Lina Joy?? Oic...klu tu yg ko nk tunjukkn, maknanye ko pun sokong la Hukum Allah xnk ditegakkn sbb UMNO setuju dgn MCA, kn?? Mse tu, apa ko nk jwb kt pdg mahsyar nnt?? "Sy sokong UMNO yg xnk menegakkn Hukum Islam krn MCA xbg, ya Allah! Sbb UMNO kata Malaysia mmg negara Islam dh, ya Allah!" Haa, hang jwb la cmtu! I know my conscience, i sokong BERSIH, bukan Ambiga. Get ur facts right, idiot!!

Anonymous said...

Sebelum anda hendak memaki hamun liar ttg demonstrasi ini tolong Cerminkan diri sendiri. Kalu sesuatu hari Hak asasi anda sebagai seorang rakyat telah di keluarkan. Apa akan anda buat ? Berdiri dan angguk kepala aje ?

Kalau anda telah ber...ada di luar negara anda akan tahu tentang Apa Demokrasi bermaksud secara betul2. Kerajaan di negara lain tidak akan halang demonstrasi kerana ia sebenarnya HAK ASASI rakyat jelata. Mereka (kerajaan) tahu bahawa dia adalah sebenarnya utk Khidmat Awam, mereka kene patuhi rakyat. Tetapi di negara kita pulak, its the other way around. Kerajaan menhamba abdi kan rakyat.

Dan manalah LOGIK kalau Satu parti aje menang utk berpuluhan tahun ?? Mmg tak masuk akal. Fikirlah Bagaimana Parti tersebut boleh menang kalau tidak gunakan taktik kotor ? TOLONG buka minda sedikit. klu nak kata 1 atau 2 orang yg tak dapat berfikir mungkin betul, tapi KALAU dah beribu orang ? Takkan Beribu orang semua ini semua orang yang tak ada akal pulak ? Think abt it.

Anonymous said...

gn taksub sgt dgn semangat ke-melayuan tu!! Islam dh termaktub dlm Perlembagaan. Keistimewaan org Melayu pun dh termaktub. Apa yg korg nk bising2kn?? Klu risau sgt psl org Cina atau India yg nk amik alih tampuk pemerintahan negara ini, korg xigt ke sapa yg merestukan pemberian kewarganegaraan kpd kaum2 ni sume?? UMNO jgk kn?? So, knp skrg nk bising?? Knp xnk salahkn UMNO?? Knp nk salahkn PAS la, PKR
la, DAP la...

yg asyik cakap bersyukur negara aman tu,aman pekebenda...hutang dh 500 billion dh,dah 50% kadar KDNK,klo hutang berterusan mcm ni 2017 negara boleh muflis,masa tu klo dh muflis,dh di jajah balik bru korg nk bising mmg tak guna la.

Anonymous said...

la..habis tu,yg malaysia join PBB tu,sapa pengerusi dia?sepanjang PBB di tubuhkan pengerusi semua orang kafir,knapa tak suruh Dato Najib tarik keluar penyertaan Malaysia dari PBB?sbb kita dh ikut orang2 kafir dalam PBB kan? senang ja, kita sokong apa yg PBB bawak,utk jaga keamanan dunia,,mcm tu juga bersih,kita sokong TUNTUTAN BERSIH,bukan AMBIGA!,benda simple mcm ni pun tak boleh faham? Kesian....kalau ada 100 org mcm ni..ermmm

kesimpulannya,sy sokong bersih.. zaman dulu rasul berperang..zaman skrang jgn ingat tak ada peperangan.dah cara berjuang zaman skrang mcm ni.jgn pandai cakap pasal islam kalau diri tu hanya melayu dan islam kt ic saja..dorang berkumpul sbb ada benda penting nak dismpaikan..tak paham duduk diam!tak payah nak tegakkan benang yg basah!

Geligacreation said...

kalau x lawan kerajaan x kan still jugak nak buat kat dataran walaupun x dpt kelulusan..

Anonymous said...

Ramainya Anonymous kt sini. Butthurt lettewwwwwww tp bacul..

Eh. Aku pun Anonymous gak. hikhikhik.

Anonymous said...

maaf saya nak tya..lau pr dapt malaysia..spa yg nk jd perdana menteri eh?satu lagi..lau nk perjuangkan Islam perlukah rosakkan kereta polis?perlukah pukul polis..?lau diikutkan..polis tu blh lggr manusia2 yg berdri depan kereta tu..tp knapa x lggr eh?bukankah itu x berperikemanusiaan?sedangkan Islam agama yang penyayang..bukan agama yang keras dan ganas..msh nk pertahankan lg ka org yag menyerang kereta polis dan wartawan yang cuba menolong polis.kenapa perlu berdiri dan melompat2 ats kereta polis tu?nk jd tgn perosak ats muka bumi Allah ka?kenapa pas membuang dato' Hassan Ali eh?beliau pn nk perjuangkan Islam jga.kenapa nasharuddin x ikut serta bersih..sedangkan bliau turut ahli pas..nkperjuangkan agama jga..bukan nk provok..utk renungan bersama seluruh umat Islam..nmpak smakin ketara perpecahan umat Islam hari ini demi politik duniawi!

Anonymous said...

takut DSAI je naik jd PM, sbb tu duk provoke2 bersih ni.

Anonymous said...

Assalammualaikum..
Boleh tak mintak tolong ?
Mintak tolong MUHASABAH DIRI ?
Please laa..
Dunia ni sementara..
Apa tujuan kita berada di dunia kalau bukan untuk akhirat? Cari saham untuk akhirat.. paling penting jaga HAK ALLAH . HAK ALLAH lebih penting daripada HAK MANUSIA ? saya tak memihak pada sapa2 tapi saya penyokong Islam . Jangan asyik duk pikir hak asasi, hak asasi tak abis2 tapi hak Allah? Hukum Allah ? Tolong jgn menafikan benda ni . Dunia sementara. Apa yang salah, tetap salah , kalau tak puas hati , mintak doa pada Allah , itu yang sebaiknnya . Muhasabah diri , sebab buad masa sekarang semua parti ada eveden masing2 yang mana kadang2 kita keliru mana satu betul, mana satu salah . Saya memang tak sokong bersih . Mintak maaf , perjuangan berlandaskan jalan Allah lebih penting . Sistem syura? hukum hudud? ada kita mintak untuk tegakkan? tak habis2 ngn SPR. Kalau BN kawal negara pon , kita masih bole makan nasi kan? jadi la tu? sebenarnya apa yang korang nak? Berjuanglah di jalan Allah , berjuanglah untuk akhirat dan kesudahan yang baik SEBAB dunia cuma sementara :)

Anonymous said...

bkn 1 tpi 3, umno mca mic, dh ckup lgkap

Anonymous said...

Ada salah sikit fakta abang, xdinafikan masih ramai lg org kt sabah dan sarawak terhutang budi dgn bn. namun bn xmng dgn jujur.masih bnyk lg rasuah yg belak, politik ugut mengugut dan xkurang je penipuan peti undi di kawasan pendalaman. Lampu padam bila dh kalah. Bila terang blk dh lain bacaannya. Abang boleh try sekali join jadi polling agent time pilihanraya dun sarawak.pilih kawasan yg dalam2 sikit.line telefon xde. Boleh dtg naik bot atau helicopter je.Tengok sendiri keadaannya. Baru lepas ni abg boleh komen dgn lebih detail ttg sabah dan sarawak.

Anonymous said...

Kbebasan hak bsuara.klu ko wat kt stadium, sape y dgr?org2 yg hadir jep.klu wat kt dataran, smua org nk amik port.
Renungkn:
"korang bley wat demo,tp mesti dlm stadium"
Ibarat:
"korang bley ngundi,tp mesti undi BN"

Peace BRo

azlanmior said...

