Pages

Sunday, July 10, 2011

Ulasan Situasi Sebenar Perhimpunan Bersih 2.0

Seperti yang dijanjikan semalam, aku akan buat sedikit ulasan dan kesimpulan mengenai situasi sebenar perhimpunan Bersih 2.0 yang diadakan 9 Julai semalam. Sebelum tu, aku nak terang dulu kepada makhluk-makhluk yang hanya tahu condemn membabi buta tetapi tak tahu langsung apa itu Bersih 2.0 dan tuntutan yang ingin dilakukan.

Apa itu BERSIH 2.0?

BERSIH adalah singkatan daripada Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil. BERSIH bukannya sebuah parti politik yang akan bertanding dalam pilihanraya. BERSIH hanya ingin menuntut proses pilihanraya yang adil. BERSIH merupakan badan bebas dan tidak mewakili mana-mana parti politik. BERSIH tidak peduli siapa yang menang dalam pilihanraya, asalkan ia dijalankan secara adil, saksama, telus dan menurut lunas perlembagaan. Secara logiknya, orang yang berprinsip sepatutnya menyokong 8 tuntutan tersebut, samada dari pihak parti pemerintah mahupun di pihak parti pembangkang.

Kenapa Ambiga?

Ramai yang mempersoalkan kenapa Datuk Ambiga dipilih sebagai pengerusi Bersih sedangkan dia pernah terlibat dengan isu murtad Lina Joy. Sehingga ada yang mendesak Ambiga dilucutkan kerakyatan.

Nak tanya.. Adakah jika kita menyokong BERSIH, bermakna kita menyokong akidah Ambiga? Iran menentang US. Adakah menyokong Iran bermakna kita menyokong dasar syiah mereka yang sesat? Adakah kita menyokong kelab bola sepak Manchester United bermaksud kita menyokong akidah player MU yang kafir itu?

Kita hanya menyokong Ambiga menuntut pilihanraya adil. Jika orang bukan Islam pun mahukan keadilan, adakah kita sebagai umat Islam hanya mahu jadi tunggul dan rela dipijak serta ditindas pemerintah zalim? Malu la sikit.

Kenapa perlu adakan perhimpunan untuk serah memorandum?

Memang boleh jika mahu terus menyerahkan memorandum kepada Sultan secara individu. Tetapi, pasti akan ada pihak yang mengatakan itu adalah tuntutan bermotifkan peribadi. Jika mengumpulkan rakyat dalam satu perhimpunan dan perarakan menyerah memorandum tersebut, impaknya lebih besar. Kebangkitan rakyat juga dapat dilihat sekaligus memberi tekanan kepada pemerintah untuk melaksanakan tuntutan tersebut. Selain itu dapat memberi amaran kepada orang ramai jika tidak mahu situasi tersebut berulang, haruslah turut sama menyokong tuntutan BERSIH itu agar dilaksanakan segera. Bukannya memaki hamun.

Perhimpunan aman menjadi huru-hara

Pada mulanya, perhimpunan BERSIH berjaya dijalankan dengan aman. Rakyat berarak dengan penuh disiplin tinggi. Tidak ada kerosakan, keganasan dan rusuhan yang berlaku seperti digembar-gembur media. Tidak ada yang membaling objek atau batu, dan tidak ada siapa pun yang mencetuskan provokasi. Akan tetapi, pencetus ketegangan dan huru-hara yang sebenar adalah pihak polis dan FRU, bukannya rakyat. Ramai yang ditangkap walaupun mereka belum berhimpun.

Apabila rakyat berjaya berhimpun secara aman dan hanya melaungkan slogan, mereka ditembak dengan gas pemedih mata dan dimandikan dengan water canon. Sekaligus membuatkan perhimpunan menjadi kucar kacir. Semestinya mereka terpaksa lari mencari perlindungan. Kemudian, mereka dikejar, ditangkap dan dipukul tanpa belas kasihan. Dan paling menyedihkan, ada yang meninggal dunia akibat sesak nafas kerana bom asap. Inilah punca sebenar keadaan menjadi tegang. Sedangkan kalau dibiarkan, rusuhan tidak akan berlaku.

Walaupun Yang di-Pertuan Agong perkenan menerima memorandum tersebut, tapi usaha itu dihalang oleh pihak berkuasa. Siapa yang derhaka pada Sultan sebenarnya? Kasihan polis dan FRU yang terpaksa bertindak mengikut arahan pemerintah zalim. Terima kasih kepada sebahagian polis yang masih berhati perut.

Jalan Sesak / Peniaga Rugi Besar

Semua nak salahkan jalan sesak sebab BERSIH. Yang sebenarnya, jalan sesak sebab polis buat roadblock, tutup jalan-jalan utama. Perjalanan LRT juga dihalang. Sama juga dengan rungutan peniaga yang mengadu mengalami kerugian. Kalau gerai tak ditutup, mesti hasil jualan melambung dek puluhan ribu penyokong BERSIH yang lapar dan dahaga. Adakah semua peserta demonstrasi membawa bekal nasi goreng? Sangat tidak logik mahu mengatakan peniaga rugi besar disebabkan lautan manusia memenuhi ibu kota. Pintu-pintu masjid pula dikunci sebab apa? Hingga orang ramai terpaksa solat di merata-rata. Mujur bumi Allah itu luas. Kewajipan tetap dilaksanakan.

Media Propaganda Putar Belit

Jika dilihat di berita TV3 suku dan akhbar pro-kerajaan, jumlah yang dilaporkan menyertai perhimpunan tersebut hanya sekitar 5 ribu orang sahaja. Tujuannya mahu membuktikan usaha kerajaan menghalang rakyat menyertai perhimpunan tersebut membuahkan hasil. Pujian melambung diberikan kepada pihak polis dan FRU yang kononnya dapat mengawal keadaan dengan penuh etika.

Hakikatnya? Perhimpunan tersebut berjaya mengumpul lebih 50,000 rakyat walaupun pelbagai sekatan, rancangan dan fitnah menggagalkannya dilakukan. Sakitnya hati bila melihat liputan media propaganda dan komen-komen pencacai yang sentiasa memutarbelit dan meracun fikiran rakyat yang tidak mahu ambil tahu hal sebenar dan hanya menyokong membabi buta. Sangat kasihan.

Semangat Juang Rakyat

BERSIH 2.0 berjaya dilaksanakan walaupun dihimpit dengan pelbagai halangan termasuk rampasan baju-baju kuning, ugutan daripada pihak polis dan dolak dalik pemerintah yang sekejap mahu beri permit, sekejap tidak. Provokasi daripada Perkasa, Patriot dan Pertubuhan Silat Lincah juga tidak melunturkan semangat. Sedangkan mereka-mereka itu yang lantang bersuara kononnya mahu duduk di barisan hadapan untuk menentang BERSIH, tapi langsung tidak kelihatan ketika hari perhimpunan. Manakala Patriot pula hanya mampu mengumpul sekitar 300 orang sahaja. Itupun terpaksa berlindung di belakang FRU?


Dengan melihat gambar-gambar serta video perhimpunan tersebut, kita mendapat gambaran bahawa rakyat Malaysia yang mempunyai kesedaran benar-benar inginkan keadilan dan menyuarakan hak mereka di negara demokrasi yang dinafikan rejim pemerintah.
Nak suruh aku percaya media perdana? Kirim salam la. Hidup Rakyat!

SZ : Jangan saman n tutup blog aku tau.. Kena ISA jugak aku nanti kang.. Heheh.. :D

123 comments:

nurdani said...

lengkap,padat dan betul. situasi sebenar yang ditutup oleh media. 7 ulama menyokong perhimpunan ni sebab kita dibolehkan untuk menuntut keadilan. tapi siapa yang kucar-kacirkan keadaan? daripada aman, bertukar kepada situasi buruk. sampai ada yang meninggal.

Eiza GreenAppleKu said...

Satu blog penjelasan yg cukup jelas buat mereka yg masih blurr apa kejadahnya BERSIH diadakan. Kenapa pula ada yg nak ISA kan blog ini dan tuan blognyer. Bukan kutuk pun tapi memberikan penjelasan. :)

Siti Hajar Masri said...

baru aku faham..asyik dengar dr mulut org jer..;p

Unknown said...

media utama Malaysia mmg amat lemah dalam matematik. kebiasaannya kalau diorang akan kurang 1 nombor 0 dibelakang setiap angka yg menyertai perhimpunan yg menentang kerajaan seperti Bersih, tapi akan tambah 2 nombor 0 di belakang utk setiap aktiviti anjuran kerajaan seperti himpunan 1juta belia...

