Pages

Wednesday, August 21, 2013

Maksud Lambang Helang Pada Bendera Mesir



ADA ORANG CAKAP SIMBOL HELANG PADA BENDERA EGYPT TU AGENDA YAHUDI DAN AMERIKA?

Ok, meh nak bagi sikit info berkenaan logo tu.


1. Lambang negara Mesir adalah helang emas dengan kepala menghadap kanan (sudut pandang helang).

2. Lambang ini disebut "Helang Salahuddin" dengan cakar tengah menggenggam pita tertulis nama rasmi negara Mesir dalam Bahasa Arab: جمهورية مصر العربية, (Jumhūriyyat Miṣr al-ʿArabiyyah) yang bermaksud Republik Arab Mesir.

3. Helang ini mengenakan perisai di dadanya berwarna merah, putih, dan hitam iaitu warna Bendera Mesir, tetapi dalam susunan vertikal, sedangkan dalam bendera Mesir warna disusun secara horizontal.

4. Jika lambang helang ini muncul di atas bendera Mesir, maka warnanya adalah seluruh emas dan putih.

5. Ketika Mesir bersatu dengan Syria dalam Republik Arab Bersatu (1958-1961), dan sepuluh tahun selepasnyanya, Mesir mempertahankan nama rasmi dan dua bintang hijau bendera persatuan Arab muncul di bahagian putih perisai.

6. Pada kurun 1972-1984, Helang Salahuddin digantikan dengan Helang Emas Quraish, sebagai simbol Federasi Republik Arab.

7. Helang sebagai simbol Salahuddin hingga kini masih diperdebatkan oleh arkeologi. Simbol helang ditemukan di tembok barat benteng kota Cairo yang dibangun oleh Salahuddin, sehingga banyak yang menganggapnya sebagai simbol Salahuddin.

8. Lambang Hlang Salahuddin digunakan sebagai simbol gerakan nasionalisme Arab dan muncul dalam Lambang Iraq, Lambang Palestin, dan Lambang Yaman, dan dulu pernah digunakan oleh Libya.

9. Meskipun demikian, helang sebagai simbol sebenarnya bukan hal baru dalam kebudayaan Mesir bahkan sejak zaman Mesir Kuno.



p/s: So, celah mana keyahudian dan keamerikaannya? Ada fakta lain, bawak mai nak tengok.




SZ: Saya boleh bunuh semua helang ketika saya berkuasa. Saya tinggalkan beberapa ekor kepada kamu agar kamu kenal siapa Yahudi dan cari jawapan kenapa saya bunuh helang. lol.

6 comments:

Nazim Nasri said...

hahah yang last sekali tu quote Hitler tu

Anum said...

thanks for info

Unknown said...

keep telling the truth bro..

too many people make assumption without fact.

:)

Unknown said...

depa ni memng semua benda nak kaitkan dengan yahudi..apa ingt hebat sangt ka yahudi sampai semua benda depa yang mulakan dulu??caittt...

Mohamadazhan.com said...

salam bro...update dah blog ter.hehe

Orang kita, sikit2 freemason...lupa last2 layan Metallica waktu maghrib.hancur.

shahjiehan said...

lama x mai sini...:P