Kalau kerajaan baru memerintah, forever diorg akan memerintah sebab sistem pilihanraya memang akan dikotorkan untuk mengekalkan kuasa. Demokrasi adalah sebuah sistem kotor. X perlulah berbangga dengannya =)

Anonymous said...

kalau betul2 ikut Islam, nak tanya sket, berapa kerat sangat yang sembahyang zohor dengan asar time bersih aritu. aku tengok video time sembahyang tu bkn main sikit lagi. takbir bukan main kuat. tapi solat tinggal mcm tu je. kalau kau solat, alhamdullilah. tapi kalau tak solat time bersih aritu, kau fikir balik. betul ke apa yang aku juangkan ni? renung-renungkan lah. OTAK ADA KASI GUNA!

Anonymous said...

x pe..yg baik kite ikut,yg buruk tu x payah la nk ikut kn..tp kne ingt diri sndiri jgk,kalau stdy pon tunggang langgang, x payah la nk sibuk sibuk libatkn diri.x bawak manfaat pon.trust me. peace yea :)

minn ahmad said...

@Anonymous

sebagai 'penyokong' islam, dan orang yang nak memperjuangkan hak Allah, comment diatas nie macam ada masalah. untuk jalankan syura, untuk melaksanakan hudud kita perlu ada kuasa.. dekat malaysia untuk dapatkan kuasa kita perlu menang pilihanraya... Islam tak perlu penyokong.. kalau orang melayu dah tak nak Islam, Allah boleh bagi kat orang Thailand ngan myanmar..

gass said...

law kte kt pihak pembgkang mmg kte akan sokg pembgkang la..tp law kte kt phak krajaan,,msti kte sokg krajaan en..so the same thing is happen here..due2 sme je..de btol n salah nye..de baek n bruk nye

Anonymous said...

@Anonymous

Dunia nie memang sementara, tapi Allah akan nilai ape yang kita buat kat dunia nie. Kalau bersekongkol dengan orang jahat @ zalim, aku rase ko pun tapi kemane perginye

Hukum Allah? Pemerintah sendiri yang memperlekehkan hukum Allah dan menyebabkan orang bukan Islam merasakn hukum Allah tu zalim. Contohnya hukum hudud.


Bagi aku hak asasi yang aku nak yang selaras ngan agama, cth rumah yang mampu dimiliki dan selesa.

Ko tak jeles ke kalau pemimpin makan nasi lauk daging kita makan nasi lauk garam. yang tak makan pun ade.

Anonymous said...

Eh eh...ooo nak maju macam Singapura ke? Baiklah...kita ikut cara2 Singapura yea. Di setiap 'neighbourhood' terbagi kepada 'demographic' yang ditentukan kerajaan yaitu 70% kaum Cina, 26% kaum Melayu, 3% kaum India dan baki yang lain2 (Arab,Farsi,Eurasian,Yahudi..etc). Tidak ada satu enclave yang kaum minority boleh 'outvote' kaum majority. Kini sudah tidak wujud sekolah 'vernacular' melayu atau tamil tetapi sekolah Cina tetap wujud malah diberi "special assistance program". Kaum Melayu tidak boleh berpangkat tinggi di ANgkatan Tentera kerana Pak Tua Lee Kuan Yew kata jika Malaysia berperang dengan Singapura, susah orang Melayu berpangkat ni nak dipercayai. Cubalah buat bantahan seperti Bersih ni di SIngapura, habis semua ditangkap tanpa dibicara. Di Singapura tu Chewing gum kena banned tapi prostitution(pelacuran) dibenarkan(betul lah zaman dimana yang haram tu dihalalkan dan yang halal tu diharamkan dah pun tiba yea). Union pekerja semua dibawah satu badan yaitu NTUC yang ditubuhkan kerajaan sendiri. Speaker2 masjid2 harus diarahkan ke dalam masjid supaya pangillan adzhaan tidak didengar diluar kawasan masjid.
Hmmm, banyak lagi boleh cerita ni. Saudara betul ke nak berjaya seperti Singapura? Pikirlah saudara, jangan pandang kemajuan sahaja. DAP ni asalnya PAP. Kalo saudara tak tau ape tu PAP ah itu People's Action Party (Pak Tua Lee Kuan Yew punye). Tersenyum Pak Tua tu kalo DAP menang. Bodo betul orang Melayu ni

Anonymous said...

stadium x muat...nk tanye,kenape polis x bagi masuk dataran?DBKL sayang dataran je ke? nape x halang 1 kl trus?

Anonymous said...

najib tu melayu ke india? dia melayu tapi Islam x tertegak lg pun..haha..yg banyak jadi mat rempit,penjenayah tu melayu ke bangsa ape?

Anonymous said...

agreed 200%

Anonymous said...

yg ko cite kira undi..cubalah baca 8 tuntutan tu

Anonymous said...

brape kali nk runding?

Anonymous said...

hang ngn hassan ali je yg keliru..org PAS lain x

Anonymous said...

Setakat hujah mcmni mmg sah2 dtg dr puak ortodox pakatan haram.lgsg xde fact ug kukuh.nk bandingkn ambiga n rajagopal.bandingan yg bodoh sbb org tau sape ambiga sapa rajagopal.nk bandingkn kjaan n ayah yg merogol anak.seteruk tu ke kjaan bro?nak ckp psl tegakkn islam.pakatan dah setuju di putrajaya bahawa agenda negara islam n hudud tiada dlm plan kalo pakatan memerintah.jgnla ulang cerita thn 90an.idup dlm gua ke bro?

Unknown said...

Byk betul apa yang ditulis.. Saya polis tapi saya setuju..:) tapi x bermakna saya sokong demo bersih.. Spt yg penulis kata.. Murid sekelas pun susah dikawal inikan pula ramai yg hatinya muda.. Polis pun begitulaa jugakan.. Apeape pun kekerasan memang saya tak suka! Kalau dah tahu susah nak kawal next demo kene cari cara nak kawal peserta sbb polis pun susah nak kawal juga kalau dah mendidih..

Unknown said...

Lari tajuk sikit:) Saya polis dan of course laa saya org kerajaan.. Tapi ada yg kerajaan buat ug saya memang tak sokong.. Ibu kita ada buat salah takkan kita nak ckp yg dia buat betul kan? Cth terdekat hudud.. Kerajaan sekarang x buat hudud dan saya nak hudud pasal utk saya.. Dan utk anak anak saya.. Kalau ketua PAS akan jadi PM saya rasa 101% boleh jadi hudud ni..alhamdulilah.. Tp kalau anwar jadi PM yang mana kisah dlm kain pun boleh menyebab dia kene hudud dulu agaknya boleh jalan tak? Dgr cerita lak TPM utk kerajaan PR nanti non muslim.. Kalau PM mati, TPM non muslim jadi PM macam mana hudud nak jalan? Sesiapa yg tahu atau celik politik boleh tak terngkan pasal ni pula. Sya nak tahu dan saya keliru. Maaf atas pengetahuan saya yang cetek ni yer... Polis ni x tahu sgt pasal politik..:)

Anonymous said...

Xyah la marah. Sian kat bdk bawah umur.. Dengar nasihat org2 atas umur ye...

Anonymous said...

Sorry kalau mencelah.. Sefaham saya la kan. Td duk kata pasal sumber negara malaysia ni byk dr singapura. Tp x leh maju mcm singapura. Bkn duk kata nak ikut jd mcm kerajaan singapura.. Itu fahaman saya la..

Azizal Adnan said...

menegakkan benang yang basah...

Anonymous said...

pong pang... akal cetek

Anonymous said...

akal cetek..

Anonymous said...

bodohhh

Anonymous said...

sokong

Azizal Adnan said...

sokong..

