Pages

Saturday, August 20, 2011

Berkawan Dengan Member Kaki Ponteng Puasa

Salam... Kadang-kadang aku tergelak sorang-sorang bila teringat kenangan kat kolej dulu. Memang nostalgia. Antaranya, pengalaman berkawan dengan member-member yang malas nak puasa. Hahaha..

****************************

Situasi masa aku belajar kat Melaka

1. Aku dulu tinggal kat rumah sewa. Hari first puasa tu, aku saja pergi lepak hostel nak guna wireless. Tiba-tiba aku terpandang gelagat mencurigakan seorang member aku. Aku tengok dia pasang selimut kat katil jadi macam kelambu. Aku pergi la jenguk. Nah! Tengah melantak maggi. Haha.. Dia ni masa orientasi, imam beb. Rupanya hampeh jugak.. Adeyh.. Alasan, tak sahur.

2. Budak-budak rumah sewa aku, semua aku dah warning suruh diorang puasa. Warning sebagai member la. Yang tak pernah puasa sebelum ni pun, aku paksa jugak. Satu hari dalam pukul 3petang, ada 4,5 orang member yang stay hostel datang bawak bungkusan. Aku tanya dari mana? Diorang cakap dari bazar. Nah! Bazar jadah mende awal gila ni. Lepas tu diorang ke dapur, tutup pintu. 'Berbuka' lah diorang kat dapur tu pukul 3 petang. Cis!

Situasi masa aku belajar kat Seremban

1. Tengah sedap me'landing' atas katil, aku ada dengar member aku call pizza delievery.  Member aku yang paling kamcing sekali. Aku tanya, dia cakap untuk berbuka. Huh! Tak percaya langsung aku. Baru pukul 12 tgh hari. Tak lama kemudian, maka pizza pun sampai. Dia makan menayang depan aku. Terliur la jugak sebab pizza tu feveret aku. Aku suruh dia simpan untuk aku sepotong dua untuk berbuka maghrib nanti.

2. Member-member aku ajak pergi karaoke kat GreenBox Jusco lepas Zohor untuk hilangkan boring. Bulan puasa pun boleh karok kan. Heheh.. Aku pun follow je dah orang nak belanja. Tengok-tengok dia melencong masuk McD dulu. Orang dah mula pandang serong kat dia. Aku dengan member lain terus menonong jalan buat-buat tak kenal. Hampeh btoi! Slamber nak mampos.

3. Hari jumaat, geng tak puasa keluar pergi kedai mamak nak beli nasik. Balik tu, diorang cerita kantoi dengan polis. Polis masuk dalam kedai mamak tu. Diorang lari ikut pintu belakang. Alih-alih, polis pun beli nasik. Hahaha.. Hadoi la.. Polis pun tak puasa..

****************************

Itulah serba sedikit pengalaman aku berkawan dengan member yang malas puasa. Tujuan bercerita sekadar berkongsi dan mengimbau kenangan. Kalau aku nak aibkan diorang, aku dah taruk nama dengan gambar sekali bagi korang semua tengok. Hahaha..

Yang aku pelik dengan diorang ni, waktu bulan tak puasa boleh pulak ikat perut sebab nak berjimat dan sengkek katanya. Bila bulan puasa yang sepatutnya berjimat, diorang taknak ambik peluang nak puasa plak. Hadoi.. Cari pasal betul. Nak report kang, sian sebab member. Dan yang tak puasa tu semua adalah perokok tegar. Itu fakta!

Aku cuma boleh paksa dan ajak suruh puasa jela. Walaupun aku bukannya baik sangat, tapi aku rasa sangat bersalah kalau makan waktu siang Ramadhan. Sebab dari kecik aku tak pernah tinggal puasa. Kawan-kawan sekalian. Jangan marah nowh kalau terasa baca blog aku ni. Aku harap tahun ni hangpa semua posa penuh. Kah..Kah..Kah.. Rindu gilaaa kat hangpa semua!

SZ : Hangpa? Ada pengalaman berkawan dengan member yang malas puasa tak? Heheh..

51 comments:

: husna : said...

hahahaha.... ades...buat malu dgn budak kecik je tak pose...hampeh

~cik atin~ said...

x sangke tol ade gak orang camni. x penah ag tesempak ngan member yang kantoi pose...