Aqilah Lalala said...

geram actually bila melambak post kat twitter, fb dgn blogg duk kutuk kutuk pasal perhimpunan BERSIH sedangkan diaorang tak tahu pun apa itu BERSIH.

anyway, thanks for the info. :)

724422 @ matyo said...

kita lawan balik di internet..
hidup rakyat.... TAKBIR..

FiqRie Skeleton said...

nice la bro... masih ada org yang x sedar2 lagi.. dengar media perdana je mmg x jalan la.. sampai sudah kene tipu..

Sham said...

best bro...TERBAYEKKKK!!!

Fariq Jalil said...

aku pun setuju yg polis n FRU la yg buat huru hara sbnrnya.. bile dok tgk liputan kat rtm smlm rasa nak maki je.. bukak tenet tgk tv selangor.. baru tau keadaan sebenar..
diorang mmg saja kan nak buat hal, tunjuk pandai gitu la..

ish dari smlm simpan je ni.. nasib la memikirkantempat awam.. hahaha


(--_---- )v

azwa amani said...

member amani pergi, memang semuanya berjalan dengan tenang, tapi yang membuat kecoh polis dgn mengnangkap org, dan org yg ditangkap pun mcm dicurigai identiti, sebab mcm merelakan diri ditangkap...pelik laaaa.....

kalau menyuarakan pendapat pun kena masuk ISA itu kes teruk..kalau mcm tu, kita senyap dan ikut jer telunjuk org atas...

Unknown said...

kau jauh ke solihin zubir?
aku dekat jugak,tapi tak tau nak pergi naik apa..
hihhi

nur aisya humaira said...

assalam SZ..:)

aisya sokong tu...boleh tak aisya nak share kan link ni kat blog aisya..klu SZ izinkan aisya nk copy n paste..sebab, ble aisya cakap pasal ni ramai yang cakap aisya tak bersyukur, sebab katenye negara kite da aman...bongok betul laa...:)

ble kte cakap macam ni dieorg naik angin..ntah pape je...aisya tggu respon SZ dlu..klu boleh aisya amik, supaya mereka nampk sbb penulisan SZ lgi pjg penjelasan ttg bersih ni...tq..:)

Rowena Zainuddin said...

dah baca semua..
ooo baru faham motifnyer skrg :)

adan said...

yess.. bagus bro... kasi cuci sikit otak mereka yg tak fhm2 apa sebenarnya tujuan bersih ni..

☾SHiemaCMa786☾ said...

peace no war...^_^v

Ema Minami said...

mmg ppolis yang nyusahkan org ramai..sekat sane..sekatan sini,,arghhh...org berhimpun aman damai jeww.....laung2 reformsi je ponn...chincha!!

Unknown said...

seriouly ayah ayie pon ckap..perkara nie memang ptot dibt sebb skrng nie rakyat seperti mudah ditipu oleh berita.. kelakar juga tgok berita smlm aambik tergelak2.. haha apalah media, tkot nak cerita yg sebnrnye..

shuffey.armie said...

nice one! seriously, ini artikel paling terbaik tentang BERSIH yg aku bc

Anonymous said...

aku xjoin perhimpunan tu tp aku just tgk kt tv n akhbar shj.. bile fikir balik, kdg2 media ni bukn bg cerita yg btol2...ade sesetgh yg disembunyikan.. dad based kpd cerita ni, aku mula fikir 2 3 kali..sapa yg btol skrg nih.. BERSIH?FRU?KERAJAAN?AGONG?RAKYAT>?>. aku xreti nk bg kesimpulan..

thanks for sharing especially info psl BERSIH tu (^_^)

HusnaShuib said...

Penjelasan yang cukup JELAS and MANTAP! Bagus! Keep it up!

mindproject said...

apakah yang diperjuangkan oleh bersih?

dilla molly said...

nak share kat blog boleh x???

hidayah said...

penjelasan yg merangkumi semua. good job.

kalau diorg yg melaungkan takbir mase perhimpunan tu mmg berniat lurus, lillahi taala, lagi bagos dan Alhamdulillah.

tapi sayang kalau yg mati mase perhimpunan tu niat sbnr die hanye utk kepuasan diri dan membelakangkan Allah, mati sesia je la.

ape pun yg kite buat, nawaitu penting. kalo tak, ke neraka la kita. tak gitu?

Wallahualam.

Admin said...

terbaek bro ulasan ni...
memang ak suka membacanya...
dh xpndang media2 kerajaan sume tu...
lg tv3suku...
nk gelak je tgk berita semalam...
mcm diorng puarbelit cerita...

old_trafford said...

Semua nak salahkan jalan sesak sebab BERSIH. Yang sebenarnya, jalan sesak sebab polis buat roadblock, tutup jalan-jalan utama.

Yea Aku setuju dengan ayat ni..

my blog old trafford

Mohd Hazwan said...

aku memang dari awal lagi sokong bersih ni...sebab aku rasa tuntutan mereka yang 8 tu memang patut dilaksanakan...tapi masih ramai yang tak paham...bila aku kata aku sokong bersih..mereka kata aku tak bersyukur dengan keamanan, kemudahan yang kerajaan bagi dan lain-lain..takkan la bila kita disogok dengan kemudahan kita boleh tutup mata jika kerajaan tak berlaku adil dan zalim..

amir said...

Laungan "reformasi" tiada kaitan dgn mna parti politik?

Kedengaran smsa peehimpunan trsebut..

Pecahan kumpulan kecil mungkin?

Peace no war :D

Halimatun Sa'adiah said...

bagus pjelasan tu SZ...
sy merasai sendiri kebangkitan rakyat dr pelbagai kaum semlm..xsangke dpt join phimpunan di Klcc
x de sebarang rusuhan dr rakyat pon,polis n fru je lbeh2...

kaizen said...

aku pon nak buat ulasan & aku akn backlink kn entry ni ok??

*this is best bro....

Anonymous said...

ko ingat kalau polis xtutup jalan semua tu, diorang yang 'bodoh' tu nak berarak kat mana?? kalau kereta dh lalu kat jalan, mesti nanty diorg buat kaco, pecahkan cermin kereta semua.. adoi.bnde senang pun takbley pikir!

HAZIRAH SULAIMAN said...

tak join sebabnya masih ragu2. and family pun tak bagi join kan. tapi mmg betul pun ape yg entry katakan. byk penipuan di media massa. smpai bila kita nak hidup dibawah pemerintahan yg zalim ni.

anwy theng utk info ini :)

hikari said...

nice one..bia la kalau ada yang nak maki pun.yg penting kita ni as a good muslim kena la sntiasa tenang kan..maki hamun, marah tu semua sikap syaitan je..

kalau hidup membelakangkan hukum Allah satu hari akan dibalas jugak..doakan yg terbaik je la untuk negara kita...=)

seriously rse mcm terharu pulak bila baca ni...nak nangis blh x..=(

Anonymous said...

Apa gunanya undang2 kalau semua buat hal sendiri.

Anonymous said...

bro solihin...i lap u lapan juta kali la sbb wat n3 ni....hahaha...trbaiik

Anonymous said...

ermm...oke, tau dah ape sebenarnye.

ini mmg tak menyebelahi mana2 parti langsung,

pihak bkuasa patutnya kawal je la, in case berlaku apa2. bukan mencetuskan huru hara...

ZaYaNi said...

@Aqilah Lala

btol2...saket haty bace komen2 org len scare membabi bute...kate minda kite d jajah la..pdahal dorg sndiri xtau tujuan ape bersih d lakukan...

Afiq Aiman Aznan said...

gud job.. lgpun smua media massa skrg nih kerajaan pegang. hak rakyat untuk bersuara pulak terhalang,. prhimpunan ni pon rakyat hanya bersenjatakan laungan je,. tu pon nk serang bagai.

dayah said...

hidup aman pls, peace3

Jay Saja said...

lambat pulak comment entri awak ni. lewat baca. :P

siapa yang tak nampak, tak tahulah. dalam media bukan main jahatnyalah pembangkang. saya checkout vids kat youtube, baca #bersihstories and tengok gambar. apa yang saya nampak, polis je yang start provok. orang awam sekadar melaungkan kata2. setakat itu je senjata diorang. polis? FRU? mangkuk sangatlah kan. pak samad yang dah tua tu pun kena.

kalau nak, memang boleh je dapat banyak info. semua ada kat internet. nak tak nak je. apa cerita menteri bergaduh dengan wartawan al-jazera? bukan jawab soalan pun. lari daripada soalan. nilai sendiri. kita semua dah besar. nak sokong mana, terpulang. penilaian masing2. yang pasti, ayat kena jaga. malulah mengaku Islam kalau tak pandai berdiplomasi dalam bertutur.

thanks, SZ. entri menyeluruh.