Azizal Adnan said...

ish2... makan lauk garam je... zalimnya kerajaan... salah kerajaan ke tu hidup susah... atau salah diri sendiri, masa sekolah main-main, taknak belajar, hisap dadah... semua org tak kira kaya atau miskin berpeluang mendapat pendidikan dan mengubah taraf hidup...
adakah kerajaan zalim atau anda yg menzalimi diri sendiri dengan tidak berusaha??? fikir2kan...

Azizal Adnan said...

saya sokong sistem yang diguna pakai dimalaysia,demokrasi... demokrasi beerti mengutamakan suara majoriti... bukan minoriti ya, seperti mana orang- orang yang mengaku mereka pejuang demokrasi walhal pejuang syok sendiri yg tidak mengikut suara majoriti... saya sokong kerajaan yg dipilih majoriti... saya sokong sistem kehakiman dibawah prinsip demokrasi... bila mahkamah kata tak boleh... bermakna tak boleh... anda bukan lagi pejuang dibawah sistem demokrasi seperti yg anda sangka bila anda melanggar perintah mahkamah... sebaliknya anda adalah penjenayah.. di didalam sistem demokrasi, penjenayah perlu dihukum mengikut undang2..

Azizal Adnan said...

pr menang, yang akan jd pm kemungkinan besar lim kit siang...

Azizal Adnan said...

buat kat jalan havoc sikit.. bleh wat kecoh...

Azizal Adnan said...

mengata dulang paku serpih...

Azizal Adnan said...

owh dari zaman merdeka lagi BN menang dengan taktik kotor?? PR menang dengan taktik bersih?? pukimak kau... bias..

Azizal Adnan said...

baguslah guna agama utk riak rasa pandai...

Azizal Adnan said...

tukar kerajaan pun, kakitangan polis dan sebagainya bukan bertukar... kabinet kerajaan saja yg bertukar... seseorg polis yg suka ambil rasuah tetap ada.. itu masalah individu.. fuiyo bankrup lah ye... lupa ke sape yg nyaris2 nak buat negara bankrup... sampai mati pun takkan aku kasi negara aku utk dia perintah...

Azizal Adnan said...

bersih only left so many rubbish from rubbish peoples..

Azizal Adnan said...

dia report ke polis lah, sebab dia tak kutuk/kritik polis...

Azizal Adnan said...

semoga parti yg mempergunakan agama utk tujuan politik tidak menang... Amin...

Azizal Adnan said...

saya juga pengundi atas pagar... dan setakat ini saya tahu apa yg saya akan undi.. saya nampak parti mana yg akan sekelip mata hancurkan negara,... saya nampak parti mana yg mengutuk pembinaan putrajaya, tapi kemaruk nak ke situ...

Azizal Adnan said...

ini suatu budaya baru di malaysia dan suatu masa nanti akan dijadikan aktiviti masa lapang atau santai masyarakat malaysia...

Azizal Adnan said...

sokong lu bro....

Azizal Adnan said...

ya.. sokong lu bro... bersih dari ambiga disokong bukan main... LGBT dari ambiga, mereka diam... kecutttt... xbuat rusuhan lak...

Azizal Adnan said...

tanah masjid diambil, pejuang2 ni tak berjuang habis2an pun... diam saja... yg bising org2 umnozalim saja... kenapa ya...

Azizal Adnan said...

PAS anytime boleh join umno, tapi pas taknak... yelah, org2 pas kan suci, ahli syurga...

Azizal Adnan said...

sebab singapura takde org2 pemalas mcm ko.. sebab tu dorg maju...

Azizal Adnan said...

di singapura ada akta yg lebih ketat dari ISA... tapi rakyatnya majoriti cina tidak bantah,,.. sebab pemerintah itu dari kaum mereka... di Malaysia ni, selagi org melayu memerintah tak kira las PAS ke apa.. mesti ada bantahan... selagi bukan kaum mereka yg memerintah...

Azizal Adnan said...

selalunya budak sekolah main bola, bila kalah akan disalahkan ref...

Azizal Adnan said...

perjuangan tahi tak perlu disokong,...

Azizal Adnan said...

jadi mat rempit salah najib, penjenayah salah najib... kenapa bangsa lain boleh je berjaya di bawah pemerintahan dia... kenapa melayu tak boleh.. salah najib? atau salah bangsa melayu sendiri? najib suruh jadi mat rempit ke? najib suruh jadi penjenayah ke? dia tak suruh org melayu berusaha ke?? dia tak suruh org melayu tuntut ilmu ke? dia tak suruh org melayu ambil peluang yang ada dalam negara ke??

alisa said...

Kerajaan bukan seperti baju, bila rasa tak padan atau serasi atau asyik-asyik pakai baju yang sama, boleh buka dan ganti dengan baju lain atas dasar 'mana tahu baju yang baru lebih cantik daripada yang sebelumnya'. Kerajaan juga bukan seperti fesyen, diubah-ubah mengikut citarasa kita sendiri. Lebih banyak yang perlu dipertimbangkan - adilkah mereka, berkempimpinankah mereka, mampukah mereka mentadbir, mampukah mereka menjaga keamanan? Memilih kerajaan bukan atas dasar 'test try uji' :)

Azizal Adnan said...

ya setuju... saya akan undi BN bukan sebab BN perfect... tapi sebab BN is better...

Azizal Adnan said...

bias....

Azizal Adnan said...

perjuangan tahi... baik dorg pergi tolong ajar anak2 melayu tuition percuma lagi baik...

Azizal Adnan said...

yeke... propa je kau nie... dah kalah, byk alasan...

Azizal Adnan said...

ya... betul tu... kalau mereka memerintah... konfem akan ada akta yg lebih teruk dari ISA... polis akan lebih mengganas... taktik dorg lebih kotor... sekarang nie pun dah nampak..

Azizal Adnan said...

aku nak perubahan kepada yg lebih baik... perlahan pun tak apa...
aku taknak perubahan yng lebih teruk...
PR akan bawa nasib yg lebih teruk terutamanya kpd org melayu...

Azizal Adnan said...

itulah perjuangan tahi...

Azizal Adnan said...

atau yg menjawab itu jahil??

Azizal Adnan said...

menegakkan benang yg basah

Azizal Adnan said...

rasanya adik yg bawah umur ni lagi matang dari korg...

Azizal Adnan said...

penjelasan bias...

Azizal Adnan said...

cam tahi je

Azizal Adnan said...

owh solat jemaah pilihan individu?? demo boleh lak berjamaah baling batu.... buat jahat berjamaah...

Azizal Adnan said...

sidang parlimen kena panggil semua rakyat 28 juta masuk parlimen lah kalau gitu...

Azizal Adnan said...

kalau PR memonopoli SPR, sudah tentu puak pencacai PR duduk diam..

Azizal Adnan said...

blog picisan... rubbish

Azizal Adnan said...

tanggungjawab ko pada kerajaan memerintah dan negara pula bagaimana...

Azizal Adnan said...

budak sastera ni... point yg ntah apa2..

Azizal Adnan said...

atau ko yg jahil??

alisa said...

Ini antara hasilnya protes di Syria http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-17906618 ; dan ini puncanya rakyat Syria membantah http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-13855203 . Samakah alasan memprotes di Syria dengan di Malaysia? Samakah sistem demokrasi mereka dengan kita? Banggakah kalau negara aman ni bertukar jadi medan pertumpahan darah?
Bukankah dakwat kekal sudah dipersetujui penggunaannya?

Anonymous said...

Sape la mamat yang buat kelam kabut tu... aduh... penyokong islam konon... Aku tak tau sejauh mana dia menyokong islam... Hujah mana la dia pakai aku pun tak tau...

Anonymous said...

SAYA PEKERJA KERAJAAN, ulang semula 'PEKERJA KERAJAAN' tapi saya bukan pekerja BN. Saya tetap akan berkhidmat untuk negara dan rakyat dengan bersungguh2 kerana gaji saya dibayar oleh cukai dan Negara. Saya sayang Malaysia... BERSIH!!!!

alisa said...

