Pages

Tuesday, February 1, 2011

Mimpi Petunjuk Jodoh atau Hanya Kebetulan?

Semenjak dua menjak tiga menjak ni kan, aku selalu buat solat istikharah sebelum tidur. Mintak diberi petunjuk siapa sebenarnya jodoh aku. Yela.. Kadang-kadang sejauh mana pun kita suka pada seseorang tu, tapi Allah yang menentukan siapa sebenarnya jodoh kita walau sehebat mana pun kita merancang.

Malam kelmarin, aku ada mengalami sebuah mimpi yang agak panjang. Bukan mimpi basah ok! Dalam mimpi tu, seorang gadis dengan bersungguh-sungguh memujuk aku berkahwin dengannya. Gadis tu adalah seseorang yang aku sangat kenal. Dia adalah bekas cinta pandang pertama aku. Namanya Tiz Zaqyah (bukan nama sebenar). Aku masih berkawan dengan Tiz sampai sekarang walaupun kami dah berpisah lebih dari 5 tahun. Bila tersedar saja dari mimpi tersebut, aku pasang niat nak hantar sms untuk ceritakan pada Tiz mengenai mimpi yang aku alami. Aku nak sms dia waktu malam nanti sebab siang kurang sesuai.

Tiba-tiba semalam, belum sempat aku nak hantar sms kat Tiz, ada satu mesej masuk dalam inbox handset aku. Bila aku buka, aku tergamam bila nama Tiz Zaqyah yang terpapar. Dah lama jugak kami tak contact. Kalau contact pun, selalunya aku yang starting dulu. Jangan harap la dia nak starting kalau tak ada benda penting. Ini tiba-tiba ja dia hantar mesej. Memang pelik. Mimpi apa plak dia ni hantar mesej kat aku? Aku dah rasa lain macam. Takkan dia dapat mimpi yang sama?

Aku tanya dia, kenapa tiba-tiba sms aku? Ada hal apa? Dia cakap dia pun tak tahu. Dia cakap dari petang lagi dia rasa terdetik hati nak sms aku, tapi tak berani. Bila malam, dia kuatkan diri juga hantar sms kat aku sebab dia rasa macam ada something yang mendesak dia sms aku. Uik.. Kebetulan apakah ini? Takkan ni petunjuk hasil daripada solat istikharah aku tu kot? Takkan dia jodoh aku? Hahaha.. Agak impossible. Lagipun dia dah berpunya. Bila aku story kat dia pasal mimpi tu, dia pun terkejut. Aku cakap, mungkin hanya kebetulan. Teruskan berbahagia dengan pilihan hatinya. Dan kami terus ber'sms' bertanya khabar setelah agak lama tak contact.

Apa maksud semua ini? Sampai sekarang aku rasa pelik. Macam ada sesuatu plak berkaitan mimpi tu. Atau memang hanya kebetulan? Aku sedar aku bukan insan yang layak untuk mendapat petunjuk melalui mimpi. Haish! Musykil!

Err.. Ni serius ok. Bukan cerita rekaan.

Tiz Zaqyah (sekadar gambar hiasan)

SZ : Ya Allah.. Jika dia benar untukku, dekatkanlah hatinya dengan hatiku. Jika dia bukan milikku, damaikanlah hatiku dengan ketentuan-Mu.

71 comments:

Azreen Farhani binti Azman said...

kalau ade jodoh tak ke mana :p

Miss AZ said...

mungkin tu petunjuk dari Allah kot.. entah lah.. b4 i kapel dgn bf i pun, dia ada buat solat tu jgak.. 3 hari berturut2 dia mimpi yg sama.. dalam mimpi tu ada i lah.. tu salah satu sbb i terima dia jd bf i.. mybe petunjuk dari Allah.. siapa tau kan :)

Anonymous said...

kalau ade jodoh tk kmane.. mane tao die tu jdoh kite... kite sbg mnusia hnye mmpu brdoa dan brusaha je.. btul tak??

naulofah said...

mimpi ni adalah benda yang kiter selalu pikir..

so kalu nak istikharah...kene kosongkan hati...jgn bias..kalu tak syaitan masuk mimpi tuh..

istikharah zaman sekarang dah berbeza konsep..suka dulu..kawan dulu..baru minta petunjuk..salah tuh..

kalu boleh sebelum kita temu sape2..sebelum hati ni dicuri oleh sesape..kita buat istikharah..kalu boleh lepas magrib buat tiap2 ari ni..bukan bile kite ada benda nak minta petunjuk dari die..

kerana kehidupan kita setiap hari perlukan bimbingan die and petunjuk die..

maafkan mama ufah kalu salah cakap..just a piece of knowledge dari hamaba yang hina..

yang penting solihin kene selalu muhasabah diri..baru senang dapat petunjuk..=)

sory kalu salah cakap yer..

ehmm..doakan mama ufah nak exam sok..=)

The Crow said...

Peh.. Cemburunye sy kalau bro dapat Tiz Zaqyah. peh2...

hehe.. walau Tiz tu dah berkapel dgn org lain, tapi jodoh tuhan yg tentukan. Jadi tuhan dah bagi hint tu, so bro kene la berusaha. Lekas bro! Insyaallah itu jodoh bro. Jangan sampai mereka suda jauh bahagia (ehem2) baru nak di ceroboh. terlambat nnti.

Pasal balak die bro jgn risau. Kang satu wilayah sy bawak turun kedah pg warning die. Keh3..

(^___^)

shahjiehan said...

ehem3... niat tu penting~..

duit pon penting~ hehehe..

Syah_Superb(SS) said...

laaa...ingat mimpi saya keee???


:P


hua3...

Unknown said...

tiz zaqyah aku punya la. haha


aiyh weyh2, dia mnat ang lagi la...
haa ang mnat dia lagi x?

tomatokering said...

mgkin tu petunjuk allah jgk . kalau dah jodoh nanti siapa tahu kan . :)

♥juee♥ said...

semua itu menjadi rahsia Allah. adalah petunjuk atau seseuatu yang Allah nak kasi tau tu melalui mimpi..lagi pun mimpi selepas istikarah...

*dah 2 kali kite mimpi orang yang sama..tgh akad nikah..tapi pa pun semau kita serah kat ALLAH..

ssekemas2 perancagan kita, rancgn Allah itu juga yang terbaik..:)

doa byk2..n think postitif..

*tiada yang tidak mungkin dgn kuasa-NYA...

Solihin Zubir said...

@naulofah : alhamdulillah... nasihat yg berguna drp mama ufah... syukran.. =)

Solihin Zubir said...

@The Crow Empire : weyh! takkan smpai camtu? haha.. tak baik la.. heheh..

Solihin Zubir said...

@nub : taklah.. tu hanya mainan tidoq ja nub..

miera said...

eh eh, mcm petunjuk tu. gud luck!! :D

Unknown said...

kekasih dari kecik tu cemana??
ok lagi??:)

susahnye nak cari jodoh zaman sekarang kan..
kena pilih yang betul2..

semoga kamu berjaya dalam pencarian..

Ibu Hidayahamin said...

Solihin,
Bila dan siapa jodoh kita, sebenarnya telah ditentukan Allah SWT sejak pertama kali roh ditiupkan kepada kita iaitu semasa dalam kandungan ibu kita lagi. Soal jodoh, rezeki, dan ajal itu adalah hal ghaib yang sepenuhnya di tangan-Nya. Kita hanya diwajibkan untuk berikhtiar. Tetapi, jalan atau cara kita berikhtiar itulah yang perlu diteliti agar sikap dan tindakan kita berdasarkan prinsip yang digariskan Islam.

Fariq Jalil said...

huh,, tak terpikir nak komen ape lak,, sampaikan aku pun tertanya2 kebetulan ataapun ketentuan,, perbanyakkan doa ye,, insyaAllah, kalau de jodoh tu ada la.

Blog Berunsur Lucah Kegemaran Ramai?

Mohamadazhan.com said...

salam bro, macma kenai ja tiz tu.hehe.bdak maahad jg ka.hehe.gurau ja no..semoga cepat kwen.teruskan solat istikharah ya

Anonymous said...

kebetulan tu memang selalu ada lam kehidupan ni tpi xsemua kebetulan tu hanya kebetulan..ermmm..ikut naluri/gerak hati n percaya pd takdir Allah..insyaallah lau ada jodoh x kemana.

Bee said...

hehe ada lah tu jodoh nyer...uit marka tak de ka?

Fairosza said...

huh..dr.love kembali lagi...hehe..harap2 setiap keputusan yg dibuat tu, adalah keputusan yg terbaik...amin

Anonymous said...

mimpi petunjuk jodoh atau kebetulan? ehe...

petunjuk !
saya yakin jawapan saya, saya kunci lirik ini ! haha

apdm said...

salam malam rabu =)

jika dia boleh membahagiakan kita, walaupun dia hak orang, selagi dia belum menjadi isteri orang, tidak menjadi tunang orang, tidak salah untuk kita terus berharap padanya.=)

eiela said...

jodoh ketentuan Tuhan. kalau dia benar-benar jodoh kita, ia tetap akan berlaku tapi kalau bukan doakan yang terbaik buatnya.

Latest Entri :
Episod 14 : Aku Seorang Blogger

Kalamhati said...

semoga itu adalah petunjuk dr Allah...
akak doakan!=)

FadhDeela said...

Tiz zakiah comey jugakkk!! :P

Meh singgah: Tension ada org mencarut2 kat blog kita!!!

CIK TOM said...

mungkin tue petunjuknya...cik tom doakan yg terbaik buat solihin...amin..

AIMAN said...

tiq zaqyah aku pun maw.. hak3..
pikir betol2 bro. mana taw memang betol jodoh kan

Wan Gerrard said...

hmm mungkin tanda-tanda untuk ko sedia tuk kahwin..sedia dari semua aspek, kalau memang jodoh dgn awek tu, bagus la ^_^

SukaHatiAkulah said...

yg ni x taw nk komen ape..
xde pngalaman..
hehehehe...
pe2 pon..
jodoh pertemuan d tgn tuhan..
=D

Hishyamuddin said...

insyaALLAH lau ade jodoh, xkemane..bnyk2kn berdoa..

Miera Hassan said...

ha..petunjuk tu kot...hiii
kalau ada jodoh xkemana kan..

wanie m'nJ said...

sweet plak dgr cerita ni.mcm dlm novel.ihiks!lek lu bro,ada la hikmah tu..mana la tau kan,Allah punya kuasa...

Muhammad Syahmi said...

Bestnyer Tiz mintak kawen... Jawapan yang Allah bagi hasil daripada istikharah bukan melalui hati tetapi melalui penilaian diri kita sendiri dan kemudian hasilnya diharapkan ditentukan oleh Allah...

Wallahu a'lam bissowab...

Layyinul Harir said...

bestnya jalan citer yg real ini..moga2 ketemu jodoh yer..

kalo ada smbungn mimpi ke,bagos jugak..:)

Solihin Zubir said...

@diana: sgt ok.. harap2 dipertemu jodoh dgn dia.. :D

Solihin Zubir said...

semua cakap petunjuk? hahaha.. i dont think so.. heheh..

Annisa said...

uit, solihin.. last week orang mimpi gak =.="

tapi tak kenal orang tu sape.. maybe bagi peringatan, kita jangan bimbang..insyallah ada jodoh satu hari nanti :)

cik ciput said...

rajin2 buat istikharah SZ..insyaAllah, Allah akan beri petunjuk terbaik kalau kita istiqamah minta pertolongan-Nya..

**wish u all the best..

***tolong tgkkan blog sy..sy pi KL 5 hari..hehe..

faten muhamad said...

kawen jangan lupa ajak ea?

Unknown said...

da boleh buat novel da ni..semoga kamu bertemu jodoh y baek...amin..

Fatt said...

bro,
aku tak pandai nak komen, tp apa yg aku tau, even kata skrg ko ada org yg ko suka, tp bila mimpi kuar yg lain..ko jgn putus asa. soal jodoh ni rahsia allah...tak salah solat hajat dan memohon semoga jodoh ko bersama org yg ko tgh syg skrg..sbb itu kerja allah, rahsia allah. dia boleh buat apa saja, ubah apa saja ketentuan dan percayalah pd kekuatan doa. bila kita berserah pdNya insyaAllah...

aku pun tgh lalui benda yg sama skrg sbb tu aku takde mood nak buat apa2..apa yg mampu aku buat semoga Allah lembutkan hatinya, dan buka hatinya utk aku. aku percaya pd kuasa doa. insyaAllah. yg penting berserah semuanya kepadaNya.

Unknown said...

dia adalah jodoh awak yg sebenarnya :)
mimpi awak nie cm dalam sebuah novel islamik nie .
perempuan tuh mimpikan jodoh dia and akhirnya betul jodoh dia tuh datang kat dia and kat tempat yang perempuan tuh mimpikan :)

Siti Hajar Masri said...

mungkin tu petunjuknya..kalo jodoh x kemanalah..jgn risau sgtlah..ko muda lagi..

kadang2 jodoh kita ni x dijangka tau..mcm aku tak suka org melaka tup2 aku kahwin juga ngan org melaka..apa2pun aku doa ko dapat isteri yg solehah dan cun mcm aku..haha~

Unknown said...

doa banyak-banyak

kdg2 kite takley caye mmpi..kan mainan syaitan..tpi kalau dah hati rasa dekat dengan "tiz" maknanya betullah die untuk awk..tpi pompuan tu dah berpunya? camne tuh..kecualilah pmpuan tu rasa y sme

Mashe said...

wua... da etunjuk da tuh~

mangsibersamajabatanku said...

solihin : memang da senarai panjang ka calon istri kali ni? jiran sblh rumah masuk jgk ka dlm list tu? haha...
Mudah2an....bertemu jodoh yang TERBAIKKK!

wannurfazrini said...

kalau kita tau siapa jodoh kita , maka kita tak perlu couple dengan ramai org yg kelak myakitkan hati kita .maksit pun tade. hmm . kannn ?

Puteri Iqa Izyan said...

mungkin jugak =.=

insyaAllah, kalau ada jodoh, adalah ye :)

Solihin Zubir said...

hehehe.. makaseh semua di atas komentar yg dilemparkan.. :D

Ayuni said...

trus jelah contact ngan dier, maybe dier utk awk....

Halia Kentang @ Annpaan said...

yup..setuju sgt..
bila kita dlm dilema atau tatau nak buat pilihan,
cara yg terbaik tuk mohon petunjuk ialah dengan membuat solat istikharah.
bro, moga2x u bertemu jdoh yg terbaik:)

aLya maNip said...

dulu lepas break alya wat solat istikharah tapi tiap2 malam mmpikan org yg sama tapi bila pkir balik mgkin sbb hati tak lepaskan dia lagi. bila hati da tenang n okea, buat lagi. alhamdulillah..da x mmpi dia.. tapi seyes tak tahu apa mksud mmpi2 tu..huhu

insyaALLAH..try la kosongkan hati n teruskan solat istikharah. ALLAH tak pernah hampakan hambaNYA :)

Qaseh Dalia said...

ni betul2 ke main2 hehe siap ade tiz agy..
solihin dah buat solat kan...untuk mintak petunjuk sape sebenarnye jodoh solihin.. andainya gurl tu yg asek bermain di fikiran smpai dalam mimpi maybe itu boleh jadi petunjuk..tapi jgn lah terus g nikah..kenal lagi sedalam2nya ...kita hanya manusia adakalanya itu boleh jadi permainan syaitan untuk kite ..ape2 hal pun kalau itu yg terbaik...insyaAllah maybe she's really for u ::)

perjalanan pulang said...

ada duit tak ? Itulah jodoh namanya. Siapkan RM 30,000. jangan pinjam bank selesailah perkara itu. sesungguhnya mimpi itu adalah permainan syaitan.

☾SHiemaCMa786☾ said...

sampai termimpi2??
huhu..insyaalah SZ jodoh x kemana..
hanya allah aje yg tahu..~~

tiz??

Echin Nadiossa said...

dya mesej u sbb u teringat dya.maybe mmg jodoh u dgn dya.jgn pandang waktu sekarang.pandang ur future.sekarang dya brpunya.future sapa tau.:).

Unknown said...

kalau yang itu masih ok..
jangan tergoda dengan yang lain pulak..
mungkin ini untuk menguji kamu saje..
setiap apa yang berlaku adalah ujian..kan??
percintaan ..
kekecewaan..
kekayaan..
semuanye itu ujian..
tak semestinya yang timbul itu memang untuk kita..:)

Anonymous said...

Saya rasa ilmu kamu lebih hebat dari aku. Mimpi adakala tidak lebih sekadar mainan tapi eloklah jangan terlalu diikutkan sangat. Petunjuk Allah itu dalam pelbagai cara. Antara kita perasan atau tidak.

efa said...

jodoh pertemuan tu ditgn Allah kalau da jodoh tak kan kemana insyaallah amin.tu 1 petunjuk selepas ko solat kot mybe la kan

oshin said...

tiq zaqiyah bukan nama sebenar. adakah beliau itu tadi , hahaha ;P

Solihin Zubir said...

@oshin : ahaha.. yezza.. tepat skali! heheh..

Izamir Ridzwan said...

sokong apa yg echin cakap.. btw, tiz tuh yg hang bwk masa gathering tuh kan..

AIMAN said...

dah nama pon tiz zaqyah bro.. cepat2 la masuk line.. hehe

aien said...

ptnjuk Allah nk bg bkn mlalui mmpi je abg lihin ooiii....
byk cre....
kdg2 mlalui grak ati kte je...

niesz said...

wow..taste tggi gak nie..but sape tau kan..mmg jodoh..tu kan semue ketentuan ALLAH..xsalah kalau kite berdoa tuk bnda yg baik.. :)

matahari said...

alangkah bertuahnya gadis itu kalau dia tahu....

Anonymous said...

errrmmm....ntah la...aku pun pernah jugak jd mcm ni...mimpi pasal org yg x dikenali pd hal suka kt kt org lain..eerrmm..

Anonymous said...

errrmmm....ntah la...aku pun pernah jugak jd mcm ni...mimpi pasal org yg x dikenali pd hal suka kt kt org lain..eerrmm..

Anonymous said...

Jodoh ni misteri. Sukar nak percaya citer2 cmni tapi inilah hakikatnya. Perlu terima. Allah tu Maha Mengetahui apa yang terbaik tuk hambanya. Sye sampai skarg masih tak percaya ape yang terjadi.tak sampai 2 mggu dtg merisik,dah dipersetujui oleh keluarga perempuan, tak smpai 2 mggu gak org tuanya menghalang. kalu tak lg 2 bulan sye nikah. Alasan berat nak lpskan anak bongsunya setelah ape yang terjadi. tup2 tak sampai 2 mggu, ex sye dah bawak pengganti jumpe mak bapak die..tak taulah nasib atau ketentuan. harap solihin yakin dengan petunjuk dan jika berkenaan, jgn tunggu lama2..nanti dikebas org..

Anonymous said...

@Amirrah Zawani ooo. boyfren je pon. ingatkan terima as suami. duhhhh