Ibu Ammar said...

aku sokong entry ni, siapa yg membuta tuli kata orang yang pergi perhimpuan bersih ni sebagai bodoh sebenarnya merekalah yang paling bangang. sebab taktau akan apa yang sedang menimpa negara. masih tak sedar-sedar dan terus berasa selesa dengan keamanan palsu yang digembar-gemburkan media, masih tak sedar bahwa negara kita sedang 'sakit' dan kian 'parah' sekiranya rakyat hanya membodohkan diri dengan berdiam.

Kalamhati said...

Semoga Allah permudahkan urusan..dan tunjukkan jalan yg benar...=)

Kalamhati said...

Semoga Allah permudahkan urusan..dan tunjukkan jalan yg benar...=)

Hishyamuddin said...

terbaik la kau punya penjelasan..

Rina Rahamat said...

x kisahlah kalau x bersetuju dgn kerajaan sekalipon tp sy x berapa berkenan cara perhimpunan mcm ni..lebih-lebih lg bila lihat ada tokoh politik yg terlibat dlm perhimpunan..dah nampak mcm ada agenda lain pulak..

maaf kalau komen sy menyinggung sesiapa di sini..sy bkn pro mana-mana parti politik..

peace yaww!

yaya_flanella said...

isu Patriot berlindung disebalik FRU macam tak betul. sesiapa sahaja yang join perhimpunan tu mana yg sempat ditarik terus ditahan.

lapendos said...

sblm ni aku was2 gak dgn bersih..tp apa yg aku tgk smlm bg aku pk utk buat kesimpulan yg krajaan yg memimpin skrg cpt mengelabah n tkut akan suara rakyat...

Hazwan said...

sejak petang smlm lg aku dan mmber2 aku duk predict citer2 yg akan kuar dlm tv3 dan semuanya betol haha..

skrip dia mmg kita dh boleh agak..so, utk tgk tv3 tu just utk tgk prkembangan sukan dan cuaca..,,keh2

Hans Hanis said...

bab yang diorang kata hanya 6 ribu orang tu memang aku tak percaya....
hahahahaha...
kalau 6 ribu memang tak ada banyak tu lah
mesti berpuluh ribu
:-)

Apabila Berniaga

Anonymous said...

Saudara solihin,

aku kdg2 tk phm knpe anda adalh slh seorg yg tk reti nk bersyukur pe yg anda telah kecapi pd hari ini.sekurang2nye negara kita aman damai tidak spt di negara thai, mesir dan sekitarnya. ekonomi negara kita stabil walaupun ya..gji kita tidaklah sehebat pemimpin2 negara kita. tidak kah anda sedar kemerdekaan yg tlh kita kecapi selama 54 taun nie adlh usaha perjuangan dr parti politik yg anda tidak senangi? tepuk dada, tnya lah diri anda sendiri, apa sumbangan yg tlh prti anda sokong itu kepda negara selain kontroversi, kontroversi dan kontroversi? kebebasan bersuara adlh hak milik rkyat, tp bkn dgn cra demo di jalanan, dan mmbwa imej yg bruk di mata negara lain. bnyk cra yg boleh dilakukan. saudara solihin, jika perhimpunan bersih diadakan semata2 krana ketidakadilan spr dlm menjlnkan tugas pilihanraya, jd persoalkan lah bgaimana prti yg anda sanjung itu boleh menang di bbrapa buah negeri pd pilihanraya lepas? persoalkan lah bagaimana kerajaan PAS boleh memerintah di negeri kelantan selama berbelas2 tahun..relevan kah bersih jika hnya sekdr meraih perhatian msyarakat dunia kononnya kita juga di malaysia mmpu utk mengadakan demo di jalanan?..haruskah kita mengutuk polis sdgkan jika kita ditimpa kesusahan, polis juga dicari..saudara solihin, belajarlah membuka buku sejarah, belajarlah mengenali pemimpin,belajarlah mengetahui parti mana yg tlh cetuskan provakasi 13 mei 1969..saudara solihin, msa dpn malaysia trletk pd kita yg seharusnya memilih pemimpin yg boleh memimpin negara dgn kebolehan yg ada. tepuk dada tnya lah pd diri, pemimpin yg laga kan sesama melayu ke yg hrus dipilih sbgai pemimpin? harakah, malaysiakini malah blog anda jga tidak terkecuali dlm menegakkan kebenaran yg mmg tk nmpk apa2 pn...minta maaf, ingin sy bertnya, apa perjuangan parti yg saudara sokong sekarang ini? sy tidk nmpk hala tuju parti yg anda sokong melainkan kata2 kesat, ceramah kesat, memutarbelitkan fakta dan jga rkyat. saudara solihin, jika persoalan keruntuhan akhlak rmaja pd msa kini yg dipersoalkan, jd crilah jwpn mengapa di negara yg dipimpin oleh prti yg anda sokong itu jga ggl membanteras mslh akhlk ank muda? tnya lah juga mngapa pemimpin yg anda sanjung begitu liat utk mmbktikan yg beliau tidak brslh dlm tuduhn liwat yg dilemparkan pd nya..mngpa hrus berdolak dalik, mncari alsn dan enggan brsumpah? saudara solihin, niat tidk menghalalkan cara.walaupun anda mengatakan tidak mnyokong ambiga dlm kes beliau sbg peguam kpd lina joy, ttp mgpa hrus trus mnjadikan beliau sbg pemimpin dlm demo yg tidk sewajarnya org melayu turut serta? saudara, tidak ada kah perasaan sayang saudara kpd Malaysia? mungkin bila negara kita tlh kucar kcir, ditawan olh bngsa asing septi dlu, bru kita akan nmpk hal sbnarnya...

p/s: renung2kan lah pembangunan yg tlh kita ada pd hari ini yg tlh juga mnjdi kecemburuan negara jiran yg lain...renungkan lah btapa ghairahnya hasrat dan niat pemimpin parti yg saudara sokong itu utk menakluki putrajaya sdgkan bukankah parti saudara juga yg menentang habis-habisan pembinaan bndar putrajaya suatu ketika dahulu..belajar lah utk bersyukur saudara!

p/s : siarkan komen sy ini utk tatapan pembaca yg lain jika saudara mengamalkan demokrasi!

belog|amiyo said...

nice entry bro. aku tak tahu macam mana orang yang berfikirin sempit berfikir. diorang menilai orang yang duk g bersih ni sebab ikut ambiga la bla3. kalau tanya apa 8 tuntutan bersih tak jawap la plak kan? aku sangat setuju dengan entry neh. dan satu lagi nak harapkan media perdana nak bagi cerita betul, tengok sukan dan cuaca dah lah. huh! nasib baik kita semua dah maju. pakai internet je!

erdia said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

wani nak copy entry ni bolehh ? nanti credit kat abg sz ehh ? :)

pelesit budiman said...

hehe...semuanya pro je...
salam bro...
yeah...wat masa skang ni aq sbgai rakyat Malaysia...aq menghormati YDP Agung...cume melihat iklim politik Malaysia....setuju jika sistem yang bersih dan amanah dlm Pilihanraya...namun tak bermaksud aq perlu ikut perjuangan BERSIH...Demokrasi satu pilihan yang baik namun satu ciptaan manusia...kerajaan kini mangatakan mereka berdemokrasi manakala pembangkang pula kate mereka mahukan demokrasi yang BERSIH...ape tu demokrasi? kerana demokrasi byk negara huru-hara...sebab sape? wallahualam...sama ada..ada teori konspirasi atau demokrasi tu sendiri lemah tak tau lah...adakah sistem syura yg diamalkan rasullullah dan sahabat2nya lebih baik...jawapannya ....same2 pikirkan...aq baru skali mengundi jadi byk lagi aq kene belajar...hehe...

Dayah Kick said...

kebenaran yang jeles!!...dari penyokong anjing2 liar umno antatuya..perbodohkan lagi golongan nie..hahaha..gelak besar..mcm menang judi...

Mss Ieza said...

assalam..nice
wlupon x pegi dr sni pon da ckup faham akn keadaan sbenar..
na hrapkn media yg da memg pro krajaan tu..huh,,mntak maap le =='

J.Syazwana said...

ada banyak lagi cara yang boleh dibuat untuk tegakkan keadilan selain berhimpun. jalan sesak rakyat takut keluar rumah. peniaga pon takut. sape yang tak takut kalau dah berpuluh ribu berhimpun kan. mana tahu tiba2 ada yang tak boleh kawal emosi ke. rakyat malaysia ni dah la banyak ragam. duduk berbincang kan lebih elok :)

SYAF said...