Mengapa pendidikan menjadi satu bisnes yang menguntungkan? Secara asasnya, ada 'demand', maka adalah 'supply'. Saya seorang tenaga pekerja sektor pengajian tinggi; percayalah, bukan murah nak menyediakan prasarana yang baik untuk belajar. Jangan salahkan pusat pengajian awam, rata-rata yuran pengajian universiti awam tempatan satu semester bawah RM1500, termasuk tempat tinggal ( http://www3.iium.edu.my/finance/uploaded_files/2011/MalaysianUndergraduate4.pdf ). Katakan ada 8 semester; tak sampai RM 12000. Kalau ambil pinjaman penuh PTPTN, dapatlah RM7000x4 = RM28000. Mana perginya lagi RM 16000 kalau bukan ke poket peminjam sendiri?
Adakah munasabah pula kerajaan menghalang pembinaan IPTS? Tidakkah itu menghalang sesiapa yang mahu belajar daripada belajar? Bagaimana hendak dikawal sepenuhnya yuran pengajian di IPTS? Bagaimana jika IPTS menjustifikasikan yuran yang tinggi setara dengan prasarana pengajian tahap tertinggi? Juga IPTA/IPTS bukan sewenang-wenangnya meluluskan kursus yang ditawarkan - kita ada Agensi Kelayakan Malaysia ( http://www.mqa.gov.my/ ). Perlu ada kertaskerja, market survey dan sebagainya.
Ada caranya untuk mengelakkan hutang PTPTN, antaranya: 1)bekerja keras untuk mendapatkan keputusan Kelas Pertama, 2)minta ibubapa biaya pengajian, 3)bekerja untuk membiayai pengajian sendiri, 4)memohon bantuan zakat jika layak. Berjimat cermat dengan duit poket hasil pinjaman PTPTN supaya boleh dijadikan bayaran semula bila tamat pengajian. Juga elakkan daripada membeli kereta dan rumah jika belum mampu; banyak jenis pengangkutan awam dan persendirian lain yang boleh digunakan, dan sewa rumah sahaja jika tidak mahu berhutang. Jika gaji dan kerja tidak selari dengan kelulusan, cari peluang kerja lain atau mulakan perniagaan, ada banyak bantuan perniagaan yang disediakan. Jika tidak berjaya juga, tanya diri sendiri mengapa tidak berjaya.

Anonymous said...

Hormati pandangan dan pendapat orang lain..tak perlu la sampai nak menggelarkan orang bodoh...Peace u all..

Anonymous said...

Ingat senang2 mcm tu jer ke nak pasti kan islam terpelihara.. kena usaha dari semua pihak.. kalau anwar memimpin tegak ker islam kita... Pk la.. dgn masalah moral lg dgn ada hati nak iktiraf israel.. kita dah sah2 tau alQuran kata bani israel golongan yg dilaknat Allah dan ada kes liwat lg... Kalau kata tu semua konspirasi mmg x logic sgt sbb terlalu bnyk pertuduhan anwar x jwb... Contoh video, anak azmin zafifah yg dikatakan anak anwar... Kenapa x buat dna jer.. kalau x percaya kerajaan pergi la independant lab yg swasta.. then buat hospital jugak.. pastu compare.. tp dia x buat sbb takut.. dlm kerajaan pon ada org yg pembangkang so x logic sgt.. semua2 pakat nak konspirasi.. x kan lah dari polis, doctor, med assistant, lab assistant, guard boleh konspirasi skali.. ingat senang ke.. kat hosp especially mmg sgt la profesional.. haih.. kalau org x caya lg anwar terlibat dlm kes2 tu.. tak tau la nak ckp apa dah

Anonymous said...

Salam. Maaf menegur. Kalau kurang arif bab agama jgn buat sebarang komen. Kerana ini boleh menyimpang dari akidah. Mohon pada anon yg buat komen demo tak sembahyang jemaah agar minta memdalami lagi islam. Tak nak PKR masuk PAS. Minta di semah apa itu fardhu ain dan fardhu kifayah. Btat anon 05.38 pm saya hampir setuju dgn anda. Maaf kalau saya tersilap.

Anonymous said...

Minta tahun ini bawa ultraviolet mini lamp. Setiap kertas undi akan di tanda dgn invisible serial no. Maka dgn kata lain undi anda bukan lagi rahsia.

C Jangkang said...

http://buatbatu.blogspot.com/2012/05/kerajaan-malaysia-zalim.html

Anonymous said...

Hasan ali di beli @ rasuah la. Tunggu buktinya apabila masa kampen pru13. Point paling penting masa pru 13

Anonymous said...

Ceta kat org jahil, gini le jadinya. Alif tendang mim,, nun tendang wau.

Anonymous said...

Salam. Bab sembahyang ada lah hak individu. Jgn pertikai. Kebanyakkan yg dtg dari jauh . So mungkin hamba allah nie dah jamak. Harap kalau boleh jgn di sentuh bab amalan individu dgn allah. Selagi ada segelintir masyarakat yg menunaikan fardhu kifayah maka saya rasa tiada masalah.

AinSabri said...

< 1 .Aku perasan, ramai betul ya yang bercakap pasal Free Education ni. Kat Facebook, kat Twitter, kat kedai makan; mesti ada yang sembang-sembang pasal ni.



Anak-anak, tahu tak apa difinisi 'Free Education'?



"Free education refers to education that is funded through taxation rather than tuition fees."



Pernah tak korang fikir kenapa ada negara yang bagi Free Education? Ada negara yang macam Greece (Hampir bankrupt), Argentina, Sri Lanka pun kasi free education. And for Brazil. Sampai nak ke doctorate pun Brazil kasi Free Education.



Negara yang free education akan leads kepada ramai student. More student, more orang yang akan graduate. More orang yang graduate, makin more lah orang yang akan dapat pekerjaan yang kasi gaji berpuluh ribu. And then, siapa yang untung? Government. Why? Sebab diorang terpaksa membayar tax yang amat-amat tinggi.



"Dah tu apa masalahnya kalau tax tinggi asalkan boleh dapat Free Education? Buat je la Free Education"



Are you sure? Hari tu topup nak buat tax 6% pun satu Malaysia bising. Tu baru tax topup tau, belum tax segala benda. And aku perasan yang ramai reffer kepada Finland bila cakap pasal Free Education sebab katanya, Finland adalah antara negara yang mempunyai institute pembelajaran terbaik di dunia yang menyediakan Free Education.>

AinSabri said...

< 2 .Tapi mari aku tanya korang. Di antara korang, siapa yang dah ada Insuran nyawa? Tahu tak ada certain negara yang menyediakan free education akan memaksa rakyatnya untuk membayar bermacam-macam benda (tax) termasuk insurance? And kalau nak senang kira, boleh cakap yang dieorang punya tax hampir 50% pun ada. So yes, korang boleh dapatkan Free Education kalau tax setinggi ni. Tapi menangis la mak ayah korang kerja siang malam untuk bayar tax. Dengan kata lain, sama je kalau tak buat Free Education pun.



"Free Education" di MalaysiaKalau korang nak tahu, banyak je Free Education di Malaysia. Tapi untuk dapatkan Free Education tu, korang kena achieve something. Why? Sebab Free Education tak boleh di beri ke semua orang. At least, seseorang tu ada Diploma untuk dapat Free Education. Contohnya, INSTEP and BeST. Korang tahu tak yang dua benda ni adalah macam small course yang bukan je free, tapi korang siap dapat bayaran (Around RM1000 per month) sehinggalah course tu berakir. And then, at the end, korang akan diserapkan untuk kerja.>

AinSabri said...

< 3 .Dan kalau korang tengok-tengok balik, Free Education memang wujud untuk peminjan loan pelajaran. Contohnya, student yang ambil MARA dan PTPTN. As long dia dapat pointer tertentu, diorang tak perlu bayar balik pinjaman. Dengan kata lain, yes, ianya adalah Free-Education-Dengan-Syarat-Kau-Belajar-Betul-Betul. Come on la. Siapa yang kasi beratus-ratus ribu untuk orang yang akan fail Degree or Diploma? Tax rendah pula tu.



"Apa masalahnya kalau Malaysia kasi tax rendah. Bukannya Malaysia tak mampu bayar pun. Malaysia kan pengeluar petroleum."Aku perasan, dari dulu sampai sekarang ramai pertikaikan pasal isu minyak di Malaysia. Terus terang, aku cakap, aku tak tahu mana pergi semua duit-duit Petronas. Kalau Petronas bayar beratus ribu untuk staffnya, then aku tak kisah sebab aku admit memang susah nak kerja bidang Oil & Gas and they deserve thousands of money per month. Lagi pun, profit yang Petronas kasi kat goverment tak banyak sangat pun. Stakat nak beli cincin berlian Bik Mama dua tiga puluh keping dah kering poket. Petronas adalah sebuah syarikat. Petronas untung banyak mana sekali pun, tak adanya dia nak kasi semua ke kerajaan. Sedangkan lab kat U aku yang guna mesin skala kecil pun dah mencecah jutaan ringgit harganya. Apatah lagi kat kilang and plant Petronas tu. Ingat murah ke bila nak maintenance sesebuah mesin?



And, macam yang kita semua tahu, minyak / petroleum di Malaysia dah nak habis. Ya, petroleum ni berasal fossil yang berjuta tahun lalu. So, kalau nak kata petroleum ni adalah satu sumber yang boleh di renew, then aku kata yang ianya adalah amat mustahil. So lambat laun, petroleum akan habis. >

AinSabri said...

< Now, aku akan tanya korang satu soalan. Malaysia adalah negara yang ber-tax rendah yang menggunakan hasil petroleum sebagai sumber pendapatan utama. Kalau Malaysia guna hasil petroleum untuk tampung semua benda supaya korang dapat All-Free, agak-agak, bila petroleum di Malaysia dah habis, sumber apa kita akan guna untuk tampung those All-Free yang dah dilaksanakan?



So yes, untuk jangka masa pendek, kita boleh hidup happy go lucky, kaya raya dan free macam kat Brunei yang guna duit dari petroleum. But untuk jangka masa panjang, Malaysia mungkin akan masuk krisis bankrupt seperti Ireland, Iceland and Greece kalau tak naikkan tax.



Free Education vs Paid Education.Masa aku muda-muda dan bersekolah rendah dulu, aku pernah pergi tuition yang di anjurkan oleh sekolah aku tau. And ianya adalah freeeeeeee. And korang tahu tak apa yang terjadi bila ianya free? Ya, ramai macam nak tak nak je pergi tuition. Macam sekolah agama la juga. Mentang-mentang yuran sekolah agama di sebelah petang tu murah, ramai je yang ponteng and nak tak nak je pergi ke kelas kan?



Ini dah terbukti yang free and cheap education di Malaysia memang tak sesuai selagi mentaliti orang di Malaysia. Jangan comparekan student Malaysia dengan student negara luar. Tengok sendiri kawan-kawan



"Eh, aku dah bayar la untuk ceramah / kelas / lecture tu. Rugi la kalau tak pergi."



"Rugi" hanya wujud bila kita dah bayar. Tapi bila free, agak-agak ada tak yang cakap "Weh, ceramah / kelas / lecture tu free je. Rugi la kalau tak pergi." Mesti tak ada kan?



Im sorry, tapi tak ada benda free dalam dunia ni. Oksigen free? Yeah right. Tunggu la bila korang dah tua dan perlukan oksigen untuk bernafas kat hospital.



Just my two cent. Let me know kalau ada info yang salah di atas.>

AinSabri said...

<
#kannn ,, dalam Islam pun cukai tu kire zakat , kalaw berharta lebih zakat pun kene bagi lebih , sme jugak dgn cukai kerajaan , that all for our benifit . klw x bgi cukai mcm mne MALASIA nk maju , banyak bnde yg kerajaan dah rancang for country future terpaksa dbatalkan ,,,

#then ade minx petronas support..lingkup petronas nk taja 2 taja ni..besides,ptptn n petronas bukan spnuhnye under gov..so x wajar dipolitikkan

#true..besides,ptptn should not dpolitikkan since ptptn bukan wholey gov

#klw nk suh petronas taja baek g blaja betol2 jd org yg menabur bakti dan sumbang tenaga bru PETRONAS bg depe duet , buat pe bg duet kat org yg xbuat pape tuk negara ,, membazir -..-

#but then yg Muslim tu patut pkir secara Islamik nye ,, org yg sepatutnya kita ikut (pemerintah) sapatutnya beragama Islam . jika pemerintah bukan Islam larilah akidah . Cara Muslim bersih membangkang seolah2 mcm pemberontak . Dalam Al-quran sendri ad menerang kan mengenai politik , apa yg aq blaja , Dalam Al-quran itu Syariah dalam Al-quran itu juga politik .. nak tentang politik sepatutnye depe balaja LAW tahu selok belok politik (dr segi Islam) bukan maen ikut perasaan . Ikut hati mati ikut rasa binasa . So klw depe nk tentang mesti ada hujah politik yg bernas . hmmm..just pendapat ,, aq xckp bersih ni salah semata2 , coz aq pun still balaja dn sedang blaja dr kedua2 belah pihak , cr mne salah dan mana betol sbb stu hari nt giliran kita pulak yg akan tentukan spe bakal memerintah negara yg sewajarnye

#yup x salah nk berdemo..dulu b4 kite merdeka pon kite demo jugak bantah MU tp xd la ganas..klu demo scare ganas,sape2 pon ten2 ignore ap yg kite minx..sbaiknye dorg dok bincang klu pon xnk kat parliment.ni kalaw yg anjur 2 presidnt BAR MALAYSIA tp x follow ap yg dorg suppose praktice,xbole jugak jd pemimpin

#sonang citer bg kite ni yg xmenyokong mne2 ambik tau jugak hal2 negara kite ni tp blaja betol2 tunai ann hasrat kerajaan (bayar PTPTN) coz itu duet negara yg kita PINJAM bkn FREE hahahah
bg student yg amik PT tu gune lerr tuk pelajaran sebaiknya . Yg rse xnk bayar baek xpayah menggatal nk amik PT :)

#aleast klw buat research biar fakta tu lebih dr auta .. ape yg sy tegok hujahan ni seolah2 menuding jari ke orang laen , tgok diri sendri dulu , layakkah kita bergelar rakyat MALAYSIA klw dri sendri xde sumbang ape2 tuk negara malah AGAMA . Budak x blaja pun bole bg point yg sme gini

#klw org beragama akn berfikir secara AGAMA nya , klw org berpelajaran die akan berfikiran secara berpelajaran betol x ???

#jngn libat RASULLULLAH SAW klw sejarah nabi dn khalifah pun tau sekadar skola rendah !!! POLITICS is high LEVEL . Alasan budak kecik ni pun budak skola rendah bole bg .

#bg yg MUSLIM nk berbahas or membangkang pun letak AGAMA no1 . AGAMA itu pun undang2 . Bila buat demo gitu seolah2 hilang AGAMA !!!! jgn bg bangsa laen tgok AGAMA ISLAM ni teruk !!!

#dr dok bahas2 hati manusia ni still jahil . klw nk tau mne betol mne salah g buat solat istikharah or hajat , mne tau ALLAH bg petunjuk ~ dr buang mse melayan mainan politik yg kite bru tahu setahun jagung baik perbetolkan diri dn luangkan mse tuk beribadah or berdakwah . berganda pahala dapat :))

>

Zasy Afira Hzrq said...

Nota daripada seorang sahabat di Universiti Medina kepada Bersih 3.0
Bismillah....
Sebelum bersungguh-sungguh ingin menghapuskan korupsi pada pemerintah, rakyat harus menghapuskan korupsi pada diri mereka sendiri. Berapa ramaikah rakyat yang mengabaikan solat namun mengharapkan pemimpin seperti Umar Abdul Aziz? Berapa ramaikah rakyat yang menipu dalam urusan perniagaan namun mengharapkan pemimpin yang jujur dalam harta negara ?

Berapa ramaikah rakyat yang sangat kedekut dalam bersedekah namun mengharapkan mereka mendapat
harta negara dengan saksama ? Berapa ramaikah rakyat yang melanggar undang -undang keselamatan jalanraya namun mengharapkan mahkamah yang telus? Berapa ramaikah rakyat yang tidak peduli terhadap mesej kenabian lalu mengharapkan pemimpin yang memimpin dengan jalan kenabian ?

Sebelum rakyat bising mereka ditipu oleh Kerajaan, semak dulu adakah rakyat sudah berlaku jujur dalam urusan mereka dengan kerajaan. Masih ada lagikah rakyat yang tipu ketika 'punch card' di tempat kerja. Masih ada lagikah rakyat yang tipu 'office hour' dengan meng'ular'. Masih ada lagikah rakyat yang ambil M.C tanpa ada apa-apa keuzuran. Masih ada lagikah rakyat yang tipu 'claimn' untuk out station. Masih ada lagikah rakyat yang gunakan harta pejabat untuk kegunaan
peribadi. Jika rakyat masih tipu kerajaan, maka tidak pelik kerajaan juga akan tipu rakyat.

Telah menjadi Sunnatullah bahawa kaum-kaum yang zalim itu diperintah oleh orang yang zalim.

Firman Allah: “Dan (penduduk) negeri itu telah Kami binasakan ketika mereka berbuat kezaliman.” (Surah Al Kahfi, 18: 59)

Al-Walid ath-Tharthusi rahimahullah berkata, “Sehingga sekarang masih terdengar orang-orang berkata, “amalan - amalan kalian adalah pekerja-pekerja kalian”, sebagaimana kalian sekarang ini;maka seperti itulah kalian akan dipimpin."

Di dalam al-Qur’an terdapat ayat yang semakna dengan perkara ini.

“Dan demikian kami jadikan sebahagian orang-orang yang zalim itu menguasa sebahagian yang lain disebabkan apa-apa yang mereka (masyarakat) usahakan.” (Surah Al-An’am, 6: 129)

Imam Ibnu Katsir rahimahullah menjelaskan (berkenaan ayat tersebut)

“Tiada orang yang zalim pun melainkan ia akan diuji dengan orang yang zalim. Dijadikan dari kalangan orang-orang yang zalim, mereka dikuasai oleh orang- orang-orang yang zalim lainnya Sebahagian mereka dihancurkan dengan sebahagian lainnya, dan sebahagian mereka disiksa dengan sebahagian lainnya, sebagai balasan atas kezaliman mereka.” (Rujuk: Shahih Tafsir Ibnu Katsir, Terbitan Pustaka Ibnu katsir, jil 3, m/s. 430)

“Wahai rakyatku! Bersikap adillah kepada kami! (Bagaimana mungkin) kalian mahukan dari diri kami sebagaimana yang dilaksanakan oleh Abu Bakar dan Umar, sedangkan kalian tidak pun mengerjakan sebagaimana apa yang mereka amalkan?!” (Siraj al-Muluk, m/s. 100-101).

Pemimpin itu asalnya adalah seorang Rakyat. Zalimnya seorang Pemimpin disebabkan zalimnya seorang Rakyat, begitu juta sebaliknya

****Fikir fikirkan lah....setakat mana amalan kita sebelum kita mengharapkan amalan baik dari

Pemerintah ?

1. Sudahkah kita membayar zakat dengan telus

2. Sudahkah kita mendidik anak dengan didikan islam

3. Sudahkah kita menjalankan amalan Rukun Islam dengan sempurna

4. Sudah kah kita membantu kaum keluarga seperti di syariatkan

5. Sudahkah kita menjadi anak atau abang lelaki yang bertanggung jawab

6. Sudahkah kita solat 5 waktu sebelum bercakap hal agama

7. Adakah kita bertanggung jawab terhadap Mak Bapak dan kaum keluarga

8. Adakah kita menjadi jiran mengikut ajaran islam

Dan banyak lagi....Tanya lah diri kita setakat mana amalan kita? sebelum bercakap mengenai islam

dalam negara ?

(NI copy&paste. tapi sangat bermakna n menyedarkan untuk kita semua. harap faham ye niat saya)

Nur said...

Nota daripada seorang sahabat di Universiti Medina kepada Bersih 3.0
Bismillah....
Sebelum bersungguh-sungguh ingin menghapuskan korupsi pada pemerintah, rakyat harus menghapuskan korupsi pada diri mereka sendiri. Berapa ramaikah rakyat yang mengabaikan solat namun mengharapkan pemimpin seperti Umar Abdul Aziz? Berapa ramaikah rakyat yang menipu dalam urusan perniagaan namun mengharapkan pemimpin yang jujur dalam harta negara ?

Berapa ramaikah rakyat yang sangat kedekut dalam bersedekah namun mengharapkan mereka mendapat
harta negara dengan saksama ? Berapa ramaikah rakyat yang melanggar undang -undang keselamatan jalanraya namun mengharapkan mahkamah yang telus? Berapa ramaikah rakyat yang tidak peduli terhadap mesej kenabian lalu mengharapkan pemimpin yang memimpin dengan jalan kenabian ?

Sebelum rakyat bising mereka ditipu oleh Kerajaan, semak dulu adakah rakyat sudah berlaku jujur dalam urusan mereka dengan kerajaan. Masih ada lagikah rakyat yang tipu ketika 'punch card' di tempat kerja. Masih ada lagikah rakyat yang tipu 'office hour' dengan meng'ular'. Masih ada lagikah rakyat yang ambil M.C tanpa ada apa-apa keuzuran. Masih ada lagikah rakyat yang tipu 'claimn' untuk out station. Masih ada lagikah rakyat yang gunakan harta pejabat untuk kegunaan
peribadi. Jika rakyat masih tipu kerajaan, maka tidak pelik kerajaan juga akan tipu rakyat.

Telah menjadi Sunnatullah bahawa kaum-kaum yang zalim itu diperintah oleh orang yang zalim.

Firman Allah: “Dan (penduduk) negeri itu telah Kami binasakan ketika mereka berbuat kezaliman.” (Surah Al Kahfi, 18: 59)

Al-Walid ath-Tharthusi rahimahullah berkata, “Sehingga sekarang masih terdengar orang-orang berkata, “amalan - amalan kalian adalah pekerja-pekerja kalian”, sebagaimana kalian sekarang ini;maka seperti itulah kalian akan dipimpin."

Di dalam al-Qur’an terdapat ayat yang semakna dengan perkara ini.

“Dan demikian kami jadikan sebahagian orang-orang yang zalim itu menguasa sebahagian yang lain disebabkan apa-apa yang mereka (masyarakat) usahakan.” (Surah Al-An’am, 6: 129)

Imam Ibnu Katsir rahimahullah menjelaskan (berkenaan ayat tersebut)

“Tiada orang yang zalim pun melainkan ia akan diuji dengan orang yang zalim. Dijadikan dari kalangan orang-orang yang zalim, mereka dikuasai oleh orang- orang-orang yang zalim lainnya Sebahagian mereka dihancurkan dengan sebahagian lainnya, dan sebahagian mereka disiksa dengan sebahagian lainnya, sebagai balasan atas kezaliman mereka.” (Rujuk: Shahih Tafsir Ibnu Katsir, Terbitan Pustaka Ibnu katsir, jil 3, m/s. 430)

“Wahai rakyatku! Bersikap adillah kepada kami! (Bagaimana mungkin) kalian mahukan dari diri kami sebagaimana yang dilaksanakan oleh Abu Bakar dan Umar, sedangkan kalian tidak pun mengerjakan sebagaimana apa yang mereka amalkan?!” (Siraj al-Muluk, m/s. 100-101).

Pemimpin itu asalnya adalah seorang Rakyat. Zalimnya seorang Pemimpin disebabkan zalimnya seorang Rakyat, begitu juta sebaliknya

****Fikir fikirkan lah....setakat mana amalan kita sebelum kita mengharapkan amalan baik dari

Pemerintah ?

1. Sudahkah kita membayar zakat dengan telus

2. Sudahkah kita mendidik anak dengan didikan islam

3. Sudahkah kita menjalankan amalan Rukun Islam dengan sempurna

4. Sudah kah kita membantu kaum keluarga seperti di syariatkan

5. Sudahkah kita menjadi anak atau abang lelaki yang bertanggung jawab

6. Sudahkah kita solat 5 waktu sebelum bercakap hal agama

7. Adakah kita bertanggung jawab terhadap Mak Bapak dan kaum keluarga

8. Adakah kita menjadi jiran mengikut ajaran islam

Dan banyak lagi....Tanya lah diri kita setakat mana amalan kita? sebelum bercakap mengenai islam

dalam negara ?

(ni sumber copy&paste. tapi sangat memberi kesedaran. Diharapkan agar petunjuk Allah SWT tuh masih dekat dengan diri kita semua. insyaAllah)

Anonymous said...

Hai Saudara. Kalo negara mundur, salahkan kerajaan bukan? Abeh kalo maju, bukan kerana kerajaan ke? Nak tahu tentang kemajuan Singapura kajilah kerajaannya. Kerajaannya tegas memerintah dengan dikatakan barat (iron fist). Betul kata Engineer Kalai, ada akta yang lagi ketat dari ISA walaupun telah diberi status 'developed nation'. Ni lah cara pertama dia maju, tidak langsung memberi kesempatan untuk rakyat membuat bantahan atau berontak. Malaysia ni pulak, belum developed dah nak ikut cara barat, occupy lah, duduk bantah lah. Di Singapura bukan kata kaum cina je tak berontak, rakyat Malaysia duduk di sana pon tak. Sibuk2 pakai baju kuning duduk di depan duta Malaysia di Perth, UK, Europa, tapi di SIngapura, dok rumah jee ambil gambar pakai baju kuning post kat facebook. Ikut undang2 pulak, pelik eh? Renonglah Saudara, sehapak hapak dan busuk bau Umno, agendanya lebih 40 tahun masih kepada nationalist bangsa Melayu. Serumit-rumit PAS, agendanya kerajaan Islam. Keadilan ape pulak, Melayu tak, Islam pon tak. Toleransi kepada semua katanya. Memecah belahkan melayu takpe?! Di SIngapura seperti saya katakan 70% kaum cina dan kurang 26% kaum melayu. Kaum cina dibelah dua pihak pon tetap majoriti. Di Malaysia, kaum Melayu hanya sedikit lebih 50.4%. Pecah belah takpe? Seolar buangkan sahaja bangsa seperti anak kambing ke buaya2 yang menunggu. Saya tak kisah sama ada tuduan terhadap Anwar meliwat, corrupted tu benar atau tidak tapi kalo dah banyak controversy,tak ade yang benar ke? Ambil contoh tokoh seperti Datuk Nik Aziz, walau pembangkang, kerajaan tak pernah boleh menuduh sedemikian. Paling2 atas agenda kerajaan Islamnya, itu sahaja. Renonglah saudara2, PAS harus keluar dari PKR dan jika tak boleh bergabung dengan Umno maka berdirilah sendiri seperti dahulu memperjuangkan agenda kerajaan Islam dengan penuh 'conviction'.Kalau tidak menang pilihanraya seluruh negara pun tak ape, yang penting tanggungjawab menyebar akta2 negara Islam itu telah dibentangkan.Kalo ummah tak terima, ummah punya salah tapi kita tetap mendidik dan terus berjuang. Janganlah bersubahat dengan orang seperti Anwar, pusing ke kiri cakap lain, pusing ke kanan cakap lain. Si DAP pula, 'manifesto'nya sama seperti 'manifesto' PAP. Tengoklah Penang menjadi 'singapura di dalam malaysia'. Sikap Melayu yang lembut ni lah yang telah diperalatkan dari bangsa lain.

khazira karim said...

yang guna nama anon mmg ibarat baling batu sembunyi tangan...!! same je dgn BERSIH nieh...
nak sgt pakatan menang kan..? x sedar ke yg PRU 12,5 negeri diambil.. tp kt dewan rakyat?? DAP29, PKR23, PAS22, nak sgt Malaysia jd mcm penang agknye.. aku dah cukup bersyukur dgn kehidupan sekarang, aman damai.. semua ade..semua cukup.. tibe2 je BERSIH ni mcm memusnahkan kedamaian negara aku... dah bg buat kt stadium kan..? nape xnak..? mentaliti kontang..!!

Anonymous said...

Ni yang payah bila kerjasama dengan kafir. Masing2 ada agenda... agenda yang baik tu 1% , yang jahat tu entah berapa banyak tak tau la...

Anonymous said...

Assalamualaikum saudara solihin,

Agak lewat ak bca ko pnye entry ttg bersih kali nie...tahniah pd ko yg berjaya provok pembaca sume utk bg komen ttg (faq) ko kli nie..ulasan aku, hmmm...bile KO telah menjdikan stu persepsi sbg "mind set", apa sj yg brlaku, ko psti akn pertahankn..spt yg ak mmg telh jangkakn ko mmg ANTI KERAJAAN...yg tk penah brsyukur dgn keamanan yg tlh ko kecapi, yg tk pernah hrgai perjuangan kemerdekaan yg telah ko rasai, yg hnya menganggp KERAJAAN & POLIS hnya mainan tohmahan dan bahan PROVOKASI..ak tk leh nk ubh pndangan ko n sume yg lain...MUNGKIN KITE BOLEH BERTUKAR PEMIMPIN dn pd masa itu kite boleh tau cmne kepimpinan melalui teladan yg leh diserapkan oleh PEMBANGKANG...MENGHANCURKAN SESEBUAH NEGARA hanya mengambil masa yg singkt tp untuk MEMBANGUNKAN KEMBALI mengambil tempoh masa yang lame...ak tau ko dan sume tk kan leh terima pe yg akn aku cube sampaikan...spti yg aku ktekan, PERSEPSI akn mnghlg seseorg dr brfikiran scra rasional...saudara, ko cbe le berubah kerana PERUBAHAN tue bermula dr diri sendiri..kesian polis..nth pe slh mereka...jaga negara slh, tk jaga slh...kesian bangsa melayu....tidk diambil berat oleh seseorg spt ko yg lgsung tk kisah bngsa mlyu dipijak...dn kesian juga kpd mereka yg menyokong pembangkang, yg dibutakan oleh seseorg yg mencetuskan provokasi sept ko....SEMOGA KO DPT MENILAI KEBENARAN YG SEBENARNYA, SAUDARA SOLIHIN....

P/S : siarkan entry ak nie jika ko seseorg yg adil pd meletakkan sesuatu di tmpatnya

p/s/s : ak juga pnh post komen di entri ko mengenai bersih 2.0....tolong link kn post ak tue utk tatapan pembca yg len jika ko seseorg yg adil pd meletakkan sesuatu di tempatnya

p/s/s/s : hujah dan entri ko berkaitan agama tidak meyakinkan dan mengagumkan ak krana bg ak ko bkn sorg yg yg boleh dicontohi dr segi teladan...

SYUKRAN SAUDARA SOLIHIN

AZRI said...

terbaik, nanti aku belanja gula-gula nak tak?

Anonymous said...

sume anon2 bodoh yg komen kt cni sume bodoh kecuali aku.

Anonymous said...

Assalamualaikum saudara SZ,

Saya nk tegur sikit pendekatan yg saudara guna dalam sesi soal jawab diatas. Bukan apa, kita ni hidup di akhir zaman di mana ramai dajjal2 iaitu pendusta2 kecil dan besar, yg matlamat utamanya adalah untuk melemah dan menyesatkan umat Islam. Tak nak pulak dalam keghairahan saudara berjuang, secara tidak sengaja saudara tergolong di kalangan pendusta pulak nanti.

Sebagai pendebat saya faham saudara akan memilih bukti2 yg akan mengukuhkan hujah2 saudara. Sebagai contoh, saudara menyelitkan fb saudara Zaharin dalam hujah 11 tapi tak mention pulak statement Senator Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim tentang keganasan yg mungkin tercetus di perhimpunan Bersih 3.0. Dua2 pun politician dengan pandangan masing2. Tapi takpe, isu tu tak lah penting sgt. Bagi saya ianya normal bila kita menyokong satu-satu pihak.

Namun begitu, melibatkan Nabi Muhammad s.a.w. dalam hujah pertama saudara adalah amat bahaya. Saudara mengambil satu kisah sejarah (Perjanjian Hiful Fudhul) yg mana ianya sesuai atau convenient dengan matlamat penulisan saudara di atas namun tidak pula saudara mengambil kisah2 sejarah lain (cthnya, kisah bagaimana melalui pemberontakan atas dasar tidak puas hati segelintir, khalifah ke-3, Saidina Uthman bin Affan telah terbunuh). Memandangkan saudara telah mengheret Nabi Muhammad s.a.w. untuk menegakkan hujah saudara, sudahkah saudara mendalami yg mana hak manusia dan yg mana hak Allan SWT dalam hal pemerintah zalim. Sudahkah saudara mendalami kisah Ibnul Muljam dan banyak lagi kisah2 sejarah Islam. Bagaimana pula dgn hadis-hadis sahih? Kita ni sejarah bagaimana tercetusnya peristiwa 13 Mei pun kita tak faham sepenuhnya, inikan pulak sejarah zaman RasulAllah s.a.w.

Pada pendapat saya, janganlah saudara membabitkan nama junjungan Nabi kita seolah2 situasi yg kita hadapi di perhimpunan Bersih 3.0 adalah sama dgn situasi yg berlaku lebih 1000 tahun dahulu. Ia memberi gambaran seolah2 Bersih 3.0 dan si penganjurnya mendapat restu RasulAllah s.a.w. (bagi saya itu yg saudara cuba pertekankan dalam hujah pertama saudara). 12k lebih pengikut blog saudara di facebook mungkin telah membaca artikel ini. Takut2 nanti saudara tergolong di kalangan pendusta yg menyebarkan fitnah, nauzubillah. Jgn salah faham, saya bukan menuduh saudara melakukannya dengan sengaja. Lebih kepada dalam keadaan tidak sedar dan secara tidak sengaja. Biarlah bab agama dihujah oleh mereka yg telah mendalami Al-Quran, hadis dan sejarah Islam.

Yg lain2 tu adalah hak dan pandangan saudara. Cuma saya lebih cenderung kepada penyatuan sesama Islam. Senario paling saya impikan adalah Pas dan UMNO bergabung dan mencari penyelesaian terbaik untuk semua umat Islam di Malaysia. Musuh kita yg kt luar sana lebih besar dan menggerunkan. Perpecahan sesama kita tak mendatangkan faedah langsung.

Solihin Zubir said...

@Anonymous 3/5/12 3:27 AM

Terima kasih di atas pandangan tuan.. sy amat menghargainya..

Yang cuma saya boleh beritahu, mengaitkan sirah hilf fudul itu dgn bersih 3.0 yg diterajui ambiga tersebut sy rujuk pelbagai sumber dan salah satu sumbernya adalah artikel dan video dr.maza..

apapun. lain org lain hujah dan pendapatnya. semoga Allah memberi petunjuk kpd kita semua yg mana benar dan mana salah.

Sy hanyalah insan biasa yg masih byk kekurangan. Memang benarlah apa yg dikatakan, "makin kita belajar, makin bodoh kita akan rasa.."

salam ukhuwah.. =)

zul hassan said...

kebanyakkan yang bersuara lantang yang mengatakan peserta bersih bertindak ganas, adalah mereka yang hanya tonton tv3. bukan tengok dengan mata kepala sendiri.

Solihin Zubir said...

Wahhh.. Ramainya Anon..

Terima kasih kpd yg sudi komen walaupun menggunakan nama Anon. Sy anggap anda seorang sahabat yg ingin menyuarakan pendapat tp pada masa yg sama ingin menjaga hati sy kerana kita berbeza ideologi.

Yang mana mencemuh dan mencaci saya itu, Alhamdulillah.. Semoga Allah merahmati kamu semua. Saya langsung tidak berkecil hati kerana itu lumrah..

Malah saya berterima kasih kerana hujah dan pendapat daripada anda semua hebat dan mantap belaka. Banyak ilmu yang saya dapat di sini.

Semoga Allah merahmati kita semua dan memperoleh petunjuk dan hidayah dari-Nya demi menegakkan syiar Islam di muka bumi yang kian menghampiri penghujungnya ini.

Semoga perdebatan kita cukup sekadar topik ini sahaja dan tidak berlanjutan hingga ke perkara lain. Mungkin kita nampak sprt bergaduh dlm hal ini, tp kita mgkin sekepala dlm hal lain.

Jadi, tiada sebab utk kita bermasam muka dan tidak mustahil kita boleh lepak semeja minum kopi jika ada kesempatan bersua muka.. Salah silap harap dimaafi.

Sekian, dari saya insan kerdil lagi hina ini.

Jazakallahu Khairan... =)

Anonymous said...

Salam pencelahan.

saya terfikir, sudah tentu PRU kali ini akan dimenangi pembangkang sekiranya pihak SPR menurut tuntutan yang lapan.

ya, manusia punya undang-undang tiada yang begitu telus. tetapi cuba saudara fikirkan, bagaimana agaknya situasi negara selepas dimenangi pihak pembangkang? sedangkan sistem yang dikatakan tidak telus pun pihak pembangkang mampu menang 5 negeri, walaupun akhirnya tiada sebarang perubahan, apa pula 14?

walau ada yang kuat agama, tetapi lemah mentadbir kerajaan, tidak dapat menyediakan apa yang kerajaan sekarang sediakan, maka reformasi dan revolusi itu telah gagal.

yang kita perlu perubahan dalam kerajaan semasa, bukan mengubah kerajaan sekarang pada kerajaan lain. siapa pemangkin perubahan? kita, golongan muda.

mesir setelah kebangkitan masih belum mendapat apa-apa. mungkin saudara boleh tanyakan pada rakan-rakan di sana sewaktu kebangkitan, dan selepas kebangkitan. hingga sekarang mereka masih tidak tahu demonstrasi mereka tujuannya apa.

demonstrasi bersih adalah bersifat subjektif, mungkin saudara melihatnya sebagai agenda bebas politik... tapi niat sebenar penganjur hanya Allah yang tahu.

yang penting, saya belajar, saya tetapkan matlamat sendiri, saya tidak ambil bahagian untuk berdemonstrasi.

nasib negara seperti telur di hujung tanduk. mahu perubahan? andaikata diberi, adakah puas dengan perubahan itu pasti?

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 211   Newer› Newest»