Unknown said...

pukul 12 oder pizza memang la nampak beno tak puasanya...

kira boleh tabik la kat kamu sebab geng2 semua mcm hantu tapi kamu tak join sekali dengan depa..
hahahah

asnizaziz said...

hamboii, da tua bangka pon tak pose ke..malu dgn budak kecik yg umur 5, 6 tahun yg bole pose penuh..huhu

hidayah said...

clsmate lelaki mase F5 dulu selambe cerita "aku tak bole tahan rokok je" - die tak puase. sekian. hahaha

hana said...

hana xde pelak pengalaman macam tu..
kekadang tertanya kenapa dorang ni x nak puasa ye???
x kan sebab lapar kot atau pun x pernah di didik untuk puasa masa kecik..
ntah la...

puteri ain said...

uishh . byk betul pengalaman dengan kawan yg xpuasa ni . hehe

azwa amani said...

amani pun pernah alami masa zaman asrama....ingat kan dia cuti..tak upenyer, selmba jer dia makan kuih raye baru tempah nak bawa balik kampung...huhuhu.....

owhh SZ pernah dok kat seremban ea,,

hikari said...

xpenah lagi ada pengalaman mcmni..mcm seronok je kan?hehe

zaman belajar penuh dengan kenangan manis kan..kena buat backup file, nanti boleh cerita kat anak2 pulak..=)

sjiehan said...

aku baru jmpa pak gud x puasa.. masak megi tgh hari buta.. hahahah


mai blog baru aku..komen2

KUKUMALU said...

xkan xbau megi kot sampai nak kene g selak kain selimut..?

Aroma megi sgt masyuk!:D

RHI said...

eh eh dia orang ni, tak baik tahu....hihihi

kakak belum pernah lagi, jumpa kawan macam tu, lagi pun kawan kakak perempuan, biasalah kalau makan siang, untuk 6 7 hari hehehe

sjiehan said...

aku baru jmpa pak gud x puasa.. masak megi tgh hari buta.. hahahah


mai blog baru aku..komen2

sjiehan said...

aku baru jmpa pak gud x puasa.. masak megi tgh hari buta.. hahahah


mai blog baru aku..komen2

ViSiTmE@FaTiN CoRnEr said...

tergelak plak baca yg polis pn tak puasa..adeeii..

buat masa nie..alhamdulillah kawan2 semua ok..kalau xposa pn bersebab la..hihi..

Anonymous said...

setakat ni tak pernah ada lagi kawan yang cenggitu tapi kalau pompuan tu lain ceghita laa.. HAHA btw, aih da besaq pon liat benoo nak puasa? adoii laa apa nak jadik.. haishh.. nanti lekat sampai tua, mintak jauh~

kaizen said...

budak kecik pon pose laaa

LynnAiza said...

susah nak jumpa laki dewasa tak puasa. tak sangka pulak. haihhhh. kalau puasa yg setahun skali pon buat main2, tak tauuu laaa.......

Rtp Farra Arisha said...

sungguh tak pantas!! why they keep acting like that? heran juga arisha..hoping they follow the right path after this ;)

Unknown said...

haha stylo gile imam pn kantoi puase wakaka

eceh,kuat iman eh tahan puase tahniah ;D

nabByla said...

sonokla baca entry sai pengalaman awak nie.. hehehe.. :)

hmm apa punya tur.. btw, laki kalo x bgn sahur mmg x larat nak puasa kew? kew certain people jew cm tue?

Unknown said...

hehe..alhamdulilah mber2 ayie stkt nie depan ayie okay..haha lagipun tdak ad pnglman dok umah sewa.. ayie bnyk stay hostel shje.. tpy kalo ad sekali junior kantoi xpuasa..

Solihahazahar said...

yg tak tahan polis pun tak pose. hadoii hadoii ^^

blog-tips-kurus said...

perokok tegar memang tak macho! aci tak cakap macam itu? sorry mr smokers.. ;)

bukan En.Solihin Zubir la kan..

Puteri Iqa Izyan said...

haha. normal la kan tau cerita lelaki yang tak puasa ni.

tp sbgai kawan kne lah ajak puasa jugak. lagipun dah besar =))

tapi perempuan pun ade jugak yang ponteng. siap bagitau lagi nak ponteng. haha

Anonymous said...

ades. sabar jelah.pc pun pernah ada member, xroomet dulu, sebulan dia period kot.tak puasa.haha.selamba je makan dalam bilik tapi solatla pulak..;)

exora said...

org perempuan klu xleh poso..xder la nk menayang mkn dpn org...malu tau
xper la mgkin mereka yg x puasa tu blum dpt hidayah...lg sedey tengok kt kg saya org tua2 yg dh masuk 50an pun curi2 makan kt kbn getah n ldg klpa swit..siap berjudi lagi ngan geng dia, lagi haru kann..