PenjeLasan yang cukup bagus..

Anonymous said...

Itulah, salahkan BERSIH bila kekecohan melanda. Padahal Agong dah perkenan bagi buat perhimpunan dalam stadium. Kejadah apa Stadium tolak permohonan? SAPA YG DERHAKA SEKARANG?? Mainstream ada certia pasal AGONG BAGI GREEN LIGHT NI?

Kalau stadium bagi je, takde masalah pun, takde berlaku perhimpunan atau perarakan jalanan.

Kalau banyak cara, beri CARA itu dan PASTIKAN CARA itu betul2 BEBAS dari sebarang campur tangan orang-orang yg zalim. Ramai orang kata, banyak cara, banyak cara, tahu ke anda bahawa mereka yg ada kuasa menindas rakyat? @.@

belog|amiyo said...

sekali lagi aku datang cni nak baca respon dan omen rakyat Msia tentang berih :)

kyo_9 said...

Hmm.. dengar citer memorandum tu pon gagal nak sampai ke tangan Agong.. jadi Bersih 2.0 pon kire gagal ke camne ek?

Teringin nk share link kt sini pasal artikel MO yg bagi ak agak menarik untuk dikupas..

http://mistisfiles.blogspot.com/2011/07/sebenarnyakita-semua-sedang-dicaturkan.html

azwa amani said...

wow...panasnyer entry ni solihin.. buka minda buka hati ... sesungguhnya mahkamah dunia susah untuk kita menilai yang mana adil dan yg mana tidak, yg mana telus dalam memimpin dan yg mana tidak... mahkamah Allah kelak takde sapa dapat putarbelitkan cerita...

shahjiehan said...

gile... brani hang noh.. meletup la trafic hang ni.... hahahhaa




aku dah nak masuk blajar nih.. so bloging ni makin slow.... hahaha.. sedekah sikit trafic kat aku bro!! keh3


Gambar di sekitar perhimpunan BERSIH 2.0

Anonymous said...

Pd aku yg baik dtg dri Allah yg buruk dtg dri kta smua..marilah kta bersihkn hati,jiwa,minda,akal dan iman..stiap komen n pnulis blog adlah mnusia juga mcm aku..jdi kta mnulis mgikut pndangan kita..tdk smua yg btul itu tepat dn tdak smua yg salah itu silap..bla kta mnyokong ssuatu puak kta akan bsangka puak yg kta skong itu smuanya btul,bgitulah sbaliknya..hari ini kta akn beri pndapat begini,esok lusa mungkin berubah mgikut emosi dn situasi..fikir2knlah

Anonymous said...

entry yg bagus..tp satu nak tanya..knape BERSIH ni smpai ade dekat negara2 lain?dan org Malaysia jugak yang berarak...ape kaitan ek?

~peace no war~

Anonymous said...

aq dtg balik nk bace komen2 korg...haha

kpd yg bontot da panas tu biakan je die melalak...komen balik nk panas je an...pastu letak anonymous...hahaha...xde pendirian la dorg ni...da la fikiran sempit...(u___u)

Anonymous said...

kalau ulasan mcm ni aku salute la.
mmber aku smua x sokong..

aku said...

@anonymous 11.54 pm

kenapa? sebagai tanda sokongan dan solidariti terhadap rakyat malaysia. Seperti saudara solihin jelaskan, impaknya lebih besar. Cuba kalau hantar memo secara senyap, ada kerajaan kisah? silap2 masuk dlm tong sampah. Bila rakyat bangkit hatta di luar Malaysia barulah Najib buka mata. Baru tahu suara rakyat kuasa keramat.

Hanys Najib said...

Kenapa plak Solihin nak kena ISA, hak rakyat kan, luahkan pendapat masing2..indeed, awak tak keluarkan ayat2 yang 'kurang ajar' pon kat sini.. =D

Anan Mohamad Akmal Adanan said...

@Anonymous

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ اارَّØ­ِيم


saya sokong dengan saudara/saudari ni. bersihkan hati,jiwa & akhlak itu lebih perlu diutamakan.

saya juga setuju dengan Dr.Asri berkaitan issue ini:

http://drmaza.com/home/?p=1436

Pendapat penuh saya terhadap demonstrasi secara umum :

http://www.facebook.com/notes/anan-mohamad-akmal-adanan/demonstrasi-demonstration-suatu-perubahan-atau-trend/357429909949

Jika semangat unite ni diteruskan pada jalan yg betul, Islam akan kembali bersinar insyaAllah.

Berkaitan dengan polis/pihak kuasa pula, ini analogi kehidupan biasa saya cuba tuliskan:

" katekan la tibe ade beberapa orang yg kita xknal datang masuk rumah kita, kita da ckp xleh masuk dgn nada yg baik tp dorang nak jugak masuk. kita pon cuak la kan tkt dia nak buat pape kat kita, nak merompak ke, nak kidnap ke.

mengikut physiological manusia, bila tiba masa2 begini, 2 bende je akan berlaku selepas itu, fight or flight, this is the normal human response. disbbkan ni rumah kita, selalunya kita akan fight utk mempertahankan rumah kita. katekan lah dlm rumah kita ada pistol or rifle or pisau besar ke, mesti kita gunakan utk takutkan org tu kan or use as self-defense kan? xmcm tu ke manusia normal? "

just an opinion,

~peace no war~ :)

sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui akan tiap sesuatu.

Wallahu a'lam

Faris Al-Muhandisu said...

Salam bro, terbaik r.

sekarang ni timbul pulak ancaman pihak kerajaan utk tarik scholar andai didapati terlibat dgn perkara2 sebegini. Konon tak bersyukur. gua panas dgn menteri yg xreti bahasa nih. basic things dlm political study pun x paham. ulas sikit bro

Thanks

naisya said...

good explaination..susah nak terang kan pada yang tak bukak mata lagi nie..bagai lembu di cucuk hidung..apa pun kite doakan la dorang2 nie celik mata cepat2...biar nampak sikit tipu muslihat semua nie..

min said...

. .kenapa

Unknown said...

aip..lama tak menjengah ke sini..

bg alya, BERSIH ni sket pon x salah dr tujuannya. semua rkyat berhak utk dapat election yg bersih n adil tapi tujuan x halalkan cara. kadang2, perlu gak tgok apa yg dibuat tu bnyak baik k buruk. dr apa yg alya tgok, takde pape. mgkin satu impak, ade meninggal, ada yg marah2, ada happy,ada yg rasakan bersih ni berjaya dan ada yg rasakan bersih ni menyusahkan. it depends right?
kalau betul tujuannya, kita sama2 doakan ALLAH akan pemudahkan segalanya dan kalau sebaliknya, sama2 doa agar ALLAH tunjukkan kebenaran. tak perlu rasanya, caci maki orang,lebih2 lagi bila kita semua saudara seagama. takkan hanya kerana fahaman politik, kita nak doakan laknat saudara kita.lebih baik didoakan ALLAH turunkan hidayah dan buka pintu hati utk melihat kebenaran. INSYAALLAH :-)

Kakzakie Purvit said...

Syabas!! kakak salute. Harap bukalah mata mereka yg masih kabur.

Insya-Allah akan sampai masanya Allah tunjukkan kebenaran ini. Kalau telus mengapa takut? hingga dikerah semua anggota keselamatan seolah-olah pereka ini perusuh. Cuba permit dikeluarkan pasti segalanaya berjalan lancar sebagaimana majlis-majlis konsert yg mudah dapat permit:(

Qaseh Dalia said...

=D

Anonymous said...

memorandum????mana???aku bkn penyokong kerajaan tapi aku tengok macam dah tak ada kepala hotak,dgn berserban macam tu ka orang islam???kalau ye pun tunggulah pilihanraya nanti bangang!!nape nak tunggu satu malaysia jatuh pada DAP macam P.PINANG?baru nak melalak melolong?hampa ni tahu ke tentang akta (undang2) di malaysia?napa nak jadi jaguh dijalanan saja ka?@ hampa ni memang suka main jalan belakang juga sama macam ketua pembangkang ka?sudah2 la

@tok said...

@Faris Al-Muhandisu

aisehmen bro, sy sokong gila gomen tarik balik scholar kat dak2 u yang blaja pon tak abes lagi, tp sibuk nak reform...mcm sedara la..blaja dulu kat UTP tu..kira ok la, hasil idea Tun M, ko dpt blaja kat sana..and sbb ko dak MRSM (aku ANSARA), byk advntge yg ko dpt compared ngn budak2 skolah lain..tu hasil apa?? gomen nk tlg majukan org Melayu and hasil akhirnya, Islam jugak...xpyh la ko ckp pasal sistem plhnraya coz ko pon, studnt lagi..tak penah pon masuk mengundi...

Unknown said...

memang geram tul bile tengok video2 mase perhimpnan bersih tu. yang tak tahn tengok membe2 telan bulat2 je pe kuar kat tv. tak reti nk kaji sendiri. makan je la ape kerajaan suap.

tapi sebenarnye ade musykil gak..sebab ape yg ambiga perjuang kan tu. boleh terangkan tak SZ? aku serius tak paham ape kaitan yg ambiga perjuangkan dengan BERSIH ni. sbb aku rasa BERSIH ni nk perjuangkan plihan raya spy bersih dan adil macam yg disebutkan kat atas. Abes nape AMBIGA ade tuntutan dia sendiri lak yang pasal ank org Islam tak semetinye Islam la ape la,

Ce ulas sket? Aku musykil part tu

Anonymous said...

memang wajar perhmpnan ini diadakan..tp harus la kna pada tmptnya..bknnya dengan berada di tmpt2 awm khuatir akan terpesong pla drpd nk tuntut keadilan terus pla lakukan jenayah..dh diberikan tmpt di staduim merdeka..berhimpunlah di situ semuanya..andai terjadi kes emergency dan ambulance xboleh nk lalu sbb jalan ditutup..xke haru jadinya..jgn diikut negara luar yg ska berhimpun smpaikan ekonomi pon tergangu..ikutlah arahan yg dikeluarkn..sng2 kedua2 pihak juga..

Anonymous said...

hehe..no komen pada ulasan..biasa jer...mcm biasa berat sbelah...BUT komen2 nih yg best d baca...ada tu smpi 2x baca...mcm tak caya...hehhe..
BTW...guna anonymous sbb itu option yg paling mudah..
skali skala....teringin juga tengok berita tv3 kalu dah diterajui Pembangkang...mesti macam tv selangor...bekas govt sentiasa tak betol.hehe...
"Rome was not build in a day, but break in one"...gantikan jer "Rome" tu p "Malaysia"...heheh...pisyol!!

husnaradzi said...

@Anonymous derr buka minda derr buka minda . tak tgk berita kat penang perkasa depa buat perhimpunan kononnya nak hak melayu sampai pecah2 kereta org cina . asal polis tak tangkap . asal berita tak menyeluruh pasal ni ? pastu salahkan bersih. gua rasa yang buat kecoh2 tu yg konon nak tunjuk power sja nak provok kat bersih yg salah. derr derr .

husnaradzi said...

@Anonymous konon yang berstatus dayus bagi bini tayang rambut tu Islam ka ? jgn sesekali kata bangang kalao komen anda nmpak sgt kebangangannya . tak kisah lah sapa yg perintah penang sbb slah melayu sndri. nak hak konon tapi tanah jual habis kat org cina . tao melepak terlolong smpai org cina amek ekonomi . dah tu nk slah org cina plak . dah hampa tak mao amek peluang . yg melalak melolong tuh si perkasa tuh smpai bua perhimpunan pecah2 kereta kt penang tapi tak plak kena tahan . konon tak suka kerajaan tapi kemain hentam pembangkang. geez

Anonymous said...

ape2 lah bro..
semua akn menangkn ape yg kita pilih/sokong kan
the truth is Allah knows..
InsyaAllah..kebenaran akn nmpk one day nnti...
tp skrg aku dah nmpk, ramai dah nmpk..
tp hati belum terbuka kan...
whatever pon aku x sokong BERSIH..
ada cara lain lagi untuk menuntut..banyak cara lak tu..
burukkan nm negara je..

NuSaNa NoSa 91 said...

ahahahaha~ SZ.. keen jwb ea sbb keen suka entry yg xde ayat2 kesat ni.. ^_^

1) "haruskah kita mengutuk polis sdgkan jika kita ditimpa kesusahan, polis juga dicari" :
perumpamaanya camni la, "haruskah kita kutuk yahudi, padahal klu nk mkn, gi cari gak brg2 diorg".. bila seseorg tu buat salah, haruslah ditegur.. sepanjang yg keen baca, perhimpunan tu mmg aman pd awalnya sehinggalah acara tembak2 tu.. sepatutnya, polis hnya bleh tembak2 klu keadaan huru hara je.. tp knp time aman pon diorg tembak2 air tu?? huhu~

2) "parti mana yg tlh cetuskan provakasi 13 mei 1969" :
parti mana?? peristiwa tu bukan sbb parti.. tp sbb org2 cina dan india nk hak yg sama rata cam melayu.. that's what i've found as far as i'm doing my research..

3) "jika persoalan keruntuhan akhlak rmaja pd msa kini yg dipersoalkan, jd crilah jwpn mengapa di negara yg dipimpin oleh prti yg anda sokong itu jga ggl membanteras mslh akhlk ank muda?" :
akhlak?? it's about individu tu sendiri.. walau mcm mana usaha pon kita buat, tp klu individu tu sendiri pilih jln yg salah, so, berlakulah keruntuhan akhlak.. tengok saje kes aisyah tu.. mak ayah dh bg didikan agama yg betul, dia siap bleh hafal surah yassin lg time umur 7 tahun.. tp knp dia still murtad?? sbb dia sendiri yg pilih jln tu.. isu akhlak ni byk bergantung pd individu.. iman dan akhlak xbleh diwarisi.. dan knp parti yg SZ xsokong tu gagal nk jlnkan hukum2 islam spt hudud?? itukan lgkh pencegahan maksiat yg terbaik dlm islam?? jeng3~

4) "tnya lah juga mngapa pemimpin yg anda sanjung begitu liat utk mmbktikan yg beliau tidak brslh dlm tuduhn liwat yg dilemparkan pd nya" :
then, keen pon nk tanya.. knp pihak yg buat tuduhan liwat tu senang2 je nk bersumpah?? tlg buka buku agama.. sumpah hnya bleh dimulakan oleh pihak yg bersalah utk buktikan dia xbersalah.. dan slps tu, baru pihak yg menuduh tu bleh bersumpah.. tp knp sebaliknya yg berlaku?? jeng3~

emmm.. ada org bising2 gak knp xguna cara lain je.. then, sila bg jwpn apa cara lain tu?? masukkan dlm parlimen?? tunggu pilihan raya akan dtg?? benda yg sama akan berlaku..

tp tu lah SZ.. part yg keen xsuka part penyokong2 bersih yg ekstrem sgt smpai keluarkan kata2 kesat tu.. huhu~

btw, klu org yg xnk dgr penjelasan ni, abaikan saja lah.. yg penting, kita dh terangkan sebaik2 nya..

dan, dan.. mcm yg SZ terangkan tu la.. bersih is not about parti tu parti ni.. ia hanya pasal mengundi.. dan ia bukan nk jatuhkan krjn.. huhu~

NuSaNa NoSa 91 said...

oh ye SZ~komen td tu bukan bermakna keen bangkang krjn.. keen sokong je mana2 pemimpin, asalkan dia bleh harap dan adil..

mcm dlm konteks ngri trg, keen prefer h lg sbb keen pernah rasa duduk kt bwh dua2 pemerintahan tu.. dan pihak h lg bleh diharap..

dalam konteks n9, keen prefer dacing lg.. keen suka MB dia, boleh diharap.. klu rkyt ada mslh, dia tlg..

see..?? sokongan keen berdasarkan pemimpin tu sendiri, bukan berdasarkan mana2 parti politik.. ^_^

Anonymous said...

http://www.facebook.com/notes/dinar-emas-pengedar-syiling-sedunia/-sebenarnya-kita-semua-sedang-dicaturkan-/233160743373285

adanaberkat said...

salam.memula tgk ada 2 org aje komen..tup2 dah melimpah ruah.Pandagan yang kau buat memang cantik dan tajam menusuk kalbu puak2 perkauman tu...tunggu ada orang call kau nanti,trutt2 hello he he

Nash said...

nice one...ulasan yg menarik...moge sape2 yg masih kabur lg ttg isu bersih ni semakin jelas mengenainya selepas mmbc artikel ini...

Si kupu-kupu said...

Alhamdulilllah, saya mendapat byk info tentang BERSIH daripada saudara Solihin & sy baharu tahu yg BERSIH tidak berpihak kepada mana2 Parti Politik sbab sebelum ini hanya kwn2 sy yg menyokong parti pembangkang yg menguar2kan hal ini (tanpa ada seorang pun pro-kerajaan).
Saya sedih dengan budaya mebinggalkan komen dalam mana2 blog. Mereka menggunakan perkataan kesat yg tidak enak didengar, dan entah kenapa, hasil kajian saya, kebanyakan perkataan kesat ini dtg dari komen yang menyokong BERSIH. Sedih dan kecewa saya dibuatnya sebaliknya berlaku kepada yg tidak menyokong BERSIH. Perkataan dan komen yg mereka tinggalkan kesemuanya enak didengar. Tidak pernah saya melihat mereka memangggil BERSIH sebagai BERSHIT ataupun menghina AMBIGA peguambela LinaJoy.. (atau mungkin saya terlepas pandang).
Soal huru hara yg ditobulkan polis, sy tidak berani komen sebab sy tidak berada ditempat kejadian. walaupun sy anti-BERSIH, saya tidak pernah mempercayai mana2 arus perdana apatah lagi Malayskini ataupun Harakah.
Segala kata-kata yg menyingung harap dimaafkan, Semoga Malaysia terus aman damai. InsyaAllah, ^_^

Anonymous said...

http://excdo.blogspot.com/2011/07/nasib-baik-aku-tak-join.html

Anonymous said...

kalu tuntutan pasal spr tu. dah byk kali pon pengarah spr tu duk bg ulasan. hmm yg laen2 tu xpyh nak buat memorndm ke ape. bahas aje kat parlimen , agong bukn bole buat ape pon. ;) .

Anonymous said...

pk2 laa.

Muhammad said...

hmmm.. kenapa usaha ni tak berterusan? bersih pertama dan bersih2.0 dibuat bila nak dekat pilihanraya umum... adakah ianya dirancang untuk meraih undi? kalau niatnya tulus, haruslah berterusan sebab mungkin boleh dilaksanakan dalam pilihanraya kecil walaupun pilihanraya umum belum sampai lagi.. just asking.. not bashing

AzwanRamli said...

Mantop!!!!!!

: husna : said...

teks paling sesuai utk org yg tak faham apa itu BERSIH. well, it just a proposal yg dibuat sebab nak tuntut pilihanraya yg adil. salah ke? kata negara demokrasi. biar jelah rakyat bersuara.


kekadang penat dgn sikap manusia. kebenaran dah ada depan mata, tapi still nak deny. tp sabar jelah... :) nabi nuh pun baginda berdakwah selama beratus tahun, tp 83 org je faham dan beriman.


jap2... pulau pinang? DAP? bukan sebelum ni diperintah MCA ke? kan MCA yg jd ketua menteri. MCA tu MELAYU ke? lol! =.-"

Anonymous said...

hikmah di sebaliknya
semua dah nyata, annuar yg difitnah terima bulat2... dan sekarang apa yg berlaku pd rakyat..
inilah kebenaranya...

Aretikz said...

Puwut.. Keen dah terangkan apa yg diriku nak katakan.. ahakz.. adeh.. aku xtau nak komen apa lg bro.. anyway.. err.. post aku mcm keen ckp, utk mereka yg mngeluarkan kata2 kesat ^_^

Anonymous said...

@Anonymous
Salam...
...Aku tetap syukur dengan kenikmatan dan kemudahan yg kerajaan bagi sekarang berbanding negara2 lain....apa2pun kita nilai je lah negara atas pemenrintahan BN dan BA....
mengenai perhimpunan BERSIH,kan elok kalau buat perhimpunan kat negara2 pemerintah yg menganjur perhimpunan ini...kita tengok jer keadaannya mcm mana??munkin aman kan?...napalah perlu g KL tu,...ehm...
tentang polis pula...kan mereka dah bagi amaran,tp nak juga....bagus POLIS tak ya ditubuhkan..baru aman kan??? :)

MALAYSIA adalah negara contoh,dan bersyukur sangat jadi rakyat malaysia...:)
lepas ni kita buat perarakan maulidur rasul besar besaran pula...kita tgok berapa org jer yg datang :) hahahaha atau pun kita buat gotong-royong BERSIHkan bandar...kita tgok berepa org jer yg datang :) wsalam

Anonymous said...

yg jdkan huru-hara tu bkn BERSIH tp pak polisi..yg tutup jln sane tutup jalan sini mane x org marah..pastu nk salahkan BERSIH..ishh..angin plak aku..hihi

Zer0 said...

Salam semua,

Saya cuma ingin berkongsi pandangan... Panjang sikit, harap sudi luangkan masa sedikit untuk membaca dan memahaminya demi masa depan kita. Saya akan cuba memberi jawapan dan merumuskan setiap satu persoalan yang ditimbulkan oleh penulis a.k.a tuan rumah.

Apa itu Bersih?

Tuntutan 8 perkara dalam membersihkan sistem pilihanraya. Ada yg aku bersetuju dan ada yg tidak, sudahpun dijelaskan oleh pengerusi SPR. Mungkin lepas ni boleh buat perhimpunan utk mendaftarkan 3.9 juta rakyat Malaysia atas 21 tahun yg belum mendaftar sebagai pengundi.

Kenapa Ambiga?

Penulis mengaitkan dengan Iran dan MU... Anda tau tak Iran menentang US tu hanya satu propaganda semata2 nak mengaburi masyarakat Islam walhal sebenarnya mereka bersetongkol di belakang? Pasal MU pulak, itu hanya kelab bola sepak. Ada ke dasar kelab itu menentang Islam? Ambiga memang dah terang2 menentang Islam. Geert Wilders menentang Islam, kita bukan main lagi tentang. Tetiba dia bercakap pasal keadilan, kita nak sokong juga? Korang tau ke motif dan niat sebenar Ambiga? Sekarang mungkin untuk keadilan pilihanraya, lepas dah berkuasa dia akan buat keadilan utk agama di Malaysia agar sama tarafnya. Sape yg menyokong dan menolak dia ke atas? Orang Islam juga.

Kenapa perlu adakan perhimpunan untuk serah memorandum?

Berkumpul beramai2 lagi bermotifkan peribadi pemimpin2 seperti Anwar dan Ambiga yang berjaya memperkotak-katikkan orang Melayu yang suka mengikut2 cakap orang. Tak puas hati? Ada cara yang lebih baik, efektif dan bertamadun. Buat petition, kumpul tandatangan, nama dan IC, cukup sejuta, biar wakil pemimpin dalam 10 orang ke mohon menghadap YDP Agong. Sebab tu kita ada pemimpin dan wakil rakyat... wakil kepada rakyat. Kalau kerja pemimpin kita nak heret sekali semua rakyat, tak guna jadi pemimpin, tak guna ada parlimen. Kalau tak puas ahti jugak sangat tak perlu pun adakan perhimpunan, setel jelah masa pilihanraya, takde sape pun nak halang korang nak undi sape2. Tapi make sure semua yg pergi perhimpunan tu mendaftar SPR dan pergi mengundi, jangan cakap saja.

Psychic Zero said...

Perhimpunan aman menjadi huru-hara

Kalau polis tak kawal, biar sahaja, 500,000 ribu orang datang... boleh ke Ambiga dan Anwar bagi jaminan semua peserta berjalan dgn aman? Dalam tu jangan kata penjenayah, perompak, penculik, warga asing segala jenis kemungkinan boleh wujud. Kalau dekat stadium yg dikawal oleh polis pun orang masih boleh merusuh, baling mercun, bakar kerusi, pecah cermin kereta, bergaduh pun polis susah kawal, inikan pula ribuan manusia kat atas jalanraya, bayangkan kalau dibiarkan sahaja? Pasal bola orang boleh gaduh, pasal politik lagilah... Kalau polis tak kawal, kemudian semua orang berjalan2 tak tentu arah kat atas jalanraya sampai menghalang trafik, itu boleh kira aman ke? Kalau demonstrasi jalanan ni dibolehkan dan jadi budaya atas sebab hak asasi manusia, lepas ni semua golongan akan membuat demonstrasi jalanan. Persatuan gay tak puas hati, demo... persatuan paderi tak puas hati, demo... Perkasa tak puas hati, demo... semua atas dasar hak asasi manusia... ekonomi negara boleh lumpuh! Demonstrasi jalanan itu budaya barat, kenapa perlu kita ikut?

Pasal warga tua, orang perempuan, kanak2 yang kena pukul, tangkap, sampai ada seorang pakcik meninggal, aku sangat sedih dan hanya ucapan takziah dan doa yang aku mampu berikan. Ya anda cakap polis adalah zalim, namun bagi aku Ambiga dan Anwar lagi zalim. Dia tahu walau macammana aman pun perhimpunan ini akan bertukar menjadi medan perang, punya risiko dan bahaya, dia sepatutnya menasihati dan melarang kaum wanita, warga tua, kanak2 dan orang yang tidak sihat untuk join demonstrasi ini. Rasulullah s.a.w pun tidak membenarkan kaum wanita, warga tua, kanak2 dan orang yang tidak sihat untuk turun berperang, malah lelaki yang mempunyai keutamaan menjaga keluarga juga. Hanya orang lelaki yang sihat tubuh badan dan berkemampuan sahaja yang dibenarkan. So mana2 yang tak sepatutnya pergi tapi pergi jugak, kalau kena belasah jangan salahkan polis. Korang dah berani turun medan perang, patut dah berani nak tanggung risikonya, jangan ingat sbb anda orang perempuan, polis nak layan korang baik2, belai baik2? Fikir secara logiklah. Tapi walau mcm manapun, korang ingat polis tu pun suka sangat ke pukul2 tangkap kaum diorang sendiri? Diorang hanya menjalankan tugas mereka, kerja makan gaji, ada anak bini nak tanggung. Kerja lain tak dapat, polis jela yg diorang layak dan mampu. Ingat tak menangis ke dalam hati diorang buat kerja ni? Kalau korang rasa polis tu zalim, jahat, kalau korang bagus, baik, berhati mulia sangat apa kata korang masuk jadik polis.

Jalan Sesak / Peniaga Rugi Besar

Fikir guna logik sikit. Kalau polis tak tutup jalan pun, jalan akan sesak sebab jalanraya dah dibanjiri manusia. Masa tu undang2 lalu lintas dah tak terpakai langsung. Yakin ke 100,000 orang boleh berjalan secara baik2 dan aman2 di bahu jalan berarak ke Istana Negara? Pasal peniaga bukan peniaga sahaja, malah semua syarikat tempatan dan multinasional yang beroperasi di KL rugi kerana kedai dan pejabat terpaksa ditutup. Impak dia mana2 kompeni multinasional yg mempunyai client dan cawangan luar negara semua akan terjejas sbb kakitangan tidak dapat hadir bekerja dan memberi support. Korang pernah terfikir tak semua tu? OKlah peniaga yang untung hanya peniaga makanan dan minuman bagi siapa yg tak bawak bekal nasi goreng. Ada ke diorang berhimpun nak singgah2 kedai kain beli kain buat baju raya? Kalau kata kedai diorang kena rompak, samun, siapa nak bayar pampasan? Ambiga?

Zer0 said...

Media Propaganda Putar Belit

Ya, media perdana propaganda. Memang mostly pro-BN, tak dinafikan. But at least kita tahu apa yg dia tipu dan untuk memihak kepada BN. But media internet? Majoriti semua berpihak kepada pembangkang. Tapi betul ke berita tu? Lagilah ia ditulis tanpa sebarang tapisan. Sesiapa boleh tulis, sape2 leh jadik wartawan. Cerita betul cerita fitnah semua dicampur aduk. Yang kita ni pulak asal berita kat internet, berita kat blog wartawan tak bertauliah ni, yg pro-PR, semua betul, semua kita percaya. Yang pro-BN semua salah, tipu. Dan satu lagi, dah la kutuk media perdana tempatan, media barat pulak kita agung2kan, kemudian buruk2kan pulak negara kita kat negara luar. Bagus, tahniah... anda langsung tiada semangat patriotik. Nak kritik boleh, tapi tak perlu kecoh dan memburukkan kan media luar. Samalah kes bila hackers luar negara nak hack website kerajaan Malaysia sbb SKMM block file sharing, ramai pulak rakyat2 Malaysia terutama budak2 kaki download movie haram dan cerita blue ni marah dan sokong hackers luar tu, bukannya nak mempertahankan negara. Tunggulah sampai org2 Yahudi, barat masuk campur jangan menyesal time tu. Kalau negara kena serang konfirm ramai yang takut nak angkat senapang melawan balik tapi sebaliknya mengikut kata2 orang luar. Aku berani cakap orang2 muda negara kita sekarang semangat patriotiknya adalah ZERO.

Semangat Juang Rakyat

Berhimpun atas jalanraya ni ke yang dikatakan semangat juang rakyat? OK korang dah berdemo memperjuangkan sistem pilihanraya yang Bersih. Selepas ni apa? Demo utk memperjuangkan Pakatan Rakyat pulak? Demo sbb harga petrol naik? Demo sbb korang tak dapat subsidi? Demo sbb korang tak dapat masuk universiti? Demo sbb cikgu dekat sekolah tak pandai mengajar budak? Semua benda nak demo? Selain daripada menyalahkan kerajaan, menyalahkan orang lain, apa kata salahkan diri sendiri dulu, cermin diri, muhasabah diri kita ni betul ke tak. Surau, masjid tu rajin ke tak pergi, solat tu cukup tak, zakat bayar ke tak, haji dah register ke belum? Lepas ni Ambiga berjuang untuk IFC, kesamarataan agama di Malaysia atas nama hak asasi manusia, rasa2 korang berdemo tak?

Zer0 said...

Akhir kata, sebelum mengundur diri, ingatlah kita diberi akal fikiran oleh Allah s.w.t. Apa2 pun kita berfikir secara logik, rasional dan berlandaskan agama. Hak asasi manusia? Sejak kita dilahirkan di muka bumi, kita sebenarnya tiada sebarang hak pun, kerana kita semua adalah milik Allah, kita semua adalah hamba-Nya sahaja. Bila hak asasi manusia menjangkaui agama, kita tak nak solat ke, tak nak pakai tudung ke, nak minum arak ke, nak berzina ke, semuanya dibolehkan atas alasan hak asasi manusia, seperti di barat.

Dan satu lagi, korang boleh cakap yg korang support Bersih pasal tuntutan pilihanraya, tapi jangan cakap korang support Bersih sbb sokong Islam, demi kerana agama, nak memperjuangkan negara Islam. Ini aku bercakap dengan fakta bukan andaian sahaja. Korang sedar tak hanya PAS sahaja yang beria2 memperjuangkan Islam? Ada ke DAP dan PKR memperjuangkan Islam? DAP memperjuangkan hak samarata antara kaum dan agama, PKR pulak memperjuangkan keadilan negara dan juga keadilan untuk Anwar. PAS, DAP dan PKR, matlamat pun dah berbeza. Kalau Pakatan Rakyat menang majoriti 2/3 kat parlimen dan membentuk kerajaan, korang dapat ke negara Islam? Ingat DAP dan PKR nak bagi ke PAS buat negara Islam, laksanakan undang2 hudud? Ditambah pulak majoriti kerusi mereka lebih banyak daripada PAS di parlimen? Last2 semua hak kaum kita, agama kita disama ratakan. Tapi disbbkan nakkan juga negara Islam, PAS pun bergeraklah secara sendiri

dan bertanding 60 kerusi SAHAJA, so kalau menang semua kerusi kat parlimen pun, takkan dapat majoriti 2/3, takkan dapat membentuk kerajaan pun. Nakkan negara Islam, jauh lagi perjalanan tu. Takpayah keluarkan hadis Nabi, ayat Al-Quran, kalau ikut situasi sekarang yang terpaksa diikuti, dalam sistem demokrasi berpelembagaan negara kita, kepada PAS, aku merayu, tolonglah keluar daripada Pakatan Rakyat, dan bertandinglah di semua kerusi parlimen... kalah takpe, at least anda menunjukkan kesungguhan dalam melaksanakan negara Islam, dan aku yakin Allah menilai atas segala usaha dan keikhlasan anda dalam membentuk negara Islam. DAP dan PKR kalau berkuasa, semua kaum sama, tiada lagi keistimewaan Melayu dan Islam. Masa tu kuota universiti, penjawat awam, biasiswa, pembelian rumah dan lain2 semua tiada untuk orang Melayu dan Bumiputra. Dulu kita dah memberi kewarganegaraan kepada kaum Cina dan India sewaktu merdeka, sekarang kita nak beri diorang kuasa pula. Mungkin korang boleh cakap apa salahnya kita berkongsi kuasa dengan mereka, tapi adakah mereka juga akan berkongsi juga kekayaan ekonomi mereka kepada kita? Secara majoriti mereka dah control sektor ekonomi, pendidikan, perubatan, industri di negara kita even hartanah2 yang bernilai tinggi di bandar2 besar semuanya dah dipegang dan dimiliki oleh mereka, sekarang kita dengan baik hatinya nak bagi mereka hanya satu benda yang majoriti masih lagi orang Melayu Islam dan Bumiputra tinggal iaitu kuasa... So kalau kuasa pun diorang dah control nanti, apa yg kita tinggal? Nothin... sbb tu aku bertanya kat korang korang korang dan korang, adakah bila kita dah berkongsi kuasa dengan mereka, mereka sanggup berkongsi kekayaan mereka dengan kita. Aku berani katakan tidak.

Aku benci demonstrasi jalanan, BN, PKR dan DAP tapi aku sayangkan PAS yang dapat membentuk negara Islam tetapi hanya boleh dicapai dengan kemenangan majoriti 2/3 di parlimen. Adakah cita2 aku ini akan dapat tercapai sebelum aku mati nanti? Hanya Allah sahaja yang tahu. Oleh itu bangunlah wahai semua orang Islam, bangkitlah semua orang Melayu, sedarlah yang selama ni kita dah byk kali diperalat dan dipergunakan... tolonglah... aku merayu...

Anonymous said...

@NuSaNa NoSa 91

saya sokong awak NuSaNa NoSa 91..

Unknown said...

terbaek..memg pihak brkuase yg KONONYA BERKUASE la sgt..(tgn di ats dada,mata ke ats),, yg ske crik pasal nk tunjuk LAgak BGERI dyowg 2 mnentg rusuhan..padahal klau dyowg dgnar suare ati rkyat,xde la smpai ade yg mati..AQ TAAT PADA YG SATU..aq ikut kata sultan aq.yg maha mulia sultan mizan dh trima dh memorndom 2,nk kecoh2 lgi,apapasal..otak lembu btol,sje nk tunjuk lagak,ingat bgus sgt la dpt hentikn rusuhan 2..(lu ckp bnyak serupa anjing lu tau kaa??)mcm 2 lah ibaratnye mereka2 nie,yg ske memutar belitkan cter..trmsukla pihak media skali..jgn terase yerk,,juz bgi pndpat,,kte minx pndpat...

Ilabellanabilah said...

thanks a lot to Solihin

1st: sbb trg lg nyata m'beri penjlsn sbnr...
2nd: bru tau sbbnye dah lme xtgk brite dan bce surt khabar hrpkn blog je laa....sbb tu bru tahu yg sbnr...nk tgk brite semua tipu belaka..tu yg mls nk tgk...
3rd: ikutkn seyes xtau patriot tu ap bersih tu sy tau sikit2 jer....tp bile bce blos kamu seyes tau ttg semua!! tqvm....

Anonymous said...

BERSIH..... hnya huru hara kn negara.....jgn lh terlalu ikut kn negara luar yg sggup menentang kerajaan sendiri...last2...negara dorang kucar kacir....perang sna sni....bukan keadilan yg kte dpat...tp musibah.....bgun lh ORANG TIMUR.......jgn pandang kebarat....

Anonymous said...

hmm. dalam hal ini saya menjadi neutral. cuma yang saya tak faham kenapa perlukan pilihanraya yang bersih? ada bukti yang menyatakan pilihanraya kita ini kotor? apa bukti nya? jika kita tengok Malaysia dimonopolikan oleh Barisan Nasional, alasan nya tidak kukuh. kalau begitu saya boleh cakap Selangor, Kedah, Kelantan juga keputusan pilihanraya nya tidak telus dan tidak bersih. masalah ini bukan datang dari pilihanraya. tapi datang daripada calon parti itu sendiri. Walau macam mana bersih sekali pun, kalau calon-calon parti masih korup dan suka menabur janji palsu, negara kita akan tiada perubahan.

janganlah kita menjadi alat-alat provokasi dan digunakan oleh pihak-pihak yang mempunyai kepentingan politik. worth to read this http://landdestroyer.blogspot.com/2011/07/cia-coup-army-uncovered-in-asia.html

Anonymous said...

dan ini juga http://landdestroyer.blogspot.com/2011/07/globalist-sedition-takes-to-malaysian.html

nabByla said...

rajin betul abg solihin explore sai benda nie. hehee..

Anonymous said...

10,000 like to comment Psychic Zero :)

Anonymous said...

Sebagai seorang yg telah menjelajah ke seluruh pelusok dunia...TIADA negara sebaik Malaysia...saya sokong 100% anon 6:38

Anan Mohamad Akmal Adanan said...

‎"Jika tujuannya baik, caranya salah, maka pelakunya tetap bersalah kerana mengambil cara yang salah seperti mencuri dengan tujuan hendak bersedekah"

"Adapun cara yang hendak dicapai iaitu dengan melakukan demonstrasi, pada asasnya ia sesuatu yang harus melainkan jika diiringi dengan perkara-perkara haram seperti kerosakan harta benda awam, pergaduhan dan penonjolan akhlak yang buruk."

‎"Aman adalah syarat utama, jika bertukar menjadi ganas maka ia sesuatu yang diharamkan oleh syarak"

- Dr. Asri -

http://drmaza.com/home/?p=1436

AmirFX said...

Aku geli hati ngn pencacai UmPorno yang nak memperjuangkan hak melayu ehh oppsss.. Racist2... Ketuanan Arab aku tak pernah dgr pun.. Sedangkan mereka tu bangsa Nabi...

math_modern said...

aku rasa sampai sekarang korang still tak paham nape polis wat camtukan..korang ingat tak polis minta pengurusi Perhimpunan Bersih untuk pohon permit perhimpunan.. tapi dia pohon tak? dia cakap tak perlu sebab diorang nak perhimpuanan aman.. law is law.. nak guna jalan raya untuk berhimpun tolong minta permit atau polis terpaksa halau..contoh: kalau orang masuk kawasan rumah korang ramai-ramai.. pe tindakan korang?

Yuyu said...

aku setuju 100%.semua diatas adalah benar.yup2.sebelum ni aku tak paham apa tu bersih .kmudian aku search website dia.baca memorandum.ye,rakyat perlukan itu.

yang jadi kacau bilau bila ada pihak menetang tindakan rakyat.kata demokrasi.dimana "rakyat didahulukan'?

sekarang baru sedar apa itu BERSIH.

Thanks solihin buat artikel yg lg menyedarkan aku.hihi

Anonymous said...

@Anonymousxstuju, kolot betol..cbe pk dr sume aspek, keje na salah kn kerajaan je..korang 2 bblaja pon kt skolah krajaan..buku pinjaman pon kerajaan.biasiswa pon kerajaan..pinjaman pon PTPTN, pastu na menyalak kt kerajaan blk..cium laa tapak kaki hindu 2..da terang lg na bersuluh..ape kebendenye media na putar belit cte..dowg pon bnyk bnde lg na wt, xde keje an putar belit cte..sume na salah kan pOlis, ble polis xde nt terhegeh2, terkangkang2 cari polis..na report pon kt polis, BODOH btol !

Anonymous said...

Bersih... memang bagus...aku sokong... tapi pada yang kate x memihak tu, aku muskillah. Sebenarnya umno kot, pasal nada umno yg malu nak ngaku umno memang cam tu....mungkin dalam hatinya tetap pekat melekat kat umno..... Hahahahaha.
Walau macamane pun syabas dan tahniah pada yg pg demo tu. Pade pihak polis yg buat salah tu bawak2lah bertaubat. jgn diikutkan arahan yg org atas tu nanti jadi kambing itam jer.

Anonymous said...

apa yang terjadi di negara kita ini bergantung kepada sikap pemimpin..sekiranya baik pemimpintersebut maka baiklah rakyatnya.contohnya pada zaman umar bin abd aziz,beliau seorang pemimpin yang adil dan pada zaman beliau memerintah,kambing dan serigala tidak pernah bergaduh,seolah mereka itu dari kalangan yang sama,tapi selepas umar abd aziz meninggal,terus serigala nak makan kambing.jadi renung2kan..rakyat akan aman sekiranya ada pemimpin yang adil ;)

Anonymous said...

bnyk peniage ttup kedai sbab brsih,tp padhal bukan bersih sebab utama pniage takot,tp polis je yg lbih2 kutuk bersih pengganas la, :)

Anonymous said...

agung dh bagi buat perhimpunan kt stadium,kerajaan lak tk benarkan..klau dh berkumpul rmai2 kt stadium tu,tkde la huru hara kt jalan2 tu..dn tkde la klua komen2 yg tk cerdik dari otak beku yg skong bn

Anonymous said...

walaupun tak sertai, tapi tulisan seperti pengalaman orang yang pergi. Bila baca cerita bersih 2.0, mahu tersenyum sendirian, kerana saya adalah sebahagian daripada sejarah itu.

Anonymous said...

kenapa mesti baju berwarna kuning?? knp x pakai selain kuning??? Kuning Lambang Kedaulatan DiRaja.....