aisyahnaqiah said...

haha . adeh , wat malu laa besar panjang pun tak puasa . haiyyhh , macam-macam laa skunk ni .

kak gojes said...

hahahah...tu dia geng kaki ponteng puasa erk SZ

Hazwan said...

dlu kt kampung, ramai jgk mmber aku yg ponteng..yg sygnye, diorg mkn kul 5 petang sbb x tahan lapar..tu awal2 la..lpas tu dh trbiasa, trus x puasa lgsung

AliaNajwa said...

xpernah lg jumpe member xpuasa ni..huhu

dayah said...

takmau la berkwn ngan org xpuasa spatutnya puasa, sedih je tgk cite cani polis pon xpuasa..

ewanthology said...

masa blaja dulu ada gak kawan2 yang kaki ponteng pose ni, tapi Alhamdulillah, sejak bekerja ni, kawan2 serumah semua ok2 belaka.. huhu

sYafIk-wAy said...

best jugak jadi polis . kahkahkah

faten. said...

sy ada sorg membe cina. dia tak akan makan depan org islam. sebb dia rasa bersalah. tak baik menunjuk mkanan depan org yg berpuasa. perghh. tapi kita?hmm. terbalik pulak. :)

nuriz said...

biasa le kalau pompuan tak posa ada le sebab..tapi ada gak le dulu kwn chinese dia kata, bulan posa jemu la asik kena makan magi je sebab kat kantin dah tak jual nasi bila lunch :)

Mashe said...

hahah banyak2... kalo pompuan dia jadikan alasan cuti dia tuh.. sebulan cuti kot.. hahaha... pompuan pon sama.

*my bos sekrg, pegi masuk mcd (alasan pregnant), tgh2 hari pulak tuh. balik tuh ngan selamba naik tagga. tak da pulak alasan pregnant. keh keh keh

adan said...

kah kah kah... hadoi la kenangan ko ni.. dari 1st sampai polis aku gelak.. ahaha.. best2.. ya.. fakta sal perokok tegar tu..

Unknown said...

y tak pose takde

y mls ganti pose ade la

erkk aku paham tang saff tu..tpi ade org kate penuhkan y tgh tuk saff belakang skalik..y tk ckop makmum..entahla

Sya_Merpati Putih 88 said...

ish3..tak patut tak patut...

ishiko said...

memang lah selamba rock je dyeorg yeh

Saiful Bakhtiar said...

kena bagi tazkirah sikit buat yg tak pose tu

AnakPakZohar said...

its happening now in my class.. =,="

KELI OH KELI said...

hehe...inshaAllah nanti depa x ponteng lagi posa....

Syazwan said...

harap mereka semua dah berubah

nurmisnan said...

so far since aku form 1 till belajar U
tak der plak yang kaki ponteng pose..
kaki ponteng klas dgn terawikh ader... hu3

Hans Hanis said...

alhamdulillah member2 ku setakat ku tahu semua puasa
cuma aku kurang berkenan budak bilik aku tidur sepanjang hari....
5 minit nak berbuka baru bangun
gila tul

Jom Sign Up Online Survey Ini Dan Tebus Hadiah Anda

Qaseh Dalia said...

hurmm besar2 pun xmo puasa

Anonymous said...

aku setakat nih takde member yg tak poser.fuhhh, nasib baik...klu tak, tergoda gak iman aku nih...tp aku pn pantang gak ngan org tak pose nih...mggu lepas aku dgr ceramah ustaz ghazali (adik arwah ustaz asri rabbani)...katanya, pahala puasa ni penyelamat masa kita dihitung di akhirat nnt..nak tau nape?sbb pahala pose jer org len tak leh amik..mksd aku, klu ko ngumpat si A, kat akhirat nnt pahala ko (selain pahala pose) diberi pada si A..nak tau nape pahala pose takleh bg kat org len...kerana puasa itu untuk Allah dan Allah yang akan membalasnya..
~~annieKL ~~

Muslimah Optimis said...

errrrrrrr.. takut aihh dengaq.. tak posa

annie said...

aku dulu pn ada gak ponteng pose..masa form 1. minum air masa amik wuduk..haha..bukan aku t'ikut kawan tp salah aku sdri..tu dulu la, skang alhamdulillah aku dah rajin pose..yg sunat pn ada gak buat kadang2...time rajin